کد خبر 201709
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

خسروپناه:

مشارکت دانشگاهیان در ‌نقشه مهندسی فرهنگی جدی گرفته شود

 مشارکت دانشگاهیان در ‌نقشه مهندسی فرهنگی جدی گرفته شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشارکت دانشگاهیان در حوزه برش نقشه مهندسی فرهنگی جدی گرفته شود، گفت: دانشگاه شیراز دانشمند علوم انسانی با رویکرد اسلامی دارد، دانشمندانی که همه از چهره‌های ملی هستند که باید بکار گرفته شوند.

به گزارش گروه استان های حیات؛حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه شامگاه چهارشنبه  در جلسه فوق‌العاده شورای فرهنگ عمومی استان فارس اظهار داشت: اگر فکر کنیم که می‌توانیم در مورد همه مباحث، تئوری‌ها و الگوها نظر دهیم سخت در اشتباه هستیم چرا که دوره اینگونه رفتارها گذشته است.

وی، با طرح این پرسش که، مدل و الگوی حکمرانی فرهنگی که در زمانه ما جوابگو باشد چیست؟ ادامه داد: امروز دنیا به سمت پلتفرم پیش می‌رود، الگوی حکمرانی فرهنگی ما با وجود این پلتفرم‌ها چیست؟ باید دنیای الگوهای فرهنگی امروز را بدانیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه مشارکت دانشگاهیان در حوزه برش نقشه مهندسی فرهنگی جدی گرفته شود افزود: دانشگاه شیراز دانشمند علوم انسانی با رویکرد اسلامی دارد، دانشمندانی که همه از چهره‌های ملی هستند که باید به کار گرفته شوند.

وی افزود: شهر شیراز و کل استان فارس در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، شیراز شهر هنر، فلاسفه و عرفاست و انواع هنرها در این شهر نهفته هست و از یک تنوع هنری برخوردار است.

خسروپناه با بیان اینکه شیراز شهر حکمت است و ظرفیت عظیمی در این شهر تمدن خیز وجود دارد که نباید ما وضع کنونی شیراز را ببینیم، گفت: باید دیروز شیراز را بدانیم تا بتوانیم برای فردا و پس فردای آن برنامه ریزی فرهنگی انجام دهیم.

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز در ادامه این جلسه گفت: مهم‌ترین مکان در ادبیات و فرهنگ مهدویت، مساجد است، چرا که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب فعالیت‌های مسجد محور شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام خداداده بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند تا مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: انجمن‌های مردم نهاد در حوزه فعالیت‌های مبتنی بر فرهنگ نقش ویژه‌ای داشته و برنامه ریزی‌های خوبی نیز برای اجرای هرچه بهتر فعالیت‌های فرهنگی توسط این بخش انجام شده است.

خداداده تاکید کرد: با توجه به نقش اثرگذاری که سند مهندسی فرهنگی در جامعه دارد باید موضوع نقش محوری مسجد در فعالیت‌های اجتماعی را به صورت ویژه نگاه کرد.

استاندار فارس نیز با اشاره به اینکه لازم است دستگاه‌های فرهنگی با یکدیگر ادغام شوند، گفت: در این صورت می‌توان از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو استفاده کرد.

محمدهادی ایمانیه عنوان کرد: نظام پیشنهادات در کشور اگر فعال شود شاهد خواهیم بود که افراد صاحب فکر و اندیشه می‌توانند ایده‌های خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و مشکلات کشور را از طریق نخبگان برطرف کنند.

وی ادامه داد: ایجاد ساز و کار بررسی فعالیت‌های انجام شده یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند عاملی برای سرعت بخشیدن به روند اجرایی قوانین و مصوبات در کشور باشد.

ایمانیه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند پیشنهاد دهنده بودجه فرهنگی کشور باشد تا با مدیریت بودجه‌های فرهنگی زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگ محور در جامعه توسط دستگاه‌های اجرایی را فراهم کنند.

استاندار فارس همچنین خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده تا سازمانی با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» در کشور ایجاد شود تا با طراحی مکانیزم مشخص و آگاهانه وظیفه انجام این امر خطیر را در جامعه بر عهده داشته باشد.

ایمانیه معتقد است دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش باید حداقل 5 درصد از بودجه خود را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس نیز در این حلسه گفت: فارس و سایر استان‌های کشور دارای ظرفیت بی بدیل فرهنگی هستند از این رو می‌توان با تفویض اختیارات به توسعه یافتگی فرهنگی دست یافت. 

حجت‌الاسلام حسن قانع خاطرنشان کرد: شناسایی ظرفیت‌های استانی در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند عاملی برای تولید فرهنگ در جامعه باشد از این رو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند از ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها استفاده کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس خاطرنشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری فارس و شهر شیراز دارای جایگاه مهمی در کشور بوده و همان گونه که ایشان فرموده‌اند این استان ظرفیت نا محدودی در عالمان دینی و فرهنگی دارد که می‌توان از این ظرفیت استفاده بهینه‌ای برای تولید فرهنگ کرد.

قانع تاکید کرد: فارس دارای ظرفیت نا محدودی در خصوص تربیت نیروهای انقلابی داشته و اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم درخواهیم یافت که عالمان بنامی از استان فارس به جهان اسلام معرفی شده‌اند.

وی خواستار توجه بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ظرفیت‌ها و زیست بوم‌های استانی شد و ادامه داد: یکی از راهبردهای تولید فرهنگ عمومی توجه به گروه‌های هویت ساز و زیست بوم‌های استانی است.

قانع در خصوص توجه به استان‌ها نیز عنوان کرد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده بانی استان‌ها را در موضوع فرهنگ به رسمیت بشناسد می‌توان نسبت به حل مشکلات فرهنگی در جامعه امیدوار بود.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشته موضوع خروج نخبگان از انزوای اجتماعی است از این رو می‌توان با ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی نسبت به تحقق این مطالبه رهبری اقدام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت: 68 درصد از برش استانی سند مهندسی فرهنگی در این استان اجرایی شده است.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که در برش استانی سند مهندسی فرهنگی فارس وجود دارد این است که این سند توسط ریاست جمهوری در سفر به شیراز رونمایی شد و نماینده، ولی فقیه در استان نیز تاکید ویژه‌ای بر ایجاد گفتمان سازی در این موضوع داشتند.

وی اضافه کرد: برش استانی سند مهندسی فرهنگی در استان فارس دارای پنج کلان مسئله بوده که حاکم نبودن سبک زندگی ایرانی اسلامی مهم‌ترین کلان مسئله در این سند است.

قانعی تاکید کرد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده 15 مؤلفه در شورای فرهنگ عمومی استان فارس تصویب شده و دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های فرهنگی خود را بر اساس این مؤلفه‌ها تدوین کرده‌اند.

به گفته وی؛ دستگاه‌های فرهنگی فارس بر اساس حوزه فعالیت‌های خود اقدام به تدوین برنامه‌های فرهنگی کردند و قرار نیست موازی کاری در این بخش ایجاد شود.

قانعی عنوان کرد: مهم‌ترین دستاورد سند مهندسی فرهنگی جلوگیری از موازی کاری و شناسایی دستگاه‌های فرهنگی از ظرفیت‌های موجود در استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha