کد خبر 200196
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

عرشی در گفتگو با «حیات»:

شیوع بیماری روتاویروس در سطح کشور به مرز هشدار نرسیده است

شیوع بیماری روتاویروس در سطح کشور به مرز هشدار نرسیده است

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حقیقت اسهال های تابستانی خصوصا در فصول گرم که در میان کودکان شایع است عمدتا همان روتاویروس می باشد. اما لزوما در صورت افزایش این موارد در یک بیمارستان نمی توان آن را با دید شیوع کشوری ارزیابی کرد و این را یک هشدار تلقی کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، فرهاد چوبدار رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر تهران روز گذشته با انتشار خبری نسبت به طغیان و اپیدمی روتاویروس میان کودکان خبر داد.

چوبدار با انتشار این خبر اعلام کرد: در بسیاری از کشورها به منظور پیشگیری از ابتلا به این ویروس که عامل شدیدترین نوع استفراغ و اسهال ویروسی است واکسن موجود است، اما در ایران واکسن این بیماری جز واکسن های روتین نیست.

درحقیقت روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث اسهال می شود اما معمولاً می توان این عفونت را با مصرف مایعات اضافی به منظور جلوگیری از کم آبی بدن در خانه درمان کرد.

علائم بیماری

گفتنی است؛ این بیماری در عرض دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس با علائم اولیه تب و استفراغ شروع می شود و به دنبال آن سه تا هفت روز اسهال آبکی در بیمار شایع می شود. همچنین این عفونت می تواند باعث درد در ناحیه شکم می شود.

طبق اظهارات متخصصان، عفونت روتاویروس در بزرگسالان ممکن است علائم بسیار خفیفی را از خود بروز بدهد که به هیچ عنوان جدی و نگران کننده نیست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر کودکان دارای درگیری بیش از 24 ساعت اسهال،استفراغ مکرر، مدفوع سیاه یا قیری رنگ یا مدفوع حاوی خون یا چرک، دمای بدن 102 فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) یا بالاتر، خشکی دهان، گریه بدون اشک، ادرار کم یا بدون ادرار یا خواب آلودگی غیر معمول شدند باید به پزشک مراجعه نمایند.

شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات درخصوص بروز بیماری روتاویروس در کشور گفت: طبیعتا انواع و اقسام بیماری های عفونی در کشور وجود دارد و نمی شود مرزی میان این بیماری ها شناخت.

عرشی بیان کرد: در حقیقت اسهال های تابستانی خصوصا در فصول گرم که در میان کودکان شایع است عمدتا همان روتاویروس می باشد. اما لزوما در صورت افزایش این موارد در یک بیمارستان نمی توان آن را با دید شیوع کشوری ارزیابی کرد و این را یک هشدار تلقی کرد.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مطرح کرد: در این موارد دانشگاه شهید بهشتی موارد را بررسی کرده و اگر آمارها افزایشی باشد از طریق مراجع اعلام رسمی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha