کد خبر 166407
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

امیر سرتیپ دوم عباس شکارچی در گفتگو با «حیات»:

شهید صیاد شیرازی همه را با ملاک خدا می‌سنجید

شهید صیاد شیرازی همه را با ملاک خدا می‌سنجید

رزمنده 8 سال دفاع مقدس گفت: اولین باری که شهید صیاد شیرازی را دیدم، به ایشان سلامی نظامی دادم و محکم گفتم که شکارچی هستم و ایشان با همان روحیه بشاش و جوانمردانه‌ای که داشت لبخندی زد و گفت منم صیاد هستم.

امیر سرتیپ دوم عباس شکارچی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات با اشاره به این موضوع که در اولین روز شروع جنگ تحمیلی تا چهار سال بعد از آتش‌بس در جبهه‌های حق علیه باطل در جنوب کشور حضور داشته است، گفت: در زمان حضورم در جبهه، با شخصیت شهدای شاخصی چون شهید حسن فهمیده و شهید صیاد شیرازی آشنا بودم. 

وی در ادامه افزود: من شخصیت شهید صیاد شیرازی را نمی‌توانم توصیف کنم؛ چراکه فردی مانند علامه حسنزاده آملی باید راجع به ایشان صحبت کنند.  یکی از شاگردان علامه حسنزاده آملی مستقیما برای من نقل می‌کرد که علامه فرمودند در زمان جنگ تحمیلی دو نفر از من خیلی اشک گرفتند و یکی از آنها شهید صیاد شیرازی بود. در حقیقت شهید صیاد شیرازی شخصیتی بود که فردی مانند علامه حسن زاده آملی درباره ایشان گفته بودند صیاد از ابتدا تا زمان شهادت تحت تربیت مستقیم ما بوده است و بعید میدانم این جمله را در مورد کسی گفته باشند.

امیر سرتیپ دوم شکارچی افزود: شهید صیاد شیرازی بسیار به امر ولایت معتقد بود و بسیار جبهه و مبارزه برای کشور را قبول داشتند؛ در حالی که خواستگاری که برای دخترشان آمده بود اولین سوالی که از خواستگار می‌پرسند این است که شما چه مدت در جبهه جنگیدید؟

وی ادامه داد: از دیگر خصلت‌های شهید صیاد شیرازی تقید به نماز اول وقت و وقت‌شناسی بود. زمانی که من فرمانده لشکر 16 قزوین بودم، ایشان تقریبا دو ماه قبل از شهادتشان برای 22 بهمن به قرارگاه ما آمدند. پس از سخنرانی قرار شد از قرارگاه حرکت کنیم و به جای دیگری برویم. اولین کاری که ایشان کردند این بود که به ساعت نگاهی انداخت تا ببیند نماز اول وقت چه زمانی است. ایشان در برنامه‌ریزی، وقت‌شناسی و سازماندهی حرف اول را در بین نظامیان می‌زدند و همیشه طوری زمان را برنامه‌ریزی و بررسی می‌کردند که نماز اول وقت به تاخیر نیفتد.

شکارچی در خاطره‌ای که از شهید صیاد شیرازی نقل می‌کند، اظهار کرد: شهید صیاد برای بنده تعریف می‌کردند که یک روز تمام مقامات عالی رتبه کشوری خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودند و من نیز آنجا بودم. بعد از احترام محکم نظامی که به رهبری گذاشتم، ایشان همه را رها کردند و با من مصافحه کردند. در حقیقت درباره امر ولایت باید بگویم همانطور که شهید صیاد حضرت آقا را دوست داشتند، حضرت آقا نیز به ایشان علاقه داشتند و زمانی که صیاد به شهادت رسید، صبح زود و قبل از خانواده شهید صیاد آنجا بودند. در حقیقت امر میان ولایت و شهید صیاد به این میزان بود.

امیر سرتیپ دوم شکارچی درباره این سوال که شما فکر می‌کنید چقدر در شناساندن شهدا و به‌ویژه شهدای شاخص به جامعه موفق عمل کرده‌ایم، بیان کرد: ما در این زمینه بسیار غفلت کردیم  و رسالت زینبی را که در این زمینه برعهده داریم، نتوانسته‌ایم به خوبی انجام دهیم. چون تصور می‌شود که امری نسبت به گذشته بوده و مورد غفلت واقع می شود.

وی افزود: مسئولین اگر بدانند جایگاهی که از نظر مادی در دنیا دارند به برکت خون شهدا بوده است، دیدگاهشان تغییر می‌کند. خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران هیچکدام توقع مالی نداند؛ اما مسئولان آنطور که باید و شاید به آنها اهمیت نمی‌دهند. 

این رزمنده 8 سال دفاع مقدس گفت: اولین باری که شهید صیاد شیرازی را دیدم، به ایشان سلامی نظامی دادم و محکم گفتم که شکارچی هستم؛ ایشان با همان روحیه بشاش و جوانمردانه‌ای که داشت لبخندی زد و گفت منم صیاد هستم. می‌خواهم بگویم ایشان با یک چشم به همه نگاه می‌کرد و  به هر فردی که به جبهه معتقد بود و در جنگ فداکارانه عمل می‌کرد، علاقه بیشتری داشت. معیار و ملاک ایشان فقط خدا بود و همه را با شاخص و معیار خدا محاسبه می‌کرد.  

امیر سرتیپ دوم شکارچی افزود: زمانی که برای تشییع جنازه شهید صیاد شیرازی حضور یافتم، فکر می‌کردم همگی ملائکی هستند که برای بدرقه ایشان آمده‌اند و درک این مطلب برای فردی که در این وادی نیست، شاید سخت باشد. آقای صفایی در آن مراسم درباره شخصیت شهید صیاد می‌گفتند که زمانی که رییس عقیدتی سیاسی نیروی زمینی بودم وقتی سردار یک تلفن می‌زدند، پولش را همان موقع پرداخت می‌کردند.

 

برچسب‌ها