کد خبر 201865
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

اجرای دقیق و شفاف عدالت در پرونده واقعه هشتم مهر زاهدان ضروری است

اجرای دقیق و شفاف عدالت در پرونده واقعه هشتم مهر زاهدان ضروری است

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در رسیدگی به پرونده هشتم مهرماه زاهدان انتظار این است که با سرعت و دقت، عدالت اجرا و به طور شفاف اطلاع رسانی شود تا شائبه ایجاد نشود که به دلیل قومیت و مذهب دادخواهی صورت نگرفته است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه جمعه در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با اشاره به حادثه هشتم مهرماه زاهدان بیان کرد: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در گذشته و در خطبه های نماز جمعه زاهدان در خصوص عدالت امام علی (ع) طرح بحث و عنوان کردم که چندین ماه از حادثه روز جمعه هشتم مهر زاهدان گذشته و در این بین جایگاه قوه قضاییه کجاست و چه اقداماتی صورت داده است.

امام جمعه زاهدان افزود: خداوند متعال امت اسلامی را امت واحده خواسته و پیامبراکرم (ص) نیز تمام طول عمر خود را صرف تأسیس و تقویت این امت واحده کرد و پس از ایشان نیز امام علی (ع) همین مسیر را در پیش گرفت بنابراین برای جلوگیری از جنگ داخلی در برابر ماجرای سقیفه که آن را که قبول نداشت سکوت کرد و پس از جریان ارتداد نیز به میدان آمد و به تعبیر خودشان نقش وزارت را ایفا کرد و در دوره عثمان نیز برای جلوگیری از خلیفه کشی فرزندان خود را به کمک او فرستاد.

آیت الله محامی بیان کرد: امامین انقلاب نیز همین سیره نبوی و علوی را دنبال کردند از جمله نامگذاری روز قدس آن هم با نگاه فرا قومی و فرا مذهبی برای حفظ وحدت جهان اسلام و نمونه دیگر آن نیز پیگیری ها و اعزام هیئت ویژه از سوی مقام معظم رهبری به استان برای جلوگیری از خدشه وارد شدن به وحدت مردم و به مسوولان نیز توصیه کردم که عمق نگاه مقام معظم رهبری را درک و متناسب با آن اقدام کنند.

وی افزود: در رسیدگی به پرونده هشتم مهرماه زاهدان انتظار این است که با سرعت و دقت عدالت اجرا و به طور شفاف اطلاع رسانی شود تا شائبه ایجاد نشود که به دلیل قومیت و مذهب دادخواهی صورت نگرفته است.

امام جمعه زاهدان ادامه داد : در این جهت ۲ نگاه وجود دارد ابتدا همان نگاه مقام معظم رهبری مبنی بر یکسان بودن همه افراد فارغ از قومیت و مذهب و نگاه دوم نیز افرادی هستند که اجرای عدالت را دنبال نمی کنند و چه بسا از سر خیرخواهی و مصلحت سنجی مانع انجام کار شده و به ارائه توجیهاتی می پردازند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در پاسخ به افراد با نگاه دوم عنوان کردم که سیاست غلطی را در پیش گرفته‌اید چرا که برخورد با نیروی متخلف به معنای تضعیف سازمان نیست بلکه برخورد با متخلف عامل اعتماد بیشتر مردم به دستگاه خواهد شد.

آیت الله محامی خاطرنشان کرد: در گذشته هم عنوان کردیم که یک تیم تخصصی برای رسیدگی به پرونده متهمان از مرکز کشور حاضر شود تا دیگر شائبه نگاه قومی و قبیله‌ای و نیز شائبه تعصب سازمانی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: این‌گونه بیان می‌شود که در مرکز کشور یک فرد بسیجی به دست چند نفر به شهادت می رسد و در کمتر از۲۴ ساعت عوامل شناسایی و دستگیر و سپس اعدام می شوند اما در استان ۳۸ نفر کشته شده اند اما هیچ اقدامی نمی شود و ترس داریم که به دلیل مشخص نبودن قاتل کار با حبس افراد خاتمه یابد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد ما از جایگاه حاکمیت حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور نیز به بیان گزارشی از اقدامات صورت‌ گرفته در خصوص پرونده چابهار و حادثه هشتم مهرماه زاهدان پرداخت و عنوان کرد: در خصوص پرونده هشتم مهرماه زاهدان برای ۲۶ نفر به اتهام عدم رعایت نظامات، لغو دستور، ترک فعل، سوء استفاده از موقعیت شغلی و تیراندازی بر خلاف مقررات کیفرخواست صادر و پرونده در دادگاه و فرایند کار در حال طی شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha