کد خبر 167246
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و قیمت مسکن، عامل رنج و زحمت مردم/ تامین مسکن از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است

افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و قیمت مسکن، عامل رنج و زحمت مردم/ تامین مسکن از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته خود با رییس جمهور و اعضای هیات دولت در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و فرمودند: در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته خود با رییس جمهور و اعضای هیات دولت در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و فرمودند: در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.

با توجه به تورم روز‌افزون در کشور، کمر مردم بخصوص قشر ضعیف و کارگری جامعه زیر بار گرانی‌ها خم شده و دیگر تاب و توان تحمل فشار بیشتر در بخش مسکن را ندارند.

با نزدیک شدن تابستان و فصل جابه‌جایی خانه‌ها درد بسیاری از شهروندان تازه شده است؛ چرا که با توجه به گرانی اجاره‌بها و نداشتن امکان رهن و اجاره خانه قبل، ناچار به تخلیه هستند و در این میان هیچ پشتوانه‌ای برای جبران کمبود و کسر بودجه لازم برای رهن و اجاره یک خانه هر چند با متراژ پایین را ندارند.

این در حالی است که چند روز قبل پرداخت وام 100 میلیونی ودیعه مسکن به مستاجران در حالی تمدید شد که دولت بودجه‌ای در این خصوص به بانک‌ها اختصاص نداده است، و مانند دوره گذشته شاهد سرگردانی بسیاری از مستاجران در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن هستیم.

«ایزد پناه»، عضو کمیسیون کشاورزی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، گفت: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارتی وظیفه خود را در این خصوص انجام داده و همچنان با تذکرات لازم در این حوزه پی‌گیر به نتیجه رسیدن این مهم است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مجلس توضیحاتی در خصوص مسکن از وزیر راه و شهرسازی خواسته است، تصریح کرد: موضوع مسکن، امری بسیار مهم و حیاتی برای تک تک شهروندان است که لازم می‌رسد از سوی دولت و مسئولین مورد توجه خاص قرار گرفته و با توان هر چه بیشتر به آن پرداخته شود که امیدواریم در سال جدید شاهد گامهای عملی از سوی دولت سیزدهم در این خصوص باشیم.

ایزد پناه با تاکید بر اینکه یکی از اولویتهای قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است، گفت: همانطور که رهبری تاکید فرمودند، افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و قیمت مسکن، عامل رنج و زحمت  بسیار مردم شده است و مجلس در  این خصوص نیز مانند تمامی موارد دیگر با سوال و استیضاح پی‌گیر مطالبات مردم است.

در پایان از آن‌جا که حق مسکن یکی از حقوق اساسی تمامی شهروندان ایرانی در کشور محسوب می‌شود، اصل 31 قانون اساسی بر این امر تصریح داشته و به خصوص در مورد اقشار نیازمندتر بر اجرای آن تاکید کرده است. در این میان با توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص آیا وقت آن نرسیده است که طرح مسکن‌دار شدن ایرانیان از شعار به عمل تبدیل شود و باری بزرگ از دوش قشر ضعیف و کارگری جامعه برای داشتن بدیهی‌ترین امکانات زیستی که یکی از آنها مسکن است، برداشته شود؟

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها