کد خبر 163364
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

در نشست خبری مشترک با گروسی مطرح شد؛

در چارچوب پادمان روابط خود را با آژانس تنظیم می‌کنیم

در چارچوب پادمان روابط خود را با آژانس تنظیم می‌کنیم

دور دوم و نهایی مذاکرات مدیر کل آژانس انرژی اتمی و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از پایان مذاکرات سیاسی و فنی صورت گرفته، در نشست خبری با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرزی اتمی گفت: سفر آقای گروسی پیام آور برقراری ارتباطات بین آژانس و ایران است.

اسلامی افزود: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش های آژانس اعتماد افرین و به گونه ای باشد تا با اطمینان برای حل و فصل مسایل و پرهیز از عواملی که نیت آنها برهم زدن روابط عادی است گام برداشته و همواره آژانس بتواند وظایف خود در ارتباط با ایران را در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.

وی با بیان اینکه در همین چارچوب گفت‌وگوی های مشترک انجام شده و مطمئنم به صورت پایداری موثر خواهد بود، یادآور شد که بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را ما چندی پیش در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و شب گذشته با آقای گروسی توافق شد که کنفرانس سی ام بین‌المللی و با مشارکت آژانس سال آینده برگزار شود که کمک به روایتگری ایران می‌کند و آشنایی جهان با مراکز آموزشی و علمی ایران را رقم می زند تا دستاوردها و امکانات ما به سایر کشورها معرفی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به مراسم ضیافت شامگاه دیشب گفت: شب گذشته سهم بانوان ایرانی هسته‌ای در ضیافت شام فوق العاده بود و موجب شگفتی آقای گروسی و همکارانشان شد که این تعداد بانو در این زمینه فعال هستند. در همین راستا چند نفر از همسران شهدای هسته ای که از اساتید هستند و در صحنه ترور هم حضور داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

اسلامی افزود: ضیافت شام دیشب نشان داد جریان علمی و پژوهشی و فناوری ایران قدرتمند است و خانم ها و آقایان با مدیریت و قدرت در آن حضور دارند و جوانان نیز حضور قوی دارند که نشان می دهد دانش هسته ای دانشی است درون زا و ایران همواره آماده بوده و هست که دستاوردهایش را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه اگر قطعنامه‌ای در نشست بعدی شورای حکام تصویب شود واکنش ایران چه خواهد بود؟ تاکید کرد:  ایران برای پیشبرد اهداف توسعه ای خود همواره مصمم بوده است و منافع و امنیت ملی خود را با هیچ چیز جا به جا نمی کند. بنابراین اگر قرار باشد قطعنامه ای صادر شود حتما مراجع ذی ربط تصمیم گیری می کنند و ما طبق آن عمل می کنیم. نکته ای که بین من و آقای گروسی در این مقطع وجود دارد این است که آن چه را که در چارچوب پادمان است برای اطمینان بخشی به آژانس اجرا کنیم و به آن پایبند باشیم و اجازه ندهیم عناصر یا نوعا اقداماتی این انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرد و بنا بر این به طور مستمر کار می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به نتیجه بر سر این موضوعات زمان‌بندی تعیین شده است هم اینچنین گفت: همچنان همکاران ما در حال مذاکره و صحبت در این باره هستند.

اسلامی درباره فشار کشورهای اروپایی بر ایران در شورای حکام هم اینچنین گفت: سه کشور اروپایی به طور خاص و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند روی تعهدات برجامی تمرکز می کنند اما تعهدات متقابل است. از این رو برای گام های اطمینان بخش با آقای گروسی تفاهم کردیم که در چارچوب پادمان روابط خود را تنظیم کنیم. لذا مادامی که آنها به تعهداتشان در برجام برنگشتند آژانس به این شکل از عملکرد ما اطمینان خاطر پیدا می کند. این نکته حایز اهمیتی است که امروز مورد توافق ما قرار گرفت.

****

 اسلامی صبح امروز و پیش از آغاز مذاکرات در سخنانی در شبکه خبر در تشریح دلایل سفر گروسی، مدیرکل آژانس به تهران و مذاکرات میان دو طرف گفته بود: موضوع، پایش عملکرد و وضعیت و ظرفیت صنعت هسته‌ای ایران است که به موجب برجام تکالیفی را شورای امنیت به آژانس داده است.

به گفته اسلامی با توجه به اینکه طرفین به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و حتی مانع همکاری کشورها و سایر شرکت ها با ایران شدند و تحریم ها را هم افزایش دادند ایران به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات گرفت و این باعث شد تا وقتی ما کاهش تعهدات داریم آژانس بیاید و گزارش عدم انطباق تهیه کند و بگوید از وضعیت اطلاع ندارم.

****

قابل ذکر است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه وارد ایران شد و ساعاتی پس از ورود به تهران با محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به دیدار و گفت‌وگو پرداخت. همچنین گفت و گویی میان هیات‌های ایران و آژانس انجام و ادامه آن به امروز موکول شده بود.

گروسی شب گذشته در ضیافت شام رییس سازمان انرژی اتمی با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

درمجموع بحث و گفت‌وگو درباره مسایل باقی‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار بوده است.

هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو معاون پادمانی گروسی در یکی دو هفته اخیر در تهران بوده و مذاکرات کارشناسی در مورد مباحث فوق را انجام دادند.

برچسب‌ها