در دنیایی که روز به روز به سمت دیجیتالیزه و مجازی شدن پیش میرود، لازم است هر کسب و کاری، حضوری فعال در فضای مجازی داشته باشد و استراتژیهای بازاریابی دیجیتالی مناسب را تدوین کند.
بازاریابی مکاتبهای، بازاریابی ارجاعی، تیمسازی و بازاریابی مویرگی، مدیریت ارتباط با مشتری و بسیاری دیگر از متدهای بازاریابی و مشتری یابی، فروش، مذاکره و شبکهسازی برای سالهای متمادی در بازاریابی صنعت بانکداری مورد استفاده قرار گرفتهاند، اما امروزه بازاریابی با فناوریهای دیجیتال، به یکی از جنبههای مهم حضور برندهای تجاری درسطح بینالملل تبدیل شده است.
در استراتژی بهبود مدل کسب و کار، از فناوریهای دیجیتال بازاریابی در جهت کاهش هزینهها و افزایش درآمدها نیز استفاده میشود. از مهم ترین این اقدامات میتوان به بهبود ترکیب استفاده از کانالهای دیجیتال بازاریابی و ارتباط با مشتریان، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای کاهش هزینههای عملیاتی و بهینهسازی اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات اشاره کرد که در کنار اقداماتی مانند بهرهبرداری از ابزارهای تجزیه و تحلیل پیشرفته دادههای مشتریان و استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود تعاملات با مشتریان در کانالهای دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند.
بنا بر نظر «لورا بارگر»، یکی از کارشناسان بانکداری دیجیتال، بازاریابهای خدمات مالی باید بتوانند از فرصتهایی که در تحلیل عمیق دادههای موجود در کانالهای دیجیتال نهفته، کمال استفاده را ببرند و از این رهگذر به سطوح بالاتری ازاتوماسیون و شخصیسازی دست پیدا کنند.
آن دسته از بانکها و نهادهای مالی و اعتباری که در حال رصد شرایط هستند و از فناوری بازاریابی دیجیتال به خوبی استفاده میکنند، میتوانند مشتریانی خرسند و اهل تعامل داشته باشند و واضح است که همین امر می تواند سودآوری یک بانک را افزایش داده و آن را بالاتر از سایر بانک های رقیب قراردهد.
شناسایی زیرساخت ها و ابزارهای پیاده سازی پلتفرم های مالی و بانکی دیجیتال در بانک ها به منظور چابک سازی فرایندهای عملیاتی و بازاریابی یکی از الزاماتی است که در بانک های کشورهای توسعه یافته در حال پیگیری است.
اکوسیستم بخش بانکی و مالی با ورود فناوری های نوین مالی تغییراتی شگرف داشته است و چنین به نظر می رسد که همه بانک ها ناگزیر در این مسیر قرار خواهند گرفت.عمده ترین اثری که دیجیتالی کردن فرایندهای بانکی دارد این است که موجب می شود علاوه بر اتوماسیون پیوسته فرآیندهای بانکی، سرعت ارائه اطلاعات و قابل دسترس بودن آن به شکل آزاد برای مدیران، تحلیلگران و ناظران بانکی ارتقا یابد.
علاوه بر آن با ارائه ویژگی های اساسی پلتفرم دیجیتال در بانک های نسل بعد، مسیربرای شناسایی ابزارهای اساسی گذار به سمت نسل های بعدی فناوری صنعت بانکداری مانند استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هموار شود.