کد خبر 166483
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

دعای روز بیستم ماه رمضان

دعای روز بیستم ماه رمضان

در پیام روز بیستم ماه رمضان به توفیق تلاوت قرآن اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ رمضان نام یکى از ماه‏‌هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است؛ مگر اینکه جنبه دفاع داشته باشد. در این ماه کتاب‏ هاى آسمانى قرآن‏ کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.

پیامبر اکرم (ص) درباره ماه رمضان فرمودند: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛ ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‌‏افزايد و گناهان را پاك می‌كند و آن ماه بركت است».

منبع: (بحار الانوار(ط-بیروت) ج93 ، ص340 - فضایل الاشهر الثلاثه ص95 )

در این ماه برای هر روز آن ادعیه روزانه ذکر شده است دعا و پیام روز بیستم ماه رمضان را می‌توانید به همراه تفسیر آن در ذیل مشاهده کنید.

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

خدایا، در این ماه درهای بهشت هایت را به رویم بگشا و درهای آتش دوزخ را به روزیم ببند و به تلاوت قرآن توفیقم ده، ای نازل کننده آرامش در دلهای مؤمنان.

پیام روز بیستم ماه مبارک رمضان: توفیق تلاوت قرآن

آثار تلاوت قرآن

1 - بهره مندی از پاداش های الهی

«ان الذین یتلون کتاب الله ... یرجون تجارة لن تبور»؛ «آنان که کتاب خدا را تلاوت می کنند امید تجارتی دارند که زیان و زوال ندارد.»

2 - شکوفایی ایمان

امام علی (ع): «لقاح الایمان تلاوة القرآن؛ شکوفایی ایمان با قرآن خواندن است.»

3 - همنشین تنهایی

امام علی (ع): «من انس بتلاوة القرآن لم توحشه مفارقه الاخوان؛ هر که به تلاوت قرآن انس بگیرد، جدایی از دوستان، او را به وحشت نمی اندازد.»

 

آداب تلاوت قرآن

1 - پاکی و نظافت دهان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «طیبوا افواهکم فان افواهکم طریق القرآن؛ دهان‌های خود را پاکیزه نگه دارید، زیرا دهان های شما راه قرآن است.»

توضیح: مراد از پاکی، پاکی ظاهری و باطنی است؛ یعنی هم مسواک زدن و هم پرهیز از گناهان زبانی مانند غیبت و دروغ و ... .

2 - استعاذه

خداوند فرمودند: «فاذا قرات القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم »؛ «ای پیامبر هنگام قرائت قرآن از وسوسه شیطان به خداوند پناه ببر.»

3 - ترتیل

خداوند فرمودند: «و رتل القرآن ترتیلا»؛ «قرآن را شمرده شمرده بخوان.»

4 - تدبر

خداوند فرمودند: «ا فلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها»؛ «آیا به آیات قرآن نمی‌اندیشند؟ یا (مگر) بر دل هایشان قفل ها نهاده شده است؟»

5 - خشوع

خداوند فرمودند: «الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله »؛ «آیا نوبت آن نرسیده که گرویدگان دل‌هایشان به یاد خدا خاشع گردد؟»

6 - صدای خوش

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «حسنوا القرآن باصواتکم؛ «قرآن را با صدای خوش بخوانید.»

برچسب‌ها