کد خبر 201403
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

رئیس سازمان چای خبر داد

خرید ۳۳ هزار تنی برگ سبز چای طی امسال/ تولید ۶۷۰۰ تن چای خشک

خرید ۳۳ هزار تنی برگ سبز چای طی امسال/ تولید ۶۷۰۰ تن چای خشک

رئیس سازمان چای، با بیان اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر افزایش خرید برگ سبز داشتیم، گفت: تاکنون بالغ بر ۳۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ حبیب جهانساز، با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۳۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است.

وی ۹۵ درصد برگ سبز خریداری شده را از چایکاران گیلان دانست و افزود: عمده برگ سبز خریداری شده درجه یک بوده که معادل ۹۹.۹ درصد است و حدود ۳۰۰ تن درجه دو می باشد.

رئیس سازمان چای کشور در گفت وگوی ویژه خبری باران، از خرید بالغ بر ۴۵۰۰ تن برگ سبز چای در روز ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داد و عنوان کرد: این حجم خرید روزانه طی ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده که نشان دهنده افزایش کمی و کیفی برگ سبز تولید شده است.

جهانساز، با اشاره به عقد قرارداد سازمان چای با ۱۶۶ کارخانه چای گیلان و مازندران، گفت: تاکنون ۶۷۰۰ تن چای خشک تولید شده است.

وی با بیان اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر افزایش خرید برگ سبز داشتیم، اضافه کرد: شرایط آب و هوایی مناسب، ورود به موقع چایکاران به باغات و بهزراعی از جمله عوامل افزایش برداشت برگ سبز است.

رئیس سازمان چای از پیش بینی خرید ۴۵ هزار تنی برگ سبز در چین اول خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت بالغ بر ۱۳۰ هزار تن خریداری کنیم.

وی از تخصیص ردیف اعتباری ۵۲۰ میلیارد تومانی برای خرید تضمینی خبر داد و تاکید کرد: تاکنون ۲۲ میلیارد تومان بابت خرید برگ سبز چای پرداخت کردیم و سه شنبه هر هفته پرداختی داریم.

جهانساز، با اشاره به افزایش ۵۲ درصدی بهای برگ سبز درجه یک و ۶۲ درصدی بهای برگ سبز درجه دو، خاطرنشان کرد: هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود.

رئیس سازمان چای، اعتبار صندوق توسعه صنعت چای را ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: علاوه بر تسهیلات بانکی، از محل صندوق نیز به چایکاران و کارخانجات تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کنیم و لذا سال گذشته به ازای هر هکتار چهار میلیون تومان سرمایه در گردش بابت خرید نهاده پرداخت کردیم. کارخانجات نیز معادل ۱.۹ درصد سرمایه شان در صندوق سرمایه در گردش دریافت کردند.

وی از پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بهزراعی و بهسازی و هرس و اصلاح شیب باغات و بازسازی و برندسازی و بهداشتی کردن کارخانجات در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: این تسهیلات برای چایکاران چهار درصد سه ساله و برای کارخانجان هفت درصد سه ساله خواهد بود.

جهانساز، با اشاره به نیاز ۱۰۰ هزار تنی بازار به چای خشک، بیان کرد: تولید چای خشک داخلی ۳۰ هزار تن بوده و لذا به واردات نیاز داریم، اما چای از گروه اول کالایی به گروه دوم رفته و ارز دولت دریافت نمی کند.

وی تولید چای خشک کیفی را موجب افزایش سهم بازار دانست و تصریح کرد: ۴۰ برند چای داخلی داریم که گواهی بهداشت و استاندارد دریافت کردند.

رئیس سازمان چای از پرداخت بلاعوض ۸۵ درصدی تسهیلات برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در باغات چای خبر داد و گفت: با اصلاح شیب باغات می توانیم از فرسایش و روان آب جلوگیری کنیم و از آب سبز برای باغات بهره ببریم.

وی همچنین از احیای ۳۷۰ هکتار از باغات چای رها شده طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: به ازای هر هکتار ۳۵ میلیون تومان تسهیلات احیای چهار درصد سه ساله پرداخت می شود؛ ۶۰۰۰ هکتار باغات چای رها شده داریم که طی سال های گذشته حدود ۲۰۰۰ هکتار به چرخه تولید باز گشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha