کد خبر 201221
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱

«حیات» گزارش می‌دهد؛

 سهم 2 درصدی ایران از مصرف انرژی‌های تجدید پذیر

 سهم 2 درصدی ایران از مصرف انرژی‌های تجدید پذیر

استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی، زیست‌توده و انرژی برق‌آبی، می‌تواند باعث کاهش وابستگی کشورمان به منابع فسیلی و تامین انرژی باشد. با وجود اینکه ایران به دلیل موقعیت جفرافیایی که دارد از ظرفیت‌های متعددی در حوزه انرژی تجدید پذیر برخوردار است، فقط سهم 2 درصدی از مصرف این انرژی‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ بخش انرژی‌های تجدیدپذیر عمدتاً شامل باد ۵۳٫۸۸ مگاوات، زیست توده ۱۳٫۵۶ مگاوات، خورشیدی ۰٫۵۱ مگاوات و برق آبی ۰٫۴۴ مگاوات است که ایران تنها ۰٫۲ درصد انرژی خود را از  این منابع  تولید می‌کند.

بحران انرژی یکی از موضوعات مهم در چند دهه  اخیر در سراسر جهان است، از بین بردن برخی منابع طبیعی از جمله گونه‌های دریایی و زمینی و افزایش  جمعیت و سرعت ساخت و ساز و پدیده‌های گلخانه‌ای که نتیجه آن اتلاف انرژی و آلودگی زیست محیطی است.

 با رشد روزافزون جمعیت، نیاز به انرژی، پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی سبب شده است که دانش‌پژوهان و سرمایه‌گذاران در قسمت انرژی، مهارت پیدا کردن تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر را دارا باشند.

 دانشمندان معتقدند انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با توجه به محدود بودن سوخت‌های فسیلی و آلودگی محیط زیست نمی‌توانند به اولین گزینه برای تولید انرژی تبدیل شوند.

 سهم 2 درصدی ایران از مصرف انرژی‌های تجدید پذیر

براین اساس ایران به دلیل موقعیت جفرافیایی که دارد از ظرفیت‌های متعددی در حوزه انرژی تجدید پذیر برخوردار است. استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، زیست توده و انرژی برق آبی می‌تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی و گازهای گلخانه‌ای که تاثیر اساسی بر گرمایش جهانی دارند، شود.

به نظر کارشناسان مصرف سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز به عنوان منابع انرژی غالب در کشورها باعث به وجود آمدن خسارات جبران‌ناپذیری برای بشریت خواهد شد.

در ادامه با افزایش جمعیت جهان، افزایش تقاضا برای انرژی، مسئله‌ای است که دولت‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای پاسخگویی موثر به آن هستند.

در پایان از آنجایی که انرژی‌های تجدیدپذیر قابل دسترس‌تر و کم هزینه‌تر از سایر سوخت‌ها است بوده و باعث می شود تا مشکلات زیست محیطی را تا حد زیادی از بین برود می تواند جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی باشد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha