کد خبر 167004
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹

در گفتگوی «حیات» با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

مهم ترین هدف روزه چیست؟

مهم ترین هدف روزه چیست؟

کارشناس مذهبی گفت: مهم‌ترین هدف روزه این است که انسان از تمام داشته ها و نعمت هایی که خداوند به او بخشیده درست استفاده کند و بازدهی خیلی خوبی داشته باشد.

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات ؛ درباره اثرات و فواید روزه در ماه رمضان گفت: در ماه رمضان بیشتر کسانی که مبلغ ماه رمضان هستند به فواید جسمی روزه، ثمراتی که برای بدن و روان افراد دارد اشاره می‌کنند این موارد بسیار خوب است که اشاره شود اما در کنارش نباید از باقی مسائل معنوی دور بمانیم.

وی با اشاره به نخستین هدف روزه افزود: خداوند در بخشی از آیه 183 سوره بقره قرآن کریم می‌فرماید:( لَعَلَّكُم تَتَّقونَ) از این بخش آیه این پیام نتیجه گیری می‌شود که روزه بستری‌ست برای با تقوا شدن انسان؛ تقوای در خوردن و آشامیدن، تقوای حنجره، تقوا در درمان، تقوی در صحبت کردن که تهمت به خدا و پیغمیر و  اهل بیت (ع) نزنیم که البته این موارد همه هدف اول روزه گرفتن است.

حجت الاسلام فیض آبادی در ادامه با طرح این پرسش که وقتی انسان باتقوا شد چه کار دیگری می‌تواند انجام دهد گفت: در آیه 185 سوره بقره خداوند می‌فرماید:« شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ » ماه رمضان ماه نزول قرآن است، پس در این ماه خداوند قرآن را نازل کرده و دستور به عمل روزه داده‌اند؛ در اینجا کار قرآن چیست؟ خداوند در قرآن پاسخ می‌دهد:(هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ) قرآن کریم کتاب هدایت، دلیل و معیار برای تشخیص حق از باطل است، هدف قرآن هدایت است انسان اگر می‌خواهد هدایت شود نیاز به ظرفیت دارد که ظرفیتش نیز بر اساس تقوا باشد.

بحث بزرگ شمردن خدا در عرصه هدایت است

کارشناس مذهبی گفت: روزه انسان را با تقوا می‌کند و زمانی که انسان با تقوا شد، می‌تواند از هدایت قرآن بهره‌مند شود، بعد از هدایت، خداوند در این آیه به دو نکته کلیدی اشاره کرده است و فرمودند: « وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ » انسان وقتی هدایت شد خدا را به خاطر این هدایت، بزرگ بشمارد.

وی افزود: خداوند تبارک و تعالی بزرگ است اما برخی فکر می‌کنند قدرت و بزرگی خدا فقط در بارش باران یا در پیروزی جنگ بدر یا داستان اصحاب کهف و... است این موارد عرصه‌های قدرت خداوند را نشان می دهد، اما در اینجا خداوند می‌فرماید: «بزرگی و عظمتش در این است که شما را هدایت می‌کند.» 8 میلیارد انسان در کره زمین قرار دارد با 8 میلیارد شاکله و 8 میلیارد شخصیت گوناگون که اهداف، تمایلات، آرزوها و نیازهای متفاوتی دارند؛ هر کسی هم در عرصه ای کار می‌کند، خداوند تمام این موارد را در سمت کمال و هم در آخرت هدایت می‌کند و این عظمت خداوند است.

شکر گزاری خداوند چگونه است؟

حجت الاسلام فیض آبادی گفت: خداوند در ادامه آیه می‌فرماید: « لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» این آیه مقدمه‌ای می‌شود تا انسان شکرگزاری خداوند را به جا بیاورد، وقتی مسئله شکر مطرح می‌شود معمولا ذهن انسان به سمت تشکری که داریم می‌رود مانند «الحمداالله رب العالمین» در حالی وقتی شکر را در ادبیات قرآن نگاه می‌کنیم شکر به معنای بهره وری صحیح از تمام امکانات و دستاوردهایی‌ست که خداوند به بشر داده است که هم به خوبی بهره وری کند و هم بازدهی خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: جهان در حال شکر است تمام گیاهان و جانوران نیز در حال شکرند، به عنوان مثال همانطور که به گیاه و درخت؛ آب، خاک و کود خوبی داده شود به خوبی ثمر می‌دهد این درخت یا گیاه شاکر است و می‌گوید شما به من آب و کود دادید من هم از این نعمت ها به خوبی استفاده کردم و ثمره بیشتری دادم. یا زمانی که به بزغاله یا گاو  علف خوبی بدهیم شیر خوبی می‌دهد این حیوان شاکر است و می‌گوید شما به من علف دادید من هم از این امکانات به خوبی استفاده کردم و بهره وری‌ام بالا رفته است. خداوند نیز شاکر است وقتی عبادت می‌کنیم در برابرش خداوند به ما توفیق عنایت می‌کند و دنیا و آخرت خوبی را به ما عطا می کند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی انسانی شاکر باشد از تمامی دستاوردهایی که از نظر علمی، مالی، موقعیت اجتماعی، استعدادهاو... به او بخشیده شده به خوبی استفاده می‌کند و همچنین بهره‌وری مفیدی خواهد داشت. این بحث بهره‌وری بسیار مهم است خیلی از انسان ها پول دارند اما پولشان را در بانک ها راکد می گذارند بعضی ‌ها آبرو دارند اما آبرویشان را برای خودشان حفظ می‌کنند و خیلی از موارد دیگر، تمام این هنر و داشته هایی که انسان دارد خوب است که درست و به جا استفاده کند و بهره وری و فایده اش برای همه مردم باشد که اگر انسان اینگونه شود به این مسئله شکر می‌گویند.

وی گفت: اگر انسان بخواهد هدایت شود بهترین مسئله هدایت قرآن است اگر بخواهد قرآن استفاده کند نیاز به تقوا دارد، اگر هم بخواهد با تقوا شود، یکی از راه‌هایش روزه گرفتن است پس مهم‌ترین هدف روزه این است که انسان از تمام داشته‌ها و نعمت هایی که خداوند به او بخشیده درست استفاده کند و بازدهی خیلی خوبی داشته باشد.

 

 

  

برچسب‌ها