کد خبر 165724
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

کاهش ارزش روبل رکورد زد

کاهش ارزش روبل رکورد زد

روبل در برابر دلار به پایین‌ترین حد یک سال اخیر سقوط کرد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از راشا، روبل روسیه در بورس مسکو به پایین‌ترین نرخ تبدیل خود در برابر دلار آمریکا از آوریل گذشته تاکنون رسید.

این ارز در معاملات بعدازظهر روز دوشنبه (سوم آوریل) به 78.53 روبل در برابر دلار سقوط کرد که ضعیف‌ترین نرخ ثبت شده از اواخر آوریل 2022 است.

روبل در برابر یورو نیز با بیش از 85.34 معامله شد.

با وجود افزایش قیمت جهانی نفت که در روز دوشنبه بیش از 6 درصد افزایش یافت، روبل تضعیف شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که گروه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس برنامه‌ای را برای کاهش 1.15 میلیون بشکه‌ دیگر در روز از تولید نفت خام خود از ماه مه تا پایان سال 2023 در تلاش برای ایجاد ثبات در بازارهای نفت را اعلام کردند. این مورد علاوه بر تمدید کاهش داوطلبانه 500 هزار بشکه روزانه تولید نفت روسیه تا پایان سال جاری است.

مسکو تولید نفت خود را به تلافی محدودیت قیمت نفت که غرب آن را معرفی کرده بود، کاهش داد که این عملکرد به گفته مسکو، در نهایت منجر به عرضه کمیاب و ایجاد ابهام در بازار جهانی خواهد شد.

از جمله عوامل کلیدی که به تضعیف روبل نسبت داده شده است، کسری بودجه دولتی حاصل از کاهش درآمدهای ارزی خارجی ناشی از صادرات و بهبود مداوم واردات با ایجاد زنجیره‌های تامین جدید توسط شرکت‌هاست.

برچسب‌ها