کد خبر 167242
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

سردار هادیانفر:

هر ساعت 2 نفر در حوادث جاده‌ای فوت می‌شوند

هر ساعت 2 نفر در حوادث جاده‌ای فوت می‌شوند

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: اکنون به ازای هر ساعت تقریبا دو نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد و به ازای هر نفر 25 نفر مجروح داریم.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا در مراسم تقدیر از خادمان سلامت ضمن تقدیر از خادمان سلامت در کنترل بیماری کرونا اظهار داشت: سفرهای نوروزی نشان داد که کادر درمان وظیفه خود را به درستی انجام داده است، کرونا به اعتبار پزشکی کشور افزود و سرمایه جامعه پزشکی را چند برابر افزایش داد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که پلیس را با کادر درمان پیوند می‌زند حوادث ترافیکی است، 20 تا 30 میلیون نفر در جهان در حوادث ترافیکی مجروح می‌شوند و در کشور ما هم همین وضعیت قرار داد.

وی گفت: در سال 83 سالانه 28 هزار نفر در حوادث ترافیکی در ایران جان میباختند، که با تلاشهای صورت گرفته در کشور روند کاهشی شده است و در سالهای اخیر این رقم به 16 هزار فوتی رسیده است و به همین میزان مجروحین کاهش پیدا کرده‌اند.

هادیان فر افزود: اکنون به ازای هر ساعت تقریبا دو نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد و به ازای هر نفر 25 نفر مجروح داریم. تصادفات بحث جدی است که همه دنیا، چه کشوهای پر درآمد چه کم درآمد به آن توجه دارند و در کشور ما 7 درصد از تولید ناخالص ملی صرف تصادفات می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: باید ببینیم کشورهای دیگر طی بیست سال گذشته کشورهای دیگر چه اقداماتی برای کاهش تصادف انجام داده‌اند، برخی کشورها میپذیرند در تصادف مجروح داشته باشند اما نمی‌پذیرند که جان باخته داشته باشند. این کشورها طرح zero را اجرا کردند، 5 اقدام اثربخش در دستور کار آنها بوده است.

وی ادامه داد: بالاترین مقام رسمی کشور مسوولیت مدیریت توسعه ایمنی و کاهش حوادث را عهده دار شده است که در کشور ما رئیس جمهور مسوول آن است، طبق قانون در کشور ما 32 دستگاه در مدیریت حوادث ترافیکی نقش دارند. بعضی از 32 دستگاه نسبت به وظیفه خود کوتاهی میکنند یا از آن غافلند. عالیترین مقام باید از مسوولان بخواهد که وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی افزود: امروز سالانه دو میلیون وسیله نقلیه به کشور افزوده می‌شود اما خروجی و اسقاطی نداریم، برخی وسایل از قبیل نیسان 74 سال در کشور در حال گردش است.

هادیان فر گفت: عامل انسانی یکی از عوامل مهم تصادفات است، بحث سازمانها در فرهنگ سازی موثر است، طرح همیاران نشان میدهد این افراد 18 درصد در کاهش حوادث نقش داشته‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه بیش از 5هزار نقطه حادثه خیز در کشور داریم گفت: بیش از 800 نقطه پر تصادف داریم که وزارت راه مکلف شده آنرا اصلاح کند.

وی ادامه داد: وسایل نقلیه یکی از عوامل کاهش تصادفات است، شرایط ما در وسایل نقلیه مناسب نیست، آیا وسیله نقلیه از جان ما محافظت می‌کند؟ خودرو باید از جان ما دفاع کند، خودروهایی که تولید می‌شوند ایمنی ندارند، امروز مردم برای حفظ ریال خودرو میخرند و اشتیاقی به خرید آن ندارند. واقعیت است که خودروهای داخلی از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

هادیان فر گفت: قوانین در کشور ما بازدارنده نیست، در سال گذشته 17 هزار نفر در حوادث رانندگی جان باختند 2500 راننده عامل این تصادفات بودند. موضوع قوانین بسیار جدی است و مجلس باید نقش خود را در این خصوص انجام دهد.

وی گفت: نوروز امسال متفاوت بود، پیش بینی ما این بود که اگر انسجام نبود 1550 نفر در جاده‌ها جان میبازند، و به ازای هر نفر 20 نفر مجروح می‌شوند. حضور 87 هزار نفری پلیس، اورژانس و نیروهای امدادی به صورت شبانه روزی نقش زیادی در کاهش حوادث داشته است. باید تلاش کنیم به این 5 برنامه توجه بیشتری داشته باشیم.

برچسب‌ها