کد خبر 165653
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

روایتی از پرتره زندگی پروین اعتصامی از رادیو فرهنگ

روایتی از پرتره زندگی پروین اعتصامی از رادیو فرهنگ

برنامه «مستند فرهنگ» به روایت پرتره‌ای از مستند زندگی پروین اعتصامی، شاعر معاصر کشورمان در رادیو فرهنگ می پردازد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ «مستند فرهنگ» در سالروز وفات پروین اعتصامی شاعر شعر وادب به زندگی او از تولد تا وفات پرداخته و همه مقاطع زندگی او از جمله دوره‌ای که به عنوان معاون کتابخانه دانشسرای عالی فعالیت می‌کرده و لوح سپاس هم دریافت کرده است، مورد توجه قرار داده است.

رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی در تبریز به دنیا آمد و تنها دختر از خانواده‌ای بود که چهار پسر داشت. اعتصام‌الملک پدر پروین از نویسندگان و مبارزان دوران مشروطه بود که در سال 1291 به همراه خانواده‌اش از رشت به تهران آمد و در همین دوران بود که تنها دخترش با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آن روز آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و استادانی، چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت.

پروین در 19 تیر ماه 1313 با پسر عموی خود که از افسران شهربانی کرمانشاه بود، ازدواج کرد و چهار ماه پس از ازدواج به این شهر رفت، اما پس از دو ماه و نیم اقامت در خانه شوهرش از او جدا شد.

دیوان پروین اعتصامی شامل 248 قطعه شعر است که از آن میان 65 قطعه به صورت مناظره است. در اشعار او مضامین اجتماعی با دید انتقادی به تصویر کشیده شده است. یکی از آثار او که هم اکنون در کتاب فارسی هم گنجانده شده است، شعر معروف بلبل و مور است.

پروین اعتصامی عاقبت در تاریخ 15 فروردین 1320 و زمانی که تنها 35 سال از عمرش گذشته بود، بر اثر ابتلا به بیماری حصبه در تهران درگذشت و در حرم فاطمه معصومه (س) در قم در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد. «مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که ساعت20:30 پخش می‌شود.

برچسب‌ها