کد خبر 167347
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

«حیات» گزارش می دهد؛

1402/02/02 در کمین والدین لاکچری باز!/ زایمان زودرس به چه قیمت؟

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه انجام تولدهای تقویمی اقدامی غیر اخلاقی و غیرقانونی است اعلام کرد:
1402/02/02 در کمین والدین لاکچری باز!/ زایمان زودرس به چه قیمت؟

در سال جدید تکاپوی زنان باردار برای فارغ شدن در تاریخ 1402/02/02 به اوج خود رسیده است و بیمارستان های خصوصی در ازای نرخ های نجومی مشغولِ نوبت دهی هستند اما امسال مسئولان حوزه بهداشت و درمان دست به کار شده اند و نسبت به بروز سزارین های تقویمی در این روز هشدار دادند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، چند سالیست که در تاریخ های رند سال جا برای سوزن انداختن در بخش زنان و زایمان بیمارستان های کشور نیست. عده ای از والدین جوان خود را به آب و آتش می زنند تا به هر قیمتی که شده فرزند خود را در تاریخ های لاکچری و رُند به دنیا بیاورند. ریسکی که ممکن است خطر مرگ نوزاد را در پی داشته باشد.

گویا در سالیان اخیر لاکچری بودن زندگی بخشی از جامعه ما خلاصه شده در تعدادی عدد یکسان که کنار یکدیگر جا خوش می کند! از رند بودن شماره تماس و پلاک خودرو گرفته تا تاریخ تولد فرزندان!

غافل از اینکه تولد پیش از موعد نوزاد به عشق ثبت تاریخ تولد های لاکچری و رند، تنها به هزینه های مادی محدود نمی‌شود و گاهی خانواده‌ها باید تا سال‌ها تاوان اشتباه خود را با از دست دادن سلامتی فرزندشان بپردازند. کما اینکه طی همین ایام شاهد فوت نوزادانی بودیم که به علت اپیدمی سزارین های تقویمی دیر تر یا زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده اند.

سزارین های تقویمی آفت جدید جامعه ایرانی

با وجود تمام هشدارهای پزشکی، در روزهای خاص سال، سزارین های تقویمی پیش از 39 هفته یا پس از 41 هفته به یک مُد ناهنجار تبدیل شده است.
در سال جدید نیز تکاپوی زنان باردار برای فارغ شدن در تاریخ 1402/02/02 به اوج خود رسیده است و بیمارستان های خصوصی در ازای نرخ های نجومی مشغولِ نوبت دهی هستند.

اما امسال مسئولان حوزه بهداشت و درمان دست به کار شده اند و نسبت به بروز سزارین های تقویمی در این روز هشدار دادند.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان تقاضای سزارین‌های تقویمی نداشته باشند، گفت: ما از چند وقت قبل در این زمینه اخطار شدید به مراکز درمانی داده‌ایم. اخطار ماده 33 جزء شدیدترین اخطارها است و امسال هم بازرسان وزارت بهداشت و معاونت‌های درمان در حال رصد هستند و مراکزی که افزایش غیر قابل قبول سزارین را در روز دوم اردیبهشت داشته باشند، حتما با آن مرکز برخورد جدی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجام تولدهای تقویمی اقدامی غیر اخلاقی و غیرقانونی است افزود: باید توجه کرد که اخطار ماده 33 می‌تواند منجر به کاهش اعتبار بخشی و کاهش جدی درآمدهای بیمارستان شود. بنابراین به مسئولان فنی بیمارستان‌ها توصیه می‌کنم که حتما نظارت داشته باشند و همکاران زنان و زایمان ما به هیچ وجه زیر بار تقاضای القایی پدران و مادران که دوست دارند بچه‌ شان را در این تاریخ‌های تقویمی خاص به دنیا بیاورند، نروند. 

به طور کلی موعد طبیعی زایمان یا در اصطلاح پزشکی term بین 39هفته تا 41 هفته (40هفته و شش روز) است. پس با این حساب، قبل از 39هفته زایمان زودتر از موعد یا preterm و بعد از آن زایمان دیرتر از موعد یا  postter می گویند.  

عوارض زایمان زودرس یا preterm

نوزادانی که بین هفته‌های 36تا 38 به دنیا بیایند نارس هستند و احتمال تجربه آسیبهای ناشی از نارسی درباره آنها وجود دارد. حتی تحقیقاتی هست که نشان می‌دهد برخی مرگ‌ها که در سال اول زندگی برای نوزادان اتفاق می‌افتد؛ ناشی از نارس بودن در زمان تولد و زایمان‌های پیش از موعد است. هر چقدر هم زایمان زودتر از 37هفته اتفاق بیفتد این عوراض بیشتر خواهد شد. در واقع به تعداد هفته‌هایی که جنین زودتر متولد می‌شود، آسیبهای ناشی از نارسی هم بیشتر خواهد شد.

عوارض زایمان دیررس یا preterm

زایمان دیرتر از موعد یا postterm می‌تواند ظاهر نوزاد را تغییر بدهد. ممکن است باعث نارسایی جفت و کم شدن مایع دور جنین بشود. ممکن است جنین مکونیوم( مدفوع) دفع کند که خطر عفونت و مرگ وی را به دنبال دارد.

در حقیقت وقتی جنین نارس متولد می‌شود هزینه‌‌های زیادی را به سیستم سلامت و درمان و نسل آینده کشور وارد می‌‌کند. 

به طور کلی وقتی نوزاد نارس متولد می شود باید وارد NICU شود. قرار گرفتن نوزاد در NICU  اگر به دلیل کامل نبودن ریه باشد می‌تواند در بزرگسالی فرد را دچار حساسیت‌های ریوی و احتمال ابتلا به آسم و آلرژی کند. همچنین ممکن است هم در کودکی و هم در بزرگسالی مشکلات گوارشی و تغذیه‌ای ایجاد بشود.

حال این پرسش مطرح می شود که با توجه به تمام خطرهای موجود بازهم والدینی وجود دارند که بخواهند فرزند خود را تنها به دلیل داشتن تاریخ تولد رند در معرض خطر قرار دهند؟ آیا صرفا داشتن تاریخ تولد رند آینده فرزند شما را تضمین می کند؟

ای کاش سایه حسادت ورزی و تجمل گرایی از سر کشوری که دارای غنی ترین فرهنگ و تاریخ است کنار رفته و خانواده های جوان ایرانی پیش از توجه به مسائل ظاهری در پی رشد و تربیت فرزند خود با صحیح ترین شیوه ممکن باشند و صرفا به دلیل شوآف در فضای مجازی جان فرزند بی گناه خود را به خطر نیندازند.

خبرنگار: بهاره بهرامی
 

برچسب‌ها