کد خبر 201508
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد؛

جایزه بزرگ بنیاد شهید برای جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار

جایزه بزرگ بنیاد شهید برای جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار

هاشمی با اشاره به جایزه 5 میلیارد تومانی جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار گفت: این رقم جایزه بزرگ ما خواهد بود که علاوه بر آن ۳۶ جایزه دیگر نیز برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با حضور سید محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرهاد مختاری دبیر جشنواره و مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام حسن‌زاده مدیرکل بنیاد شهید در استان خراسان رضوی و مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی این رویداد صبح امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست هاشمی عنوان کرد: یکی از وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و ترویج این فرهنگ از وظایف بنیاد در حوزه ملی و بین‌المللی است. یکی از مهم‌ترین عرصه‌های هنری برای معرفی سبک زندگی ایثارگران، شهدا و جانبازان در این دوره و زمانه فیلم و سریال است و یکی از عمده‌ترین ضعف‌های ما معرفی قهرمان‌ها و الگوها در عرصه ملی و بین‌المللی توسط هنر و جریان سینما و رسانه‌های صوتی و تصویری بوده‌ است. کشورهای غربی با معرفی قهرمان‌های پوشالی حتی توانسته‌اند دل فرزندان ما را هم بربایند. ما باید قهرمان‌های خود را در سطح داخلی و بین‌المللی از طریق هنر معرفی کنیم. البته این اتفاق افتاده ولی باید تقویت شود. 

وی ادامه داد: امروز برای اینکه این نقش را جدی‌تر دنبال کنیم، تصمیم‌ گرفتیم در کنار برگزاری جشنواره ملی ایثار، نخستین دوره را در بخش بین‌الملل در استان خراسان رضوی برپا کنیم. ایجاد فرصت عادلانه برای هنرمندان سراسر کشور، تشویق و ترغیب هنرمندان دغدغه‌مند برای ترسیم قهرمان‌ها از اهداف ما در برگزاری این رویداد است. در این زمینه باید تبادل اطلاعات و تجربیات میان هنرمندان اتفاق بیفتد و جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار فرصت گردهمایی و تبادل اطلاعات خواهد بود. یکی دیگر از اهداف ما ایجاد خط رسانه‌ای مشترک با کشورهای جبهه مقاومت است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: ابتدا قرار بود این جشنواره صرفا مختص فیلم باشد اما برای داشتن فیلم خوب باید فیلمنامه خوب داشت از این رو در جشنواره به فیلمنامه توجه ویژه کردیم و تصمیم بر این شد تا فیلمنامه هم اضافه شود. یکی از برنامه‌های مهم بنیاد شهید در آینده جلسه‌های پرونده خوانی برای نویسندگان است تا سوژه‌هایی را برای کار معرفی کنند. در همین راستا جایزه اصلی ما در این جشنواره حمایت حداقل ۵ میلیارد تومانی از تولید اثر بعدی هنرمند با مضمون ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت است. البته ۳۶ جایزه داریم که این رقم جایزه بزرگ ما خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته به واسطه اینکه ریاست بنیاد شهید معرفی قهرمان‌های استان‌ها را به عنوان یک دغدغه معرفی کردند، اعتباری در نظر گرفتیم ولی فیلمنامه‌های خوبی به دست ما نرسید و از همین‌جا از هنرمندان دغدغه‌مند در استان‌ها می‌خواهم که در این زمینه فعالیت کنند. به قهرمان‌های استانی ما کمتر پرداخته شده است و کمتر در این خصوص فیلمنامه نوشته شده است.

هاشمی اظهار کرد: مشارکت در فیلمنامه «اتاقک گلی» و سریال «بچه زرنگ» از پروژه‌های پیشین این بنیاد بوده و امسال به دنبال ساخت پروژه «خواهر طاهره» و «شهید هادی» و همچنین برای ساخت فیلم شهید اصغر وصالی برنامه‌های ویژه داریم. یکی از دغدغه‌هایم ساخت فیلم «همرزمان نادر» درباره شهید نادر مهدوی و بچه‌هایی است که مستقیم با استکبار در دریا مبارزه کردند. متاسفانه این اطلاعات در اختیار هنرمندان نیست و شاید این سوال باشد که وقتی ما در خلیج فارس تهدید می‌کنیم آیا توان عملیاتی هم داریم؟ این‌ها دغدغه‌هایی است برای اهمیت پرداختن به این مسئله و یک فیلمنامه نویس در این زمینه در حال نگارش متن است و تهیه‌کننده و کارگردان فیلم هم مشخص شده است. همچنین باید به نقش بانوان قهرمان در حوزه ایثار و شهادت بپردازیم، در همین راستا فیلم «دست‌های ناپیدا» را تولید خواهیم کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام حسن‌زاده مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی ضمن اشاره به ظرفیت استان خراسان رضوی برای گفتمان فرهنگی گفت: ما باید به بهترین وجه از ابزارهای فرهنگی برای ترویج امید در میان مردم استفاده کنیم، زیرا با این ابزار می‌توان مردم را به آینده امیدوار کرد.  باید برای افزایش کمی و کیفی جشنواره هم در آینده خیز برداریم تا حضور پررنگ‌تر هنرمندان جبهه مقاومت را داشته باشیم. این جشنواره فرصت مغتنمی است چراکه ۲۵ کشور در جشنواره بین‌المللی ایثار در شهر مشهد حضور خواهند داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: قرار است سریال «شهید نواب صفوی» در خراسان رضوی با کیفیت بالا ساخته شود. اطمینان دارم اگر به درستی ساخته شود از سریال «مختار» جذاب‌تر می‌شود، در آن صورت یک فیلم سینمایی هم از آن تولید می‌کنیم.

پس از آن فرهاد مختاری دبیر جشنواره و مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به پرسشی درباره جشنواره‌های موازی با موضوعات مشابه مثل جشنواره مقاومت گفت: نباید از تعدد جشنواره‌ها هراسید. کشور ما فیلمسازان شناخته شده زیادی دارد و هر چه این فضا برای کار فراهم شود خوب است. امروز ضرورت کار رسانه‌ای می‌طلبد که در کشورهای حوزه مقاومت این روند جدی شکل بگیرد و بعد در دوره‌های آینده جشنواره را در سوریه یا یمن برگزار کنیم. نباید اهداف جشنواره را بخاطر رویدادهای مشابه محدود کرد. هدف ما ایجاد خط رسانه‌ای مشترک بین کشورهای حوزه مقاومت و برگزاری دوره‌های آینده در کشورهای مقاومت است. اگر ما به صورت فصلی هم جشنواره ایثار و مقاومت داشته باشیم، زیاد نیست.

هاشمی نیز در ادامه این سخنان یادآور شد: در اسناد بالادستی وظیفه ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است ولی ما از جشنواره‌های دیگری هم که توسط نهادهای دیگر برگزار می‌شود، حمایت می‌کنیم. به منظور هم‌افزایی حتی برای ساخت فیلم سینمایی نیز با دیگر نهادها کار مشترک می‌کنیم ولی ولی وظایف اصلی خود را کنار نمی‌گذاریم و در جایی که وظیفه‌مان است محکم ایستاده‌ایم. هر چقدر تعداد جشنواره در این خصوص زیاد باشد بهتر است زیرا تعداد هنرمندانی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند بیشتر خواهد شد.

وی درباره ساخت فیلم و سریال از شهدای ارتش توسط بنیاد شهید گفت: در حوزه معرفی قهرمان‌های ارتش نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا به تولید فیلم بپردازیم. جلسه‌هایی برای این موضوع در یکی دو روز آینده برگزار خواهند شد تا پروژه‌هایی را شروع کنیم.

هاشمی ادامه داد: ما به دنبال آثار فاخر هستیم و نیز به دنبال بهانه برای حمایت هستیم اما کار باید فاخر باشد. ما برای ساخت فیلم نیاز به فیلمنامه خوب داریم.

در ادامه مختاری در پاسخ به پرسشی درباره خروجی دوره‌های گذشته جشنواره فیلم ایثار، گفت: در گذشته آثار قابل توجهی در این جشنواره تولید شد اما چند سالی به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده وقفه‌ای در برگزاری جشنواره ایجاد شد که خوشبختانه مجددا از سر گرفته شد.

وی به ارائه آمار این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: «عفاف و حجاب»، «تولیدات سینمایی، مستند و کوتاه که توسط خانواده شهدا ساخته شده» و نیز «تولیدات امام رضایی» سه بخش ویژه جشنواره هستند که در مجموع بیش از ۱۳۰۰ اثر به جشنواره رسیده و جایزه بزرگ ایثار هم حمایت از اثر بعدی برگزیده به مبلغ پنج میلیارد تومان است. جشنواره ۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ضمن ابراز تاسف از اینکه درباره شهدایی همچون همت، زین‌الدین و رجایی پس از چند دهه هنوز فیلم و سریالی با هدف معرفی آنها به جامعه ساخته نشده است اظهار امیدواری کرد که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد.‌

باکیده دبیر اجرایی جشنواره نیز به ارائه آماری درباره بخش‌های مختلف پرداخت و یادآور شد: در بخش فیلمنامه در گونه‌های مختلف مستند، تله فیلم، سریال، پویانمایی ۱۱۶۵ عنوان اثر به دبیرخانه رسیده که ۴۰ فیلمنامه در بخش رقابتی پذیرفته شده است. علیرضا سربخش، محمد کریمی صارمی، حسین خورشیدی نیز هیئت داوران این بخش هستند. در بخش ملی فیلم هم حدود ۴۰۰ فیلم از جمله ۱۵ سینمایی به دبیرخانه رسیده است. در بخش بین‌الملل ۳۰ کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند. در جشنواره بخش نمایش‌های ویژه با بخش «چشم‌انداز فیلم‌های خراسان رضوی»، «چشم‌انداز فیلمسازان کشورهای اسلامی» و «چشم‌انداز فیلمسازان کشورهای حوزه مقاومت» و چند چشم‌انداز دیگر نیز مد نظر است.

مختاری در پایان این نشست گفت: افتتاحیه جشنواره روز 29 اردیبهشت در مزار شهدای گمنام کوه سنگی مشهد و اختتامیه در سالن‌های همایش‌های باب‌الحواد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. نمایش فیلم‌ها نیز در چهار سالن سینما در مجموعه مهر کوه‌سنگی شهر مشهد متعلق به حوزه هنری برگزار خواهد شد.

در بخش پایانی نشست نیز با حضور زینب شیری جعفرزاده فرزند شهید مدافع حرم حبیب‌الله شیری جعفرزاده از پوستر جشنواره رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha