کد خبر 200933
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

رسانه، شاه کلید رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی

رسانه، شاه کلید رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی

اهمیت و نقش موثر رسانه‌، حلقه مفقوده صنعت گردشگری آذربایجان غربی است که اگر جایگاه واقعی خود را پیدا و نگاه‌ها به سمت آن معطوف و به تاثیرگذاری اش پی ببریم بدون تردید رونق صنعت گردشگری نیز رقم خواهد خورد.

به گزارش گروه استان های حیات؛  جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و همچنین آداب و رسوم و فرهنگ این دیار که به رنگین کمان اقوام و ادیان معروف است این قدرت را دارند که از دورترین نقطه جهان گردشگر و توریست بسوی خود فرا خوانند علاوه بر این درآمد خوبی نصیب استان کرده و آن را در مسیر رشد و ترقی قرار دهند.

این استان مرزی و برخوردار از ظرفیت‌های فاخر و دارنده پنج اثر ثبت شده جهانی و آثار تاریخی بی نظیری چون تخت سلیمان تکاب، قره کلیسای چالدران، کاخ موزه باغچه جوق، سه گنبد ارومیه، عمارت کلاه فرنگی ماکو و همچنین جاذبه‌های طبیعی منطقه سیلوانا، آبشارها و جنگل‌های انبوه، می‌تواند عنوان قطعه‌ای از بهشت را به خود اختصاص دهد.

آنچه در این میان جای تاسف دارد و فراتر از آن سوال برانگیز است عدم تبلیغ، معرفی و استفاده از قدرت رسانه‌ای برای به تصویر کشیدن این داشته‌ها از سوی متولیان امور حوزه گردشگری استان ست.

رسانه، شاه کلید رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی

کشور همسایه با بکارگیری مدیریت و سیاستی هوشمندانه به خوبی و با تمام توان از ابزارهای رسانه‌ای برای تبلیغ آثار تاریخی و گردشگری خود استفاده می‌کند و با ساخت سریال و فیلم در کنار آثار تاریخی، زیبایی‌های دریا و مساجد خود را به رخ می‌کشد و از این طریق گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند در حالیکه زیبایی‌های آذربایجان غربی ده‌ها و صدها برابر بهتر و بیشتر از همسایه غربی آنسوی مرزش است.

در حالی هموطنان و هم استانی‌های مان برای تفریح به کشور همسایه سفر می‌کنند که کمترین شناخت را از آثار تاریخی کشور و استان خود دارند، نه مسجد جامع با قدمت تاریخی اش را می‌شناسند، نه یکبار قدم در مسیر تخت سلیمان گذاشته‌اند.

چرا مردم جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی نظیر کشور و استان خود را نمی‌شناسند؟ زیرا هیچگاه از قدرت رسانه برای معرفی آثار تاریخی استفاده نشده، جاذبه تاریخی و طبیعی در قالب فیلم و سریال نشان داده نشده است، کودکان ما هنوز آثار تاریخی فاخر استان خود را نمی‌شناسند، هرگز به این مهم فکر نکرده و نتوانسته‌ایم از رسانه برای پیشبرد اهداف خود در حوزه گردشگری استفاده کنیم.

برای اطلاع از اینکه قدرت و تاثیرگذاری رسانه چقدر در تبلیغ آثار تاریخی، طبیعی و صنعت گردشگری استان می‌تواند موثر باشد و استفاده از آن چه نتایج مثبتی بدنبال دارد پای صحبت «رضا حیدری» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نشستیم، ماحصل این گفت وگو را با هم می‌خوانیم.

 رسانه چقدر تاثیرگذار در تبلیغ و معرفی آثار تاریخی است؟

حیدری: رسانه‌ها می‌توانند کمک شایان توجهی در معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان داشته باشند آثار تاریخی یکی از موضوعات مهمی هستند که رسانه‌های جمعی و پر مخاطب اگر به این موضوع بپردازند، توجه افکار عمومی به آن جلب خواهد شد.

تا قبل از وجود رسانه‌های اجتماعی میزان بازدیدها از جاذبه‌های تاریخی به این اندازه نبود.

البته کارکرد رسانه در بعضی مواقع برای معرفی آثار تاریخی باعث می‌شود برخی افراد سودجو با القائاتی چون گنجیابی و دفینه یابی به این آثار صدمه بزنند ولی در کل معرفی جاذبه‌های گردشگری توسط رسانه منجر به بهتر دیده شدن آنها نزد افکار عمومی می‌شود.

 استفاده از رسانه در تبلیغ آثار تاریخی استان چه نتایجی می‌تواند داشته باشد؟

حیدری: استفاده از رسانه باعث معرفی بهتر و موثرتر جاذبه‌های تاریخی است و برخلاف تبلیغات رو در رو و اینکه بصورت حضوری گردشگر را با آثاری مثل تخت سلیمان تکاب آشنا کنیم با ابزار رسانه‌ای معرفی را می‌توان طوری انجام داد که در سراسر دنیا زبان‌ها، سلیقه‌ها و فرهنگ‌های مختلف با آن اثر تاریخی آشنا شده، ذهنیت پیدا کرده و علاقمند به بازدید از آن شوند.

رسانه، شاه کلید رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی

تولید فیلم در کنار آثار تاریخی چه اندازه موجب تبلیغ جهانی شدن این آثار می‌شود؟

حیدری: تولید فلیم مستند از آثار تاریخی نقش خیلی مهمی دارد و می‌شود در فضاهای مختلفی تولید کرد و با تکنیک‌های مختلف و افزودن جنبه‌های گرافیکی درک مخاطب را نسبت به موضوع بیشتر کرد.

وقتی در مورد تخت سلیمان تکاب صحبت می‌کنید مخاطب عام فقط یک خرابه می‌بیند ولی با استفاده از جنبه‌های گرافیکی و تولید یک فیلم مستند با استفاده از نرم افزارها می‌شود آثار تاریخی را بازسازی کرد و این بازسازی باعث می‌شود مخاطب درک درستی از موضوع داشته باشد.

در حوزه تبلیغات، رسانه و مستند سازی اصل مهمی وجود دارد و آن اینکه افرادی که به بازدید از آثار تاریخی می‌روند ۲ دسته‌اند دسته اول مطلعین از جمله باستان شناسان، معماران و تاریخ پژوهشان و دسته دیگر مخاطبان عام هستند.

دسته دوم اطلاع چندانی در مورد اثر تاریخی ندارند و تنها دریافت‌های خود را نسبت به آثار تاریخی ملاک قرار می‌دهند.

زبان پیوند این ۲ گروه یعنی مخاطبان مطلع یا خاص و مخاطبان عام «رسانه» است که می‌تواند از مخاطب خاص که راویان آثار تاریخی بوده و دارای اطلاعات و روایت کامل از آن هستند مطالب را اخذ کرده و سپس تحلیل کند تا بتواند به روایت بیشتر موضوع برای مخاطب عام اقدام کند.

رسانه می‌تواند در جنبه‌های دیجیتالی، الکترونیکی، بازسازی گرافیکی و فیلم‌های مستند درک مخاطب را از آثار تاریخی بالا ببرد.

رسانه، شاه کلید رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی

 در سال جاری برای تبلیغ جاذبه‌های تاریخی از رسانه استفاده خواهد شد؟

حیدری: تبیین جاذبه‌های تاریخی برای افکار عمومی با استفاده از سایت‌ها، اپلیکشن‌های موجود و همچنین فیلم مستند از جمله برنامه‌های شاخص سال جاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی است.

برشور، کاتالوگ همواره می‌تواند برای تبلیغ آثار و جاذبه‌های تاریخی کمک کنند ولی تبیین آثار تاریخی و طبیعی در قالب رسانه اعم از جمعی، دیداری، شنیداری و تخصصی می‌تواند طیف گسترده‌ایی از افکار عمومی را تحت الشعاع قرار دهد.

شاخص ترین برنامه‌های میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری چیست؟

حیدری: برای اینکه بتوانیم مخاطب کودک و نوجوان را با خود همراه کنیم و با توجه به اینکه کودکان پشتوانه ساز در حوزه گردشگری هستند در سال جدید برای کودکان در حوزه گردشگری کودک برنامه‌هایی پیش بینی کرده‌ایم.

همچنین قرار است «گردشگری خانواده» را که در موضوع گردشگری پایدار است توسعه دهیم، این گردشگری می‌تواند برای طیف گسترده‌ایی از مجموع مخاطبان عام پاسخگو باشد.

در سایر حوزه‌های گردشگری از جمله طبیعت گردی نیز کار پیش بینی شده اما شاخص ترین برنامه‌ها در سال جاری گردشگری کودک، خانواده و سلامت است.

رسانه، شاه کلید رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی

 صنعت گردشگری آذربایجان غربی می‌تواند افق دیگری برای استان گشوده و مهمتر از آن سالانه گردشگران بی شماری را از اقصی نقاط ایران و حتی سایر کشورها بسوی خود جذب کند.

این استان با داشتن بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شده از جمله پنج اثر جهانی قره کلیسای چالدران، تخت سلیمان تکاب، کلیسای زوز زور ماکو، آیین مذهبی قره کلیسای چالدران و پارک ملی دریاچه ارومیه و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری سلامت و مهمتر از همه تنوع اقوام و ادیان، گویش‌ها، پوشش‌ها و آداب و رسوم مختلف برای قرار گرفتن در جایگاه شایسته صنعت گردشگری نیازمند بهره گیری از رسانه، تبلیغ و معرفی آثار تاریخی در قالب فیلم مستند و سریال‌ تلوزیونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha