کد خبر 166176
۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

429 میلیارد ریال تسهیلات صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

429 میلیارد ریال تسهیلات صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته 429 میلیارد ریال انواع تسهیلات برای توسعه و رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان پرداخت شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ مهراب محمدی گفت: از این مبلغ 188 میلیارد و 600 میلیون ریال در حوزه مشاغل خانگی و 240 میلیارد و 400 میلیون ریال در بخش تبصره 18 بوده است.

وی افزود: سال گذشته براساس آمار سامانه رصد زمینه اشتغال یک‌هزار و 199 نفر و براساس محوزهای صادر و تمدید شده زمینه اشتغال یک‌هزار و 994 نفر در چهارمحال و بختیاری فراهم شده است.

محمدی تصریح کرد: در سال گذشته یک‌هزار و 614 دوره آموزشی میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای فعالان و شاغلان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری برگزار شد، بیمه روستاییان و عشایر برای 96 هنرمند برقرار و 92 هنرمند دیگر برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی شدند.

وی یادآور شد: در سال گذشته 2 فقره پروانه تولید کارگاهی، 2 هزارو 727 فقره پروانه تولید انفرادی، 36 فقره اعلامیه تاسیس کارگاه و 848 کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان صادر شد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این مدت 31 فقره پروانه تولید کارگاهی، یک‌هزارو 6 فقره پروانه تولید انفرادی، 11 فقره اعلامیه تاسیس کارگاه و هفت کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان تمدید شده است.

وی گفت: هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری سال گذشته در 10 نمایشگاه ملی و 52 نمایشگاه استانی حضور فعال داشته‌اند.

محمدی تاکید کرد: در این مدت 15 بازارچه موقت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری برگزار و راستی‌آزمایی بیمه 41 هنرمند انجام شد.

وی افزود: در سال گذشته یک‌هزار و 30 کیلوگرم انواع محصولات نمدی به ارزش 12 هزار و 360 دلار از چهارمحال و بختیاری به کشورهای خارجی صادر شده است.

 هم‌اکنون 12 هزار هنرمند دارای مجوز برای فعالیت در 91 رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مناطق شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری دارای 9 نشان بین‌المللی یونسکو و 48 نشان ملی است.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها شاخص‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهایی سنتی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

 

منبع:ایرنا

برچسب‌ها