کد خبر 164204
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

حیات گزارش می‌دهد؛

افزایش نرخ 25 درصدی بلیت مترو، بدون خدمات‌رسانی به شهروندان

افزایش نرخ 25 درصدی بلیت مترو، بدون خدمات‌رسانی به شهروندان

با توجه به اینکه اکثریت افرادی که مترو را برای تردد و جابه‌جایی انتخاب می‌کنند، قشر کارگری جامعه هستند و مهمترین دلیل استقبال شهروندان از مترو مقرون به‌صرفه بودن آن است، اعلام خبر افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو، خبر خوشایندی برای شهروندان نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ با نزدیک شدن به سال نو و روزهای پایانی سال، ضرورت استفاده شهروندان از مترو بیشتر و بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه اکثریت افرادی که مترو را برای تردد و جابه‌جایی انتخاب می‌کنند، قشر کارگری و کارمندی جامعه هستند و از جمله مهمترین دلایل استقبال شهروندان از مترو مقرون به‌صرفه بودن آن است، در این میان اعلام خبر افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو، خبر خوشایندی برای شهروندان نیست.

در ادامه با توجه به افزایش نرخ بلیت مترو، هر روز شاهد کم‌کاری و مشکلات عدیده برای شهروندان هنگام تردد در ایستگاه‌های مترو هستیم.

این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده است که تورم موجود بار مضاعفی را به شهروندان تحمیل کرده و این افزایش نرخ بلیت مترو مشکلی بر دیگر مشکلات مردم خواهد افزود.

در این میان لازم به نظر می رسد که  از سوی مسئولین، فکری هم برای حجم زیاد مشکلات مترو از جمله خرابی پله‌های برقی، کمبود واگن بانوان، نبود واگن مخصوص معلولان و ایثارگران، کمبود دستگاه الکترونیک تهیه بلیت، خرابی گیت‌های عبور مسافران، اعلام اشتباه عناوین ایستگاه‌ها توسط اپراتور، خراب بودن تهویه واگن‌های مترو و... شود و مسئولان در پی رفع آنها و ایجاد رفاه نسبی در این خصوص برای شهروندان باشند.

بر اساس این گزارش اعضای شورای شهر تهران دیروز بررسی لایحه نرخ بهای خدمات در سال 1402 در بخش حمل و نقل عمومی را روی میز بررسی قرار دادند و در نهایت با افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو برای سال آینده موافقت کردند.

این سوال مطرح است که با توجه به افزایش حداقلی حقوق کارگران، تورم موجود در جامعه و نیاز اساسی قشر کارگری و ضعیف جامعه برای استفاده از مترو، اتخاذ چنین تصمیمی با در نظر گرفتن چه معیار و ملاکی صورت گرفته است؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، با بیان اینکه بر اساس این لایحه نرخ‌ها از اول اردیبهشت 1402 عملیاتی می‌شود، گفته است که مدل نرخ گذاری در مترو اینگونه است که یک ورودی برای مسافران پیش‌بینی می‌شود و بر اساس کیلومتر پیمایش کرایه تعیین می‌شود که در این مدل برای ساعات پیک و غیر پیک مبالغ متفاوت است و همچنین مبالغ کرایه برای افرادی که بلیت را به صورت حضوری و یا الکترونیک می‌خرند نیز متفاوت است.

بر این اساس اگر شهروندان بلیت مترو را از سامانه «تهران من» و یا دیگر سامانه‌های الکترونیک خریداری کنند 10 درصد از مبلغ کلی بلیت کم می‌شود و اگر مسافر در ساعت غیر پیک سفر داشته باشد 15 درصد مبلغ کرایه کاهش می‌یابد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر نیز در این باره با طرح این سوال که میانگین افزایش نرخ چگونه است؟ اظهار کرد: در برخی خطوط حتی تا 80 درصد و 50 درصد نیز افزایش نرخ را شاهد هستیم.

به گفته مهدی چمران، به صورت متوسط 31 درصد افزایش نرخ داشته‌ایم اما دقت داشته باشید که بر اساس قانون یک سوم قیمت بلیت را مردم باید پرداخت کنند.

چمران در ادامه گفته است که، من موافق ارزان شدن بلیت حمل و نقل عمومی هستم تا مردم رغبت بیشتری برای استفاده از آن داشته باشند؛ اما افزایش نرخ باید منطقی و طبیعی باشد.

در پایان لازم به نظر می‌رسد که افزایش و تنظیم نرخ کرایه‌ها باید به گونه‌ای باشد که قشر کارگر و ضعیف جامعه با توجه به حقوق و درآمد ناچیز، وجود تورم و گرانی و... توان پرداخت آن را داشته باشند و استفاده از مترو به دلیل گرانی نرخ بلیت، باری اضافه به دیگر مشکلات مالی و اقتصادی مردم نباشد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها