کد خبر 166243
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با حیات عنوان کرد؛

 ضرورت تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ایی به مصرفی/ افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های سربار کلید مهار تورم است

 ضرورت تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ایی به مصرفی/ افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های سربار کلید مهار تورم است

«علیزاده» گفت: بحث‌های کنترلی بازار و تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ایی به مصرفی قطعا از وظایف سیاستگذاران بوده و مباحث کنترلی نیز جزو اقدامات آنها باید باشد تا بتوان این بازار را سرو سامان داد.

«امیر حسین علیزاده»، یکی از مدیران خودرویی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات گفت: خودرو به مانند سایر محصولات متشکل از انواع نهاده‌های تولیدی اعم از مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی و ..است که ناگزیر افزایش قیمت هر کدام از نهاده‌ها در قیمت محصول نهایی بی‌شک تاثیر خواهد گذاشت.

نفر مورد تایید فولکس واگن و تویوتا در ایران در ادامه افزود: طبق قاعده عرضه و تقاضا که ملاک قیمت‌گذاری به حساب می‌آید با توجه به افزایش نهاده‌هایی تولیدی و ثابت نگه داشتن قیمت محصول نهایی کاهش نقدینگی و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان پیش خواهد آمد که این مساله هم تا حدی جوابگو خواهد بود و با توجه به توان مالی قطعه‌سازان و عدم تامین قطعات توسط آنها، این امر منجر به کاهش تولید خودروسازان هم خواهد شد .

علیزاده بیان کرد: سیاست‌گذاران بایستی به دنبال راهکارهایی باشند که کل زنجیره تامین خودرو به لحاظ قیمت و کیفیت تحت کنترل قرار بگیرند و سیستم بانکی را هم راستا با قطعه‌سازان و خودرو سازان در جهت تکمیل این مثلث قرار دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری که سال تولید و مهار تورم است می‌توان با توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های سربار به این شعار جامه عمل پوشاند.

به گفته  علیزاده با توجه به اینکه خودرو در تمامی دنیا کالای مصرفی به شمار می رود و خودروسازان برای سهم بیشتر بازار برای مصرف‌کننده آفرهایی را که حالت جذابیت هم داشته باشند در بازار کاملا رقابتی عرضه می‌کنند، متاسفانه خودرو در بازار ایران تبدیل به کالای سرمایه‌ایی شده است که واسطه بازی و خرید خودرو جهت سود بردن مسائل کیفی را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده و همچنین باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: قیمت‌گذاری در همه دنیا تابع عرضه و تقاضا است و از طرف دیگر خودرو محصول نهایی متشکل از قطعات فولادی، پلیمری، پلاستیکی و...است. خودرو ساز برای اینکه قیمت محصول نهایی را تحت کنترل خود بگیرد کل زنجیره تامین به لحاظ قیمت و کیفیت باید تحت کنترل باشد زمانی که هریک از نهاده های تولیدی به هر دلیلی با افزایش قیمت مواجه شوند قطعا در قیمت محصول نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

علیزاده در مورد تیراژ خودرو نیز هر چه قدر بتوانند قطعه‌سازها و زنجیره تامین را با خودرو در یک راستا قرار دهند، قطعا این افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد و به تبع آن هزینه‌های سربار شرکت‌ها پایین خواهد آمد. البته غیر از خودرو‌ساز و قطعه‌سازان سیستم بانکی نیز برای تامین نقدینگی موجود باید پای کار باشد که بتواند این مثلث را کامل نماید.

وی در ادامه بیان کرد: انواع پروژه‌ های تعریف شده در حوزه های تکوین محصول، پروژه‌ای ساخت داخل، ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و ...از پروژه‌هایی است که می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها، بومی‌سازی دانش و نهایتا کسب سود کمک شایانی کند.

نفر مورد تایید فولکس واگن و تویوتا در پایان گفت: بحث‌های کنترلی بازار و تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ایی به مصرفی قطعا از وظایف سیاستگذاران بوده و مباحث کنترلی نیز جزو اقدامات آنها باید باشد تا بتوان این بازار را سرو سامان داد البته پول‌های سرگردان که در حوزه های مختلف مسکن، خودرو و.. دست مردم هستند در چرخه اقتصاد به حرکت در آمده و مورد استفاده قرار گیرد که بتوانند از این محل سودی حاصل نمایند و ارزش دارایی آنها پایین نیاید.

برچسب‌ها