کد خبر 201635
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

کارشناس مذهبی در گفتگو با «حیات»

علت گره افتادن در زندگی مان چیست؟

علت گره افتادن در زندگی مان چیست؟

کارشناس مذهبی گفت: اگر کسی گناه کند و از یاد خداوند اعراض کند شاید به او معیشت، خانه، ماشین و امکانات داده شود اما در زندگی با گره و مشکل روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ قرآن و اهل بیت نقشه زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ما هستند. همه مردم قرآن و اهل بیت علیهم السلام را دوست دارند اما معرفت به عمق قرآن و امام را همگی ندارند. برای استفاده از نقشه‌های راه باید به آن ها شناخت و معرفت پیدا کنیم، چرا که ما محتاج اسناد قرآنی و روایی از اهل بیت بوده و نیازمند دارویی برای دردهای زندگی هستیم.

وجود مشقات و سختی‌ها در زندگی گاهی ما را از ادامه زندگی خسته و مایوس می کند، در این لحظات است که دست به دعا به درگاه خداوند برمی داریم و اصرار به گره گشایی مشکلاتمان داریم، اما نکته حائز اهمیت این است که تا متوجه اشتباهاتمان نشویم، گره کارمان باز نمی شود. وقتی به درگاه خداوند توبه کنیم و متوجه اشتباهاتمان شدیم آن زمان است که گره های زندگیمان گشوده خواهد شد. در همین راستا حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما می‌گوید: خداوند درآیه 124 سوره طه فرمودند: (وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَیٰ؛ و هر کس از هدایت من که سبب یاد نمودن از من در همه امور است روی بگرداند، برای او زندگی تنگ و سخت خواهد بود و روز قیامت او را نابینا محشور می کنیم) اگر کسی گناه کند و از یاد خداوند اعراض کند شاید به او معیشت، خانه، ماشین و امکانات داده شود اما در زندگی با گره و مشکل روبرو خواهد شد، چنانچه فردی مرتکب گناه شود در زندگی اش گره به وجود می‌آید حالا هر فردی در هر سمت، شغل و جایگاه اجتماعی باشد.

وی با اشاره به آیه 87 سوره انبیاء« وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَیٰ فِی الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ و صاحب ماهی (حضرت یونس) را یاد کن زمانی که خشمناک از میان قومش رفت و گمان کرد که ما زندگی را بر او تنگ نخواهیم گرفت، پس در تاریکی های شب، زیر آب، و دل ماهی ندا داد که معبودی جز تو نیست تو از هر عیب و نقصی منزهی، همانا من از ستمکارانم.» گفت: وقتی فردی گناه کند زندگی اش پر از گره می شود. صد درصد عامل گره های ما در زندگی گناه هایی‌ست که انجام می دهیم این مورد دیگر مربوط به عالم غیب و ملکوت است.

حجت الاسلام فیض آبادی ادامه داد: با توجه به داستان حضرت یونس می بینیم حضرت یونس که پیغمبر خداست فقط قهر کرد و به مردم سرکش آن زمان نفرین کرد که خدایا برای این ملت عذابی نازل کن، ابرها آمدند ولی عذابی نازل نشد و به همین دلیل حضرت یونس قهر کرد و وارد کشتی شد.

وی افزود: می گویند وقتی کشتی در دریا حرکت می‌کرد، نهنگی جلوی کشتی را گرفت و یک نفر را به قید قرعه در آب انداختند تا به دهن نهنگ بیاندازند و خلاص شوند، این روایت خیلی اعتبار ندارد بلکه واقعیت به این شرح  است که  زمانی که کشتی وارد دریا شد طوفان رخ داد و چون کشتی سنگین بود، گفتند از میان همه افراد درون کشتی قرعه کشی کنیم و صد نفر را به دریا بیندازیم، در میان این صد نفر حضرت یونس نیز اسمش در قرعه درآمد و ایشان را نیز به دریا انداختند که در اینجا خداوند به نهنگ دستور داد تا حضرت یونس را ببلعد.

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به قسمتی از آیه 87 سوره انبیاء که خداوند فرمودند«فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ» گفت: خداوند در آن زمان فرمود حضرت یونس فکر کرد بر او سخت نمی‌گیریم ولی براو سخت گرفتیم، در آنجا بود که حضرت یونس به درگاه خداوند توبه کرد و خداوند توبه ایشان را پذیرفت. پس هر کاری که در دنیا انجام می‌دهیم یک اثر دارد و به ما برمی‌گردد و این اتفاقات متعلق به عالم ملکوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha