کد خبر 201274
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

تنظیم بازار در کرمان؛ ادامه فروش اینترنتی لاستیک و بررسی کمبود مرغ در جنوب استان

تنظیم بازار در کرمان؛ ادامه فروش اینترنتی لاستیک و بررسی کمبود مرغ در جنوب استان

چهارمین کارگروه تنظیم بازار استان کرمان طی امسال با بررسی ۲ مشکل تولید و توزیع مرغ و ادامه فروش اینترنتی لاستیک به منظور ساماندهی بازار همراه بود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کرمان امروز دوشنبه در حالی برگزار شد که گزارش فروش و توزیع غیرحضوری و اینترنتی لاستیک به بحث گذاشته و همچنین ضمن بررسی روند تولید مرغ در استان، نحوه توزیع مرغ در جنوب کرمان مورد انتقاد قرار گرفت که قرار شد رصد و پایش بیشتری انجام پذیرد.

لزوم هوشمندسازی توزیع مرغ

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان در این زمینه گفت: در پی برخی سوءاستفاده ها، برای تنظیم بازار لاستیک ورود پیدا کردیم که بخوبی در حال انجام است و با تخلفات در عرضه و توزیع این کالا برخورد می شود.

امیر حسن زاده اظهارداشت: با همکاری دستگاه های ذیربط شرایط تولید مرغ در استان کرمان از بسیاری از استان های کشور بهتر است و میانگین تولید مرغ در استان به ۱۲۰ تن در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه بحث روانی کمبود مرغ هم در افزایش قیمت دخیل است تصریح کرد: توزیع مرغ در استان باید هوشمند و شفاف شود. هر چند در بحث توزیع مرغ منجمد مشکلی نداریم و قطعه بندی مرغ فقط در مراکز مجوزدار و با نظارت کامل باید انجام شود.

تلاش برای کمبود نهاده

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به کمبود نهاده ها بیان کرد: تصمیم داریم با تصویب شورای تامین، کمبود نهاده ها در استان را از طریق ذخیره استانی مرتفع کنیم.

وی تاکید کرد: میزان توزیع مرغ در شهرستان های جنوبی باید به فرمانداری ها اطلاع رسانی شود تا بتوانند نحوه توزیع را پایش و رصد کنند.

تخلفات فروش لاستیک به ۱۲۴ اطلاع داده شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: به دلیل مشکلاتی که در فراینده عرضه و فروش لاستیک در ماه های گذشته به وجود آمد و سوءاستفاده های انجام شده، طرح فروش غیرحضوری و عرضه مستقیم لاستیک توسط ستاد تنظیم بازار از اواخر سال گذشته اجرا شد.

مهدی حسینی نژاد بیان کرد: فروش لاستیک به صورت اینترنتی با قیمت مصوب انجام می شود که نسبت به سال گذشته حدود ۳۲ درصد افزایش قیمت داشته، هر چند قیمت لاستیک خارج از این شبکه عرضه، بالاتر است.

وی تصریح کرد: اگر افراد نسبت به قیمت و کیفیت لاستیک اعتراض داشته باشند می توانند با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند تا به شکایت آنان رسیدگی شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: توزیع مرغ گرم و منجمد طبق برنامه در حال انجام است و بحث قطعه بندی مرغ نیز در کمیته کارشناسی مصوب شده است که باید از مرغ خارج از استان استفاده شود.

افزایش ۵۸ درصدی تولید لاستیک در کرمان

مدیرعامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان نیز با بیان اینکه افزایش ۵۸ درصدی تولید لاستیک در سال گذشته نسبت به سال قبل داشتیم گفت: از اسفند سال گذشته ۳۱۲ هزار و ۷۵۸ حلقه لاستیک به صورت غیر حضوری فروش رفته که ۹۳ هزار حلقه تحویل مردم شده است و این روند ادامه دارد.

جمال میرزایی ادامه داد: بیش از ۱۴۲ هزار حلقه لاستیک نیز به صورت عرضه مستقیم در مراکز منتخب توزیع شده است که ۲۵ مرکز عرضه مستقیم توزیع لاستیک در ۱۲ استان کشور داریم و این مراکز در آینده افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد: لاستیک هایی که به صورت اینترنتی و غیرحضوری توسط مردم خریداری می شوند توسط سیستم پستی ارسال و به دست مشتریان می رسد و تمام سفارش ها تا ۲۱ فروردین تحویل مشتریان شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان تصریح کرد: تمامی فرآیند فروش لاستیک در سامانه پایش می شود و فروش هر حلقه لاستیک قابل ردیابی است؛ همچنین افراد نباید طی ۶ ماه گذشته لاستیک خریده باشند.

کاهش ۲۰۰ قطعه ای جوجه‌ریزی در کرمان

قائم مقام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز گفت: از ابتدای امسال ۹۴۹ هزار قطعه جوجه ریزی داریم که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بوده و کاهش ۲۰۰ هزار قطعه ای را نشان می دهد.

مسعود محمودی مهمترین عوامل این کاهش را تاخیر در تحویل نهاده های دامی به تولیدکنندگان و افزایش قیمت جوجه یک روزه برشمرد.

وی افزود: هدف این است که میزان جوجه ریزی به بیش از ۲ میلیون قطعه برسد و تولید کنندگان تقاضای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تخصیص بموقع نهاده ها را دارند.

این مسئول اظهارداشت: در ۲۳ روز گذشته روزانه ۱۲۵ تن مرغ گرم کشتار و در بازار توزیع شده است؛ ۲۲ تن مرغ منجمد هم به صورت روزانه توزیع کرده ایم، البته نیاز مرغ در استان ۱۷۰ تن روزانه تخمین زده شده که حدود ۲۵ تن کمبود مرغ از استان های همجوار تامین می شود.

قائم مقام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در برخی مناطق استان کمبود مرغ و افزایش قیمت مشاهده می شود که نیاز است رصد دقیق تر در حوزه توزیع انجام شود؛ هر چند فروش مرغ به صورت قطعه بندی نیز باعث افزایش قیمت می شود.

بازارگرمی مرغ با جو روانی

در ادامه جلسه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تولید و جوجه ریزی در کشور کاهش یافته و روند جوجه ریزی در استان کند است که دولت برای افزایش جوجه ریزی اقداماتی را شروع کرده است.

محمد علی اسماعیلی تاکید کرد: تولید مستمر مرغ هدف اصلی ماست، هرچند بازار تولید و تقاضا به همدیگر نزدیک است و در حد نیاز روزانه مرغ در بازار وجود دارد که جو روانی و تقاضای کاذب گاهی باعث افزایش قیمت می شود.

وی با اشاره به قطعه بندی و فروش مرغ در برخی مراکز فروش تصریح کرد: قطعه بندی مرغ فقط در مراکزی که مجاز هستند باید انجام شود و هر گونه قطعه بندی در خارج از این مراکز و مغازه ها ممنوع و غیرمجاز است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطر نشان کرد: درزمینه کمبود مرغ در مناطق جنوبی کرمان، فهرست عوامل توزیع به فرمانداری ها ارسال می شود تا نظارت بیشتری از طرف مراجع انجام شود.

گلایه فرماندار جیرفت از کمبود مرغ

فرماندار جیرفت نیز گفت: باید ۲۵ درصد از کشتار روزانه مرغ استان به شهرستان های جنوبی استان تخصیص پیدا کند اما این امر صورت نمی پذیرد و کمبود مرغ از شهرستان های استان های همجوار تامین می شود.

احمد بلندنظر افزود: تمامی ذخیره مرغ در شهرستان های جنوبی کرمان تنها ۸۰ تن است که فقط کفاف چند روز را می دهد و مردم از نحوه توزیع مرغ در جنوب کرمان شکایت دارند؛ در این زمینه باید نظارت بیشتری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha