کد خبر 201844
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

قیمت دلار امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / دلار مقاومت بازارساز را می‌شکند؟

قیمت دلار امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / دلار مقاومت بازارساز را می‌شکند؟

هفته گذشته قیمت دلار در محدوده مشخصی نوسان داشت. بازارساز تلاش می‌کند این اسکناس را به هر نحوی مهار کند؛ یک روز با زور و تهدید و روز دیگر با سیاست دلارزدایی. با اینکه تا کنون قدرت اخبار سیاسی بیشترین تاثیر را در رونددهی به بازار ارز داشته است، باید دید قدم بعدی سیاست‌گذار برای کنترل دلار چیست؟

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ بازار ارز هفته گذشته با بازدهی منفی بسته شد. قیمت دلار در هفته سوم اردیبهشت روزهای نسبتا آرامی داشت و در محدوده‌ مشخص ۵۲ هزار تومانی و کف کانال ۵۳ هزارتومانی نوسان داشت.

این بازار در آخرین روز هفته گذشته در کف کانال ۵۳ هزار تومانی بسته شد. با وجودی که قیمت دلار در بازار آزاد نوسان‌های افزایشی و کاهشی به خود دید اما قیمت این اسکناس در مرکز مبادله طلا و ارز طی یک هفته گذشته تغییری نداشت.

برخی از فعالان بازار ارز، فریز قیمت دلار دولتی را نشانه هدف‌گذاری سیاست‌گذار برای نزدیکی قیمت در دو بازار دولتی و آزاد می‌دانند. با این وجود خط و نشان‌های فرزین برای بازار ارز آزاد و تهدید فعالان اقتصادی برای خرید از این بازار تاثیر چندانی بر قیمت اسکناس آمریکایی نداشت.

معامله‌گران بازار ارز نیز چنین روش‌هایی را نخ‌نما می‌دانند و معتقدند سال‌هاست بازارساز تلاش می‌کند بازار آزاد ارز را نادیده بگیرد در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به عنوان بازارگردان اصلی تعیین قیمت در بازارهاست.

موضوع دلارزدایی مبحث دیگری بود که در هفته گذشته مطرح شد. برخی کارشناسان اقتصادی بریدن بند ناف دلار از اقتصاد کشور را شدنی عنوان کردند. دلیل این عده برای موضوع دلارزدایی انزوای شدید کشور در مبادلات تجاری به جهت تحریم‌هاست.

برخی دیگر نیز معتقدند به کارگیری چنین سیاست‌هایی توسط دولت برای مهار قیمت دلار عاملی برای پرش قیمت ارز در ماه‌های بعدی سال خواهد بود. این در حالی است که مولفه‌های موثر بر دلار تغییری نکرده و عاملی خارج از شرایط اقتصادی، بازار این ارز را به شکل دستوری مدیریت می‌کند.

در روز پنجشنبه نیز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا تغییری نداشت. از روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت تا آخرین روز هفته گذشته قیمت دلار در مرکز مبادله دلار و طلا بدون تغییر درج شده است. این اسکناس با رقم ۴۲ هزار و ۳۰۶ تومان و دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۴۶۰ تومان در سایت بازار متشکل درج شده است.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت اسکناس یورو در بازار آزاد به قیمت ۵۷ هزار و ۹۳۵ تومان رسید و نزدیک به ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. در سایت بازار متشکل نیز اسکناس یورو به قیمت ۴۶ هزار و ۳۹۲ تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۲هزار و ۱۷۵ تومان عرضه شد.

در آخرین روز هفته گذشته درهم در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. در همین حال روز پنجشنبه نیز مانند سایر روزهای هفته گذشته، قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی تغییری نداشت. حواله درهم نیز مانند روز گذشته با قیمت ۱۰ هزار و ۴۷۲ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز بدون تغییر و با رقم ۱۱ هزار و ۵۱۹ تومان عرضه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha