کد خبر 166424
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

مدیرکل بنیاد مسکن کرمانشاه:

سهمیه بنیاد مسکن کرمانشاه در نهضت ملی ساخت 40 هزار واحد است

سهمیه بنیاد مسکن کرمانشاه در نهضت ملی ساخت 40 هزار واحد است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه گفت: سهمیه بنیاد مسکن استان در طرح نهضت ملی ساخت 40 هزار واحد طی مدت چهار سال است.

به گزارش گروه استان‌های حیات، شمس الله خدادادی ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز افتتاح حساب 100 حضرت امام خمینی (ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در طرح نهضت ملی مسکن، احداث سالیانه 10 هزار واحد مسکونی و در مجموع 40 هزار واحد ظرف مدت چهار سال توسط بنیاد مسکن استان کرمانشاه تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از تأسیس بنیاد مسکن تأمین مسکن محرومین در شهرهای کوچک و روستاها بوده است، افزود: در مرحله اول طرح نهضت ملی حدود سه هزار واحد مسکونی در روستاها و حدود هفت هزار واحد نیز در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در دست اقدام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه بیان کرد: حدود 40 هزار نفر متقاضی واحدهای نهضت ملی مسکن در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت این استان بودند که از این تعداد 12 هزار نفر آنها تأیید نهایی شده است.

خدادادی با تاکید بر اینکه پروسه تأمین زمین در نهضت ملی مسکن پروسه‌ای متقاضی محور است، تصریح کرد: زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در این طرح تأمین شده است.

وی با بیان اینکه در این مقطع زمانی هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی کمتر از 9 میلیون تومان نیست، به میزان تسهیلات اعطایی به متقاضیان نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این تسهیلات در مرکز استان 400 میلیون تومان و در شهرستان‌ها 300 میلیون تومان با کارمزد 18 درصد و در روستاها 200 میلیون تومان با کارمزد 5 درصد است.

خدادادی مدت زمان استاندارد برای احداث واحدهای مسکونی را 24 ماه اعلام کرد و گفت: در طرح نهضت ملی مسکن هم اکنون 9 هزار و 122 واحد مسکونی در شهرها و روستاهای این استان در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.

وی با بیان اینکه این نهاد یک بازوی اجرایی توانمند و قابل اعتماد دولت و همچنین مورد وثوق مردم است، خاطر نشان کرد: شهرستان‌های روانسر، سنقر، صحنه و گیلانغرب بیشترین پیشرفت را در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه به بحث مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی اشاره کرد و با بیان اینکه کرمانشاه در حوزه مقاوم سازی روستاها رتبه کشوری را دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 72 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم هستند و روستاهای باقی مانده نیز تا پایان سال 1410 با مشارکت مردم و همکاری بانک‌های عامل مقاوم سازی خواهند شد.

مقاوم سازی 3 هزار واحد روستایی در استان کرمانشاه

خدادادی با بیان اینکه هر ساله بر اساس سهمیه و برنامه زمانبندی مشخص تعدادی از روستاهای این استان مقاوم سازی می‌شوند، تصریح کرد: سهمیه مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان کرمانشاه در سال گذشته سه هزار واحد بود که تاکنون 2 هزار و 500 واحد آن انجام شده و 500 واحد باقیمانده نیز تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری عملیاتی می‌شود.

وی به میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان برای مقاوم سازی واحدهای روستایی اشاره کرد و ادامه داد: مبلغ این تسهیلات 200 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه با نرخ سود پنج درصد و بازپرداخت 20 ساله است.

خدادادی تاکید کرد: میزان تسهیلات مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی تا پایان سال جاری افزایش نخواهد یافت. وی به حوزه عمران روستایی پرداخت و گفت: در استان کرمانشاه 14 شهرستان با 2 هزار و 532 روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 715 روستا بالای 20 خانوار جمعیت است و مطابق با قانون برای این تعداد به صورت 100 درصدی تهیه طرح هادی انجام شده است.

وی افزود: میانگین اجرای طرح هادی در کشور 57 درصد و در استان کرمانشاه 58 درصد یعنی یک درصد جلوتر از میانگین کشوری با وجود وقوع زلزله سال 1396 و مرزی بودن کرمانشاه است. به گفته خدادادی، طی سال گذشته طرح هادی در بیش از 160 روستای این استان اجرا شده است و در مقایسه با سال قبل آن در این حوزه یک جهش 10 برابری را داشتیم.

وی میزان هزینه‌کرد برای اجرای طرح هادی طی سال گذشته را 240 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طی سال جاری نیز این طرح در بیش از 160 روستای این استان اجرا خواهد شد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به بحث بازنگری طرح هادی در روستاهای این استان بر اساس سیاست بنیاد مسکن اشاره و عنوان کرد: در این راستا 10 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار که طرح هادی آنها نیاز به بازنگری دارد در دستور کار قرار گرفته است.

خدادادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح هادی 790 روستای این استان نیاز به بازنگری دارد، اضافه کرد: ظرف مدت 5 سال می‌توانیم طرح هادی تمام روستاهای کرمانشاه را بازنگری کنیم. وی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار اعلامی سرشماری نفوس و مسکن 118 هزار و 781 واحد مسکونی روستایی در استان کرمانشاه وجود دارد که تا کنون برای 85 هزار واحد آن معادل 72 درصد سند صادر شده است.

برچسب‌ها