کد خبر 163062
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸

«حیات» بررسی کرد؛

آخرین وضعیت اجرایی طرح کالابرگ الکترونیک

آخرین وضعیت اجرایی طرح کالابرگ الکترونیک

1700 فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیک پیوسته‌اند که در 4 استان این طرح در حال اجرا است. اجرایی شدن این طرح در سایر استانها به رفع ایرادات آن بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ طرح کالابرگ الکترونیک شامل 10 قلم کالای اساسی از جمله شیر یک لیتری کم‌چرب، پنیر 400 گرمی، ماست دبه 2.5 کیلوگرمی کم‌چرب، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ، ماکارونی 700 گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج می‌شود. هزینه خرید کالاها، از دو بخش سهم پرداختی مردم و میزان تخصیص اعتبار یارانه تشکیل می‌شود. 

به‌عنوان مثال  اگر نرخ مصوب فروش شیر بطری یک لیتری کم‌چرب 54 هزار تومان باشد، از این مقدار 37 هزار و 500 تومان میزان سهم پرداختی مردم و 16 هزار و 500 تومان آن از اعتبار تخصیصی خواهد بود و نرخ مصوب فروش پنیر 400 گرمی نیز 37 هزار تومان خواهد بود که 17 هزار تومان آن سهم پرداختی مردم و 20 هزار تومان دیگر از اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک کسر خواهد شد.

بر اساس اعلام محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا است و اجرای آن در کل کشور بستگی به رفع ایرادات آن دارد.

به گفته معاون اقتصادی رییس جمهور نظام امور مالیاتی از مهم‌‌ترین ابزارهای اقتصادی دولت با هدف خدمت‌رسانی است. 
وی همچنین گفته است که با توجه به تورم مالیاتی موجود اگر نظام مالیاتی اصلاح شود از تورم جلوگیری و خدمات خوبی به مردم داده خواهد شد. از سوی دیگر فساد‌هایی در حوزه مالیات وجود داشته است که با ایجاد سامانه ارتباط افراد قطع خواهد شد. با توجه به سامانه سازمان امور مالیاتی امکان دریافت 40 خدمت بدون مراجعه حضوری نیز وجود خواهد داشت.

بر اساس این گزارش تلاش دولت بر این است که در راستای خدمت رسانی به شهروندان با بهره‌گیری از کالابرگ الکترونیک سروسامانی به یارانه‌ها بدهد؛ به ویژه اینکه ارائه یارانه در قالب کالابرگ الکترونیک مصوبه مجلس است.

به گزارش حیات براساس آخرین اخبار طرح کالابرگ الکترونیکی هنوز جایگزین پرداخت یارانه نقدی نشده است و دولت تلاش می کند تا با رفع ایرادات این طرح، آن را در تمامی شهرها و استانهای کشور به مرحله اجرا برساند.

به گفته هادی کاشف مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اجرای طرح اختیاری کالابرگ الکترونیک در 4 استان کشور 1700 فروشگاه به این طرح پیوستند.‌ این طرح که از 20 دی‌ماه سال جاری در استانهای هرمزگان قزوین، مرکزی و گیلان به شکل ازمایشی آغاز به کار کرده است و به روش اختیاری اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرده است که شرکت‌های PSP یا شرکت‌های خدمات پرداخت و پوز در این طرح مشارکت می‌کنند و با اخذ قرارداد  با 7 شرکت تاکنون سه شرکت فروشگاه‌های طرف قرارداد به کارتخوان‌های ویژه طرح کالابرگ الکترونیک مجهز شده اند.

براساس این گزارش تاکنون 1700 فروشگاه در چهار استان به کارتخوان‌های ویژه مجهز شده‌اند و برای تشویق شرکت کنندگان در این طرح اعتبار یارانه‌های نقدی یک‌ماه زودتر به حساب سرپرستان خانوار در این چهار استان واریز می‌شود و مردم می‌توانند به صورت اختیاری یا از کالاهای ده گانه اعلام شده از این فروشگاه‌ها خریداری کنند و مابه‌التفاوت قیمت آن با اعتبار یارانه‌ای‌شان پرداخت شود یا اینکه منتظر بمانند و در 20 هر ماه مبلغ یارانه نقدی خود را دریافت کنند.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان به زودی 6 فروشگاه زنجیره‌ای دیگر به طرح کالابرگ الکترونیک اضافه می‌شود که در حال حاضر 3 فروشگاه زنجیره‌ای طرف قرارداد بیش از 4 هزار و 961 شعبه در کشور و حدود 400 شعبه در چهار استان محل اجرای کالابرگ الکترونیکی شعبه دارند.

لازم به ذکر است که شهروندان می توانند نرم‌افزار شما https://shoma.sfara.ir را دانلود کنند و در بخش مانده اعتبار در جدولی که مشخص شده به ازای هر کیلو کالاهای مشمول طرح چه میزان مابه‌التفاوت باید پرداخت شود که از حساب یارانه‌ای افراد برداشته و پرداخت می‌شود و یا شهروندان شرکت کننده در این طرح می‌توانند از کالابرگ الکترونیکی صرف‌نظر کرده و در تاریخ 20 هر ماه یارانه نقدی خود را دریافت کنند.

در پایان گفتنی است که میزان مشارکت مردم در این طرح، در اختیار وزارت تعاون قرار دارد.


گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها