کد خبر 201691
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

مرکز درمان سرطان دانشگاه علوم پزشکی سمنان به دستگاه رادیوتراپی خارجی مجهز شد

مرکز درمان سرطان دانشگاه علوم پزشکی سمنان به دستگاه رادیوتراپی خارجی مجهز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: دستگاه رادیوتراپی خارجی با حمایت وزارت بهداشت برای مرکز درمان سرطان تهیه شد و نیازمند حمایت برای تجهیز کامل به منظور بهره‌برداری در آینده است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ کامران قدس روز پنجشنبه به خبرنگاران افزود: دستگاه شتابدهنده خطی با آخرین فناوری وارد استان سمنان و تحویل دانشگاه شد تا گام اساسی در راه ارائه خدمات پیشرفته به بیماران برداشته شود.

وی گفت: حسب ابلاغ مقام معظم رهبری در تبیین سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر "پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد" دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، کاهش هزینه‌ها به نفع نظام سلامت و بیماران را در دستور کار خود قرار داده است.

قدس ادامه داد: در این میان سهم پرداختی بیماران در زمینه درمان سرطان یکی از بالاترین هزینه‌های درمانی است و در راستای درمان این بیماری راه‌های مختلفی پیدا شده که مهم‌ترین آن‌ها درمان به‌وسیله پرتوهای پرانرژی الکترومغناطیسی و بهترین روش در این دسته‌بندی استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی یا رادیوتراپی است، که تاکنون شهروندان استان سمنان از این خدمت محروم بودند.

وی افزود: بیماران استان سمنان به‌ ناچار باید جهت درمان به شهرهای بزرگ مانند تهران مراجعه کنند و با توجه به اینکه مراجعه برای درمان یک سرطان معمولی ۵٠ تا ٧٠ جلسه است، هزینه رفت‌وآمد علاوه بر اتلاف وقت و افزایش فشار جسمی و روحی برای این اشخاص بسیار بیشتر از هزینه‌های درمان است، البته این نکته را باید در نظر داشت که مراجعه بیماران به شهرهای دیگر با همراه انجام می‌شود که هزینه آن‌ها را نیز نباید از نظر دور داشت، ضمن اینکه فقدان مراجعه منظم تأثیر منفی مستقیم بر روند درمان بیماری دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: دوری راه و بالا بودن هزینه مسافرت منجر به مراجعه نکردن منظم بیماران می شد و با تلاش و پیگیری های صورت گرفته جهت تکمیل ساختمان و فضای فیزیکی مرکز جامع درمان سرطان استان، این دستگاه که بازوی اصلی درمان سرطان به روش رادیوتراپی است، خریداری و در روزهای گذشته از گمرک ترخیص، وارد استان و تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شد.

قدس بیان کرد: این دستگاه محصول کمپانی الکتا کشور سوئد مدل سینرژی است و قابلیت تصویربرداری به منظور درمان دقیق در طول فرآیند آماده‌سازی درمانی بیمار را فراهم می کند.

وی گفت : با دستور عین اللهی وزیر بهداشت و درمان به استان سمنان در سفر شهریور ۱۴۰۱ و بازدید از ساختمان مرکز جامع سرطان در بیمارستان کوثر سمنان، تامین منابع جهت خرید و تحویل دستگاه رادیوتراپی به این دانشگاه در اولویت قرار گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: ارزش روز این دشتگاه با ارز آزاد حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است، اما با تخصیص ارز دولتی مبلغ حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه شد که از منابع وزارت بهداشت تامین شد و علاوه بر مبلغ هزینه شده برای خرید دستگاه، مبالغ دیگری نیز برای آماده‌سازی فضای فیزیکی و دستگاه دزیمتری هزینه شد.

ضرورت حمایت برای تجهیز کامل به منظور استفاده از رادیوتراپی

قدس اضافه کرد: برای تکمیل تجهیزات جانبی لازم است دستگاه سی تی سیمولاتور و اسپکت سی تی هم خریداری شود که این مساله نیازمند همراهی و مساعدت وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است تا خدمات رادیوتراپی در اسرع وقت با تمام تجهیزات آماده خدمت رسانی شود و در صورت خرید تمامی تجهیزات جانبی ذکر شده، می‌توان حداکثر تا سه ماه آینده آماده بهره برداری از دستگاه شد.

وی در تشریح قابلیت های این تجهیزت، اضافه کرد: این فناوری در سیستم سینرژی (Synergy)، تصویربرداری در محل درمان برای بهینه سازی آماده سازی بیمار قبل از شروع درمان را امکان پذیر می کند. این دستگاه از کلیماتورهای چندبرگی (MLC) مدل اجیلیتی(Agility) بهره می گیرد و سامانه مدیریت و راهبر آن تمام دیجیتال است. این دستگاه با توجه به مجهز بودن به دتکتورهای با رزولوشن بالا با بهره بردن از تصاویر دوبعدی توانایی درمانIMRT که یکی از به روزترین روش های درمان رادیوتراپی با کمترین آسیب رسانی به بافت های سالم اطراف توده است را تحت هدایت تصویر دارا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: پرتوهای فوتون با انرژی ۶ و ۱۸ مگا ولت (MV) و پرتوهای الکترون با انرژی های ۶ ، ۹ ، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ مگا الکترون ولت (MeV) بر روی این شتاب‌دهنده‌ در دسترس است که امکان درمان انواع سرطان ها در مرحله های مختلف را فراهم می کند.

مرکز درمان سرطان در مرکز آموزشی درمانی کوثر سمنان تکمیل شده و در مرحله تجهیز برای بهره برداری کامل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha