کد خبر 201456
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

قاضی زاده هاشمی در همایش تجلیل از معلمان، اساتید و همیاران طرح شاهد مطرح کرد؛

ضرورت توجه هم زمان به مقوله آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور

ضرورت توجه هم زمان به مقوله آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بر ضرورت توجه هم زمان به مقوله آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ صبح امروز دومین همایش تجلیل از معلمان، اساتید و همیاران طرح شاهد به مناسبت روز معلم، با حضور سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی، رضا مراد صحرایی سرپرست آموزش و پرورش، مدرس زاده معاون آموزش و پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعدادی از معلمان و اساتید نمونه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

معلمان و اساتید بر ما حق حیات دارند

در ابتدای این مراسم مجتبی مدرس زاده معاون آموزش و پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامی داشت یاد و خاطره امام راحل (ره) شهدا و استاد شهید مرتضی مطهری گفت: حضور در این همایش ها بسیار حائز اهمیت است؛ از این جهت که چنین همایش هایی زمینه تشکر و قدردانی از زحمات معلمان و اساتید گرامی را فراهم میکند.

مدرس زاده با بیان اینکه معلمان و اساتید بر ما حق حیات دارند، افزود: آن ها با آموزش‌ تدبر و تفکر، قدرت سنجش و درست زندگی کردن برای رسیدن به اهداف والا ما را یاری می دهند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: ما با حضور معلمان در زمان بلوغ به رشد فکری می رسیم چراکه استعدادها به تنهایی  برای رشد کافی نیستند.

خانواده شهدا برکت دانشگاه ها هستند

در ادامه این مراسم حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی نیز با تشکر از رییس بنیاد شهید بابت برگزاری این همایش بیان کرد: امروز در دانشگاه ادای احترام نسبت به فرزندان ایثارگر و شهدا کم اهمیت شده که نیازمند اصلاح است.

وی افزود: این افتخار بزرگی برای ما هست که در خدمت خانواده های ایثارگر باشیم. این خانواده ها برکت دانشگاه و افتخار حوزه های آموزش و پژوهش کشور هستند و باید مورد حمایت های خاص قرار گیرند.

طرح شاهد برای ساختن آینده ایران است

رضا مراد صحرایی سرپرست آموزش و پرورش نیز با حضور در این برنامه به طرح شاهد که یادگاری حضرت امام راحل (ره) است اشاره کرد و گفت: بنابر تدبیر حکیمانه امام راحل(ره) در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی فرمان ده ماده ای صادر شد که یکی از آن مواد آن همان طرح شاهد است. طرحی که در آن قید شد فرزندان شهدا، جانبازان و اسرا به گونه ای تربیت شوند که در آینده مدیران این کشور شوند.

صحرایی با اشاره به اینکه طرح شاهد برای ساختن آینده ایران است تصریح کرد: اگر بخواهیم آینده ایران را بسازیم در وهله نخست باید اولویت را به آموزش و پرورش دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ کار در کشور از مدارس ایجاد شود، مطرح کرد: ما به دکتر قاضی زاده هاشمی پیشنهاد میکنیم که در تمام صنایع وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با حمایت های همه جانبه ما هنرستان های جوان و مراکز فنی حرفه ای برای ایجاد مهارت کار تاسیس شود.

سرپرست آموزش و پرورش در ادامه افزود: امیدواریم در صورت توافق بنیاد شهید و امور ایثارگران، مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی با هدف ایجاد فرهنگ سازی‌ قشر خردسال کشور ایجاد شود.

صحرایی با بیان اینکه طرح شاهد نباید از هدف اصلی خود دور شود، گفت: در تلاشیم امروز را به عنوان روز ملی تربیت معلم در کشور نامگذاری کنیم.

برخی درخصوص ارائه سهمیه به خانواده های ایثارگر تردید دارند

محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد نسبت به عملکرد برخی مسئولان بیان کرد: برخی از افرادی که این روزها در سیاست گذاری ها دخیل هستند درخصوص ارائه سهمیه به خانواده های ایثارگر تردید دارند که باید این روند اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه ما در کشور با تغییر در حوزه فرهنگ مواجه هستیم، گفت: پس از انقلاب اسلامی ما با تغییرات فرهنگی در جامعه رو به رو هستیم، این یعنی فرهنگ به شدت مهندسی پذیر است.

طهرانچی افزود: به همین خاطر هرکس زودتر این مهندسی را در دست بگیرد پیروز میدان است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اکنون سیستم آموزش کشور در راستای همین مهندسی ها، مورد تهدید آموزش غیر رسمی قرار گرفته که در بستر فضای مجازی جاریست.

وی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی یا فرهنگسازی از گفتمان سازی شروع میشود، خاطر نشان کرد: در واقعا فرهنگ در ذائقه اجتماعی و اقبال اجتماعی رشد می کند.

طهرانچی اظهار داشت: در حقیقت تغییر ذائقه در کشور مدافع را به معترض تبدیل میکند. از این رو اهل فکر و معلمان و اساتید باید به خدمت بنیاد شهید بیایند تا مانع این تغییر ذائقه بشوند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کنش جامعه نسبت به حجاب تغییر کرده است، تاکید کرد: مسئولیت ما امروز دوچندان است و باید با تحولات به روز شویم و این رویه را اصلاح کنیم.

فقط آموزش موثر نیست بلکه باید پرورش نیز در اولویت قرار گیرد

سید امیرحسین‌ قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تشکر از اساتید فرهیخته و معلمان گفت: از وزارت آموزش و پرورش بابت برگزاری چنین همایش فرخنده ای تشکر می کنیم.

وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموعه ایست که از همان ابتدا با هدف جامعه سازی و ارتقای فرهنگ کشور شکل گرفته است.  همچنین یک ستاد راهبری در ذیل آن به تصویب رسید که در حقیقت شان آن رهبرسازی،  امام سازی و در یک کلام ساخت مرجعیت برای یک جامعه است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه حفاظت، راهبری و آینده انقلاب از وظایف اصلی همین ستاد است، خاطر نشان کرد: در حقیقت نگاه ما در طرح شاهد صرفا یک ادای دین نیست چراکه گاها برخی اقدامات از سر لطف ایجاد میشود اما در باطن منجر به انحراف می شود.

رئیس بنیاد شهید مطرح کرد: برای تبدیل شدن به یک مرجعیت اجتماعی وجود احترام و کرامت اجتماعی ضروری است و طبیعتا فرزندان ایثارگر مشمول همین قاعده هستند.

وی با بیان اینکه پیوست مالی در حقیقت پیوست اجرای برنامه هاست، گفت: ما در سال اول حضور در بنیاد شهید بحث کمی سازی را مدنظر قرار دادیم اما در سال دوم به دنبال کیفی سازی حرکتی کردیم.

رئیس بنیاد شهید در ادامه تاکید کرد: فقط آموزش موثر نخواهد بود و باید پرورش نیز در اولویت قرار بگیرد.

قاضی زاده هاشمی با تاکید نسبت به لزوم ایجاد مهارت اشتغال تصریح کرد: باید نظامات اجتماعی و تحصیلی را متفاوت کنیم و متناسبت با خلقت، نظامات اجتماعی را اصلاح کنیم.

معاون رئیس جمهور با انتقاد نسب به روند فعلی فضای آموزش کشور افزود: متوسط هزینه تربیت یک پزشک متخصص سالانه دو میلیارد است، چرا نباید چنین روندی را کوتاه تر و اقتصادی تر نماییم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه نظامات موجود باید بهینه شود، خاطر نشان کرد: گاهی باید تخریب خلاق انجام داد که در واقع همان سند تحول بنیادین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha