کد خبر 200685
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

گلستان همچنان با کم آبی دست و پنجه نرم می کند/ کاهش ۳۶ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی

گلستان همچنان با کم آبی دست و پنجه نرم می کند/ کاهش ۳۶ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: بر اساس گزارشات ایستگاه‌های شرکت آب منطقه ای، میزان بارش در استان، ۲۱۹ میلیمتر بوده که نسبت به آمار بلندمدت ۳۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سیدمحسن حسینی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان گلستان از اول مهر ۱۴۰۱ لغایت ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ بر مبنای‌ایستگاه‌های شرکت آب منطقه ای ۲۱۹ میلیمتر بوده که نسبت به آمار بلندمدت که ۳۴۴ میلی‌متر گزارش شده که ۳۶ درصد کاهش داشته است.

وی به میزان افزایش و کاهش بارش در هر حوضه آبریز اشاره کرد و توضیح داد: در حوضه آبریز  گرگانرود نسبت به بلند مدت ۳۷ درصد کاهش و در حوضه اترک سفلی ۴۷ درصد،  قره سو  ۱۳ درصد،  نکارود علیا ۲۴ درصد و خلیج گرگان ۱۷ درصد کاهش گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان متوسط دمای اندازه‌گیری شده را 11.9 درجه سانتیگراد اعلام کرد و یادآور شد: این مهم نسبت به آمار بلندمدت که 10.7 درجه سانتیگراد است 1.2 درجه  افزایش را نشان می‌دهد.  

وی از کاهش ۳۴۲ میلیون مترمکعبی ذخیره آبخوان‌های کم عمق و کاهش ۹۶ میلیون مترمکعبی آبخوان‌های عمیق در گلستان خبر داد و متذکر شد:  آمارها نشان می‌دهد استان گلستان طی ۴۵ سال گذشته هر سه سال با یکی از موضوعات خشکسالی و سیل رو به رو بوده که این موضوع حاکی از حساسیت ویژه موضوع آب در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با تأکید بر اینکه ما باید با انجام اقدامات مختلف همواره برای مدیریت خشک‌سالی و مدیریت سیلاب آماده باشیم، بیان کرد: در وضعیت بحران و تنش آبی که در سال‌های اخیر در کشور و به ویژه استان گلستان حاکم شده، بهره‌وری از منابع آبی در بخش‌های مختلف مهم‌ترین راهکار برای مدیریت منابع آبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha