کد خبر 167388
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

عضو کمیسیون اقتصاد در گفتگو با «حیات» تصریح کرد:

ودیعه مسکن تمدید شد، بودجه به بانک ها پرداخت نشد

ودیعه مسکن تمدید شد، بودجه به بانک ها پرداخت نشد

«رضایی» گفت: با وجود دستور مستقیم رئیس جمهور در خصوص تمدید وام ودیعه مسکن، هیچ بودجه‌ای برای پرداخت این تسهیلات به بانکها پرداخت نشده و عملا امکان پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران از سوی بانک‌ها گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پرداخت وام ودیعه مسکن در سال 1402 تمدید شد. وامی که مبلغ آن برای تهران 100 میلیون تومان، در کلانشهرها 70 میلیون و در سایر شهرها 40 میلیون تومان است.

براساس این گزارش رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت، با اشاره به تصمیمات اخیر شورای‌ عالی مسکن و نزدیکی فصل جابجایی‌ها، به وزیر راه و شهرسازی دستور داد با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، تدابیر لازم را برای تسهیل شرایط تامین مسکن مورد نیاز مستاجران در نظر گرفته شود.

سال گذشته اجاره‌نشین‌ها رضایت چندانی از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نداشتند. مطابق بخشنامه 12 اردیبهشت سال گذشته بانک مرکزی، 19 بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل باید 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت می‌کردند.

زمستان سال گذشته سود تسهیلات بانکی به 23 درصد افزایش یافت و وام کمک ودیعه مسکن با سود 18 درصدی به مستأجران پرداخت شد. با توجه به تمدید دوباره پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران در سال جاری و با در نظر گرفتن تورم موجود در کشور و بار سنگین اقتصادی که به واسطه این مهم به مستاجران تحمیل خواهد شد، این سوال مطرح می‌شود که وام ودیعه‌ای که قرار است امسال پرداخت شود از حمایت‌های دولت برخوردار خواهد شد یا این‌که با همان سود مصوب شورای پول و اعتبار (23 درصد) به حساب اجاره‌نشین‌ها واریز می‌شود؟

«علی رضایی»، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، گفت: رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت، با اشاره به تصمیمات اخیر شورای‌ عالی مسکن، به وزیر راه و شهرسازی دستور داد با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، تدابیر لازم را برای تسهیل شرایط تامین مسکن مورد نیاز مستاجران در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون اقتصاد تصریح کرد: متاسفانه با وجود دستور مستقیم رئیس جمهور در این خصوص هیچ بودجه‌ای برای پرداخت این تسهیلات به بانک‌ها  از سوی دولت پرداخت نشده است و عملا امکان واگذاری ودیعه مسکن به مستاجران از سوی بانک‌ها گرفته شده است.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها