کد خبر 167597
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

فعالیت 31 مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور

فعالیت 31 مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون 31 مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور فعالیت دارد و هر مرکز در هر دوره 30 تا 50 فرد را تحت پوشش قرار می‌دهند و این افراد بسته به شرایط می‌توانند تا یک سال از خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، فرهاد اقطار، سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور  با اشاره به اینکه به هدف گذاری خود برای ماندگاری بهبودیافتگان اعتیاد در سال گذشته دست‌یافته‌ایم، افزود: اکنون سازمان بهزیستی کشور 54 مرکز ماده 16 دارد. دستگاه‌های دیگری مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، شهرداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز در مجموع 84 مرکز در کل کشور فعال دارند همچنین در 503 کمپ، 700 هزار معتاد ماده 16 نگهداری می‌شوند که باید تعیین تکلیف شوند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ساماندهی معتادان متجاهر اضافه کرد: براساس آمار اواخر سال گذشته، هفت میلیون و 700 هزار نفر روز از معتادان متجاهر را تحت پوشش داشتیم؛ نفرروز به آن معنا است که برخی معتادان متجاهر سه ماه و برخی دیگر 6 ماه در مراکز می‌مانند.

دستگاه دیگری متولی ساماندهی معتادان متجاهر شود

اقطار اظهارداشت: تکلیف معتادان متجاهر را باید دولت و مجلس شورای اسلامی مشخص کند و دستگاه دیگری متولی ساماندهی معتادان متجاهر شود که در این صورت تمرکز بهزیستی بر حمایت و توانمندسازی افراد بهبودیافته بیشتر خواهد شد و این درحالی است که اکنون انرژی و تمرکز بهزیستی به مساله معتادان متجاهر اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه اکنون 15 هزار نفر از معتادان به صورت موردی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: هر مرکز توانمندسازی هم در هر دوره بین 30 تا 50 معتاد را تحت پوشش قرار می‌دهد. مدت دوره هر فرد بستگی به او دارد اگر معتاد تحت پوشش خانواده نباشد می‌تواند تا یک سال در مرکز بماند و خدمات دریافت کند و اگر خانواده آمادگی تحویل بیمار را داشته باشد، این فرد بین دو تا سه ماه در مرکز می‌ماند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سال گذشته هر مرکز توانمندسازی معتادان، 250 میلیون تومان هزینه داشت. اکنون هزینه تامین مکان و دیگر مایحتاج به طور قطع افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: درمان معتادان فرایندی طولانی است که شامل اسکان فرد، درمان و آموزش فنی و حرفه‌ای و نیازمند تامین منابع است. اکنون 31 مرکز توانمندسازی در کشور فعالیت دارند البته پیش از این قرار بود تعداد مراکز بیشتر شود.

اقطار تصریح کرد: مشکل اصلی مراکز توانمندسازی، مکان و مرکزی با وسعت زیاد است؛ اگر سازمان‌های دیگری بتوانند در تامین زمین و مکان به بهزیستی کمک کنند، مراکز افزایش می‌یابد و امسال هدف‌گذاری برای افزایش مراکز توانمندسازی تا 50 مرکز در نظر گرفته شده است.

مراکز ماده 16، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی است که به طور علنی در خیابان‌ها مواد مخدر مصرف می‌کنند.

مراکز تبصره 2 نیز که در کنار این مراکز ایجاد شده‌اند، مراکز صیانت و توانمندسازی معتادان متجاهر بهبودیافته هستند.

مراکز ماده 15 مراکزی هستند که معتادان با مراجعه داوطلبانه به آنها نسبت به درمان خود اقدام و گواهی تحت درمان و کاهش آسیب دریافت کنند. این معتادان چنانچه تجاهر به اعتیاد نکنند از تعقیب کیفری معاف هستند. کلا براساس ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلفند با مراجعه به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب، اقدام به ترک اعتیاد کنند.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون 2 میلیون و 808 هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از 66 درصد مربوط به تریاک است.

برچسب‌ها