کد خبر 164186
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱

داروفروشان ناصرخسرو هم فروشنده مواد محترقه شده‌اند

داروفروشان ناصرخسرو هم فروشنده مواد محترقه شده‌اند

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی گفت: امسال مجبور شدیم میزان بازدید بازرسان خود برای رصد بازار خرید و فروش مواد محترقه را بیشتر کنیم که این موضوع نشان می‌دهد متاسفانه میزان خرید و فروش مواد محترقه بیشتر شده است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ چند روز تا چهارشنبه آخر سال مانده است اما صدای مواد محترقه و منفجره از گوشه و کنار شهر بلند شده و بازار خرید و فروش مواد آتش‌زا هم داغ است. استفاده از مواد محترقه و منفجره برای چهارشنبه‌سوری هر سال آسیب‌ها و خسارات زیادی به مردم و همچنین اقتصاد کشور وارد می‌کند اما با وجود اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهای گسترده کماکان استفاده از این مواد ادامه دارد و میزان خرید و فروش آن هم بیشتر شده است ؛‌ موضوعی که رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی تهران به آن اشاره کرد .
بهزاد ملکی در این باره به همشهری آنلاین گفت: امسال مجبور شدیم میزان بازدید بازرسان خود برای رصد بازار خرید و فروش مواد محترقه را بیشتر کنیم  که این موضوع نشان می‌دهد که متاسفانه میزان خرید و فروش مواد محترقه بیشتر شده است.
ملکی ادامه داد: ما امسال مجبور شدیم تعداد بازرسانمان را به 6 نفر افزایش دهیم که آن‌ها حدود یک هفته است از 8 صبح کار گشت‌زنی را آغاز می‌کنند.
رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی افزود: متاسفانه امسال حتی داروفروشان ناصرخسرو هم فروشنده مواد محترقه شده‌اند.

قاچاق مواد محترقه از چین و هند به ایران
ملکی در مورد گردش مالی فروش مواد منفجره و محترقه گفت: چون این مواد از مجاری قانونی وارد کشور نمی‌شود و بیشتر قاچاق است هیچ داده و اطلاعاتی در این باره در دسترس نیست. تنها اطلاعاتی که ما داریم و بر مبنای آن عمل می‌کنیم این است که از اوایل اسفندماه به همه کسانی که در بازار و صنف خود اکلیل و سرنج می‌فروشند اعلام می‌کنیم که به هیچ عنوان حق فروش و مواد محترقه و اکلیل و سرنج را ندارند.
رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی با بیان اینکه مواد منفجره‌ای که در حال فروش است همه به صورت قاچاق از چین و هند وارد کشور می‌شود، افزود: آن چیزی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود موادی است که در جشن تولدها و عروسی‌ها استفاده می‌شود.  
وی در مورد نحوه نظارت بر فروش مواد محترقه هم گفت: همانطور که گفتم بازرسان ما از صبح در بازار در حال رصد مغازه‌ها هستند اما مشکل اینجاست که بیشتر فروشندگان مواد محترقه دستفروش هستند و گوشه خیابان کالای خود را می‌فروشند و انبارهای آن‌ها هم در کوچه و پسکوچه‌های مناطقی مانند چهارراه سیروس و عودلاجان و پامنار است.
ملکی افزود: درواقع مغازه‌ای نداریم که جواز صنفی داشته باشد و بخواهد مواد محترقه بفروشد برای همین است که نمی‌شود هیچ گونه نظارتی بر فروشندگان مواد محترقه و منفجره کرد. تنها کاری که می‌شود کرد این است که جلوی فردی که فروشنده است را بگیریم که بازرسان ما این کار را می‌کنند. البته این کار بدون دردسر نیست و هر روز چندین درگیری بین بازرسان ما و افراد فروشنده مواد محترقه پیش می‌آید.
رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی در مورد اینکه چه موادی به صورت مجاز برای مناسبت چهارشنبه‌سوری قابل خرید و فروش است؟ گفت: تنها مواد مجاز موادی است که برای تولد و عروسی‌ها قابل فروش است که البته آنها را هم اصناف دیگر مانند خرازی‌ها و لوازم تحریری‌ها می‌فروشند و از اول اسفند به هیچ عنوان امکان خرید و فروش موادی که محترقه باشد مانند نیترات‌ها و اکلیل و سرنج نیست و به کل ممنوع است.

دست چه کسانی در کار است؟
ملکی در مورد اینکه مافیای پشت پرده عرضه مواد محترقه چه کسانی هستند، گفت: این امر اصلا به داخل شهر تهران محدود نمی‌شود چون اگر در داخل تهران باشند بازرسان ما در حال رصد همه اصناف هستند.
رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی افزود: اکثر اینها کسانی هستند که انباری در سطح شهر ندارند و انبارهایشان بیرون شهر است اگر هم بعضا انبارهایی می‌بینید که در سطح شهر منفجر می‌شوند انبار افراد خرده‌پا هستند که 20 تا 30 کیلو جنس دارند وگرنه انبارهای عمده‌فروشی حاوی 5 تا 10 تن جنس است و آنها فروش یومیه خود را در داخل شهر عرضه می‌کنند و هیچ موقع فروش هفتگی خود را به انبارهای داخل شهر منتقل نمی‌کنند. 

مواد محترقه چند؟        
در حال حاضر قیمت های مختلفی برای فروش مواد محترقه و آتش‌زا عنوان می ‌شود. فروش آنلاین و اینترنتی این مواد نیز در سال های اخیر افزایش یافته است. همین امروز سرهنگ داود معظمی رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص کلاهبرداری در پوشش فروش موادمحترقه و آتش بازی با طراحی درگاه پرداخت جعلی به شهروندان هشدار داد.
وی  همچنین درباره آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی هشدار داد و گفت: علاوه بر تهدیدات جانی این موضوع، کلاهبرداران نیز به بهانه فروش مواد محترقه در کمین هستند.
در عین حال قیمت های متفاوتی از مواد محترقه در سایت ها و فضای مجازی به چشم می خورد. قیمت هایی که بعضا میلیونی می شود.

برچسب‌ها