کد خبر 200846
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

قارچ‌ ها بعد از بارش باران با یکدیگر صحبت می ‌کنند!

قارچ‌ ها بعد از بارش باران با یکدیگر صحبت می ‌کنند!

در پژوهش های اخیر، محققان ژاپنی نحوه ارتباط قارچ ‌های جنگلی با یکدیگر را مطالعه کرده و دریافتند: قارچ ها هنگام بارش باران بیشتر با هم صحبت می ‌کنند.

به گزارش گروه وب گردی حیات؛ قارچ های اکتومیکوریزا فقط به صورت ساقه های پوشیده شده در بالای زمین رشد نمی کنند؛ بلکه آنها شبکه های وسیعی از ریشه ها را تشکیل می دهند که در زیر زمین کشیده شده و مواد مغذی کلیدی را از خاک جذب می کنند تا خود و سایر گیاهان را در یک رابطه همزیستی تغذیه کنند.
اما به نظر می رسد این شبکه میسلیوم برای ارتباط بین ساقه ها و گیاهان همسایه، هماهنگی رشد یا هشدار دادن به حشرات یا بیماری ها نیز استفاده می شود. جالب است بدانید که مطالعه علمی این پدیده تکه تکه بوده و اغلب به آزمایشات آزمایشگاهی محدود شده است.
بنابراین برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه توهوکو در ژاپن آزمایش‌ های میدانی را روی نوعی قارچ اکتومیکوریزا به نام Laccaria bicolor انجام دادند که نوعی قارچ‌ کوچک قهوه‌ ای مایل به زرد است و در کف جنگل رشد می ‌کند. این تیم تحقیقاتی الکترودهایی را به شش قارچ در یک خوشه متصل کرده و سیگنال ‌های الکتریکی را که بین یکدیگر ارسال می ‌کردند، اندازه‌ گیری کردند.
دانشمندان متوجه شدند که سیگنال های الکتریکی در طول زمان در نوسان بوده و به نظر می رسد که میزان تغییرات آن ها با تغییرات دما و رطوبت ارتباط دارد. در واقع، سیگنال‌ها پس از بارندگی افزایش یافت و مشخص شد که بین قارچ‌ هایی که به هم نزدیک‌تر بودند، قوی‌تر می شود.
یو فوکاساوا (Yu Fukasawa) محقق ارشد این مطالعه گفت: در ابتدا، قارچ‌ ها پتانسیل الکتریکی کمتری از خود نشان دادند و ما این موضوع را به کمبود بارندگی استنباط کردیم. با این حال، پتانسیل الکتریکی پس از بارندگی شروع به نوسان کرد و گاهی اوقات به بیش از ۱۰۰ میلی ولت می رسد. این تیم پژوهشی می ‌گوید این یافته‌ ها نیاز به مطالعات آینده را برای بررسی ارتباط الکتریکی بین قارچ‌ ها در مکان‌های واقعی نشان می‌ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha