کد خبر 167757
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

مصرف 7 برابری انرژی ایران نسبت به دنیا/ استاندارد‌سازی نیروگاهها و منازل گامی مهم در بهینه‌سازی مصرف انرژی

مصرف 7 برابری انرژی ایران نسبت به دنیا/ استاندارد‌سازی نیروگاهها و منازل گامی مهم در بهینه‌سازی مصرف انرژی

با توجه به مصرف 7 برابری انرژی کشورمان در مقایسه با سایر کشورها، این افزایش مصرف را نمی‌توان با گران کردن قبوض جبران کرد، بلکه با بهینه‌سازی مصرف انرژی در منازل  و استاندارد‌سازی نیروگاهها، منازل، بخاری‌ها و...می‌توان گامی مهم در مسیر بهبود مصرف انرژی در کشور برداشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، چالش‌های موجود بر سر راه افزایش ظرفیت تولید انرژی، خصوصا انرژی الکتریکی و افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی الکتریکی موجب شده است که کشورهای مختلف دنیا در پی راهکارهایی مناسب برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت سمت تقاضا باشند

در این میان با توجه به مصرف 7 برابری انرژی کشورمان در مقایسه با سایر کشورها، این افزایش مصرف را نمی‌توان با گران کردن قبوض جبران کرد، بلکه با بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله گاز در منازل و استاندارد‌سازی نیروگاهها، منازل و بخاری‌ها، می‌توان گامی مهم و تاثیرگذار در مسیر بهبود مصرف انرژی در کشور برداشت.

به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، مصرف 7 برابری انرژی را صرفاً با گران کردن قبوض و انداختن بار روی دوش مردم نمی‌توان جبران کرد لذا باید بتوان مصرف گاز را در منازل بهینه کرد.

براساس سخنان این نماینده مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در صحن علنی در مورد عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی مطابق با مفاد تکلیفی بند «ک» تبصره 15 قانون بودجه سال 1401 کل کشورمظفری عنوان کرده است که در اردیبهشت ماه سال جاری پیش‌نویسی وارد دولت شده و در آبان ماه در دستور کار قرار می ‌گیرد و آذرماه ابلاغ می‌شود، چه معنایی دارد؟ بنابراین باید گفت؛ تعلل دولت در ابلاغ آیین‌نامه‌های قانون بودجه بسیار است و یکی از گلایه‌های جدی که همیشه وجود دارد در رابطه با تدوین دیرهنگام آیین‌نامه‌ها است چراکه این مسئله آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد مانند اجرای دیرهنگام قانون تعرفه گذاری گاز خانگی که سبب شد مردم در زمستان با شوک قیمتی مواجه شوند.

براین اساس علیرغم اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های کشورمان در زمستان تامین گاز و در تابستان تامین برق است  لازم به در نظر می‌رسد که  انسجام و یک‌دستی مورد نیاز  میان مسئولان و وزرای دولتی جهت حل این مشکل شکل گیرد تا شاهد رفع مشکلات متعدد در این خصوص باشیم.

در پایان از آنجایی که هدف از قانون تعرفه‌گذاری گاز خانگی صرفا جریمه کردن مردم و کسب درآمد نیست، فرهنگسازی و تشویق مردم به مصرف کمتر می‌تواند عامل و زمینه‌ساز مدیریت مصرف انرژی در کشور باشد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها