کد خبر 162774
۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «حیات»؛

کنفرانس امنیتی مونیخ، یک گعده و دورهم نشینی غربی بود/مشکل غرب در عدم فهم مسائل و ساختار قدرت جهان

کنفرانس امنیتی مونیخ، یک گعده و دورهم نشینی غربی بود/مشکل غرب در عدم فهم مسائل و ساختار قدرت جهان

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ، یک گعده و دورهم نشینی غربی بود، گفت: اگرغرب بر اساس اشتباهات بزرگ، کشوری مانند روسیه که قدرت عظیمی دارد و یا ایران که قدرت شاخص خاورمیانه است را دعوت نمی کند، نشان دهنده این است که آنها در فهم مسائل و تغییرات ساختار قدرت در خاورمیانه و جهان دچار مشکل هستند.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: کنفرانس امنیتی مونیخ، یک گعده و دورهم نشینی غربی بود.

وی افزود: در کنفرانس های مشابه از کشور های مثل ایران، روسیه و کشورهای دیگر، برای بیان دیدگاه‌هایشان دعوت می شود تا با شنیدن نظرات یکدیگر شرایط مناسبی را بوجود آورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: امروز اگرغرب بر اساس اشتباهات بزرگ، کشوری مانند روسیه که قدرت عظیمی دارد و یا ایران که قدرت شاخص خاورمیانه است را دعوت نمی کند و بجای آن میزبان فراری‌های سیاسی یا روزنامه نگارها می شود، نشان دهنده این است که آنها در فهم مسائل و تغییرات ساختار قدرت در خاورمیانه و جهان دچار مشکل هستند.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه گفت: اشتباه غربی‌ها سبب شد اوکراین با روسیه وارد جنگ شود. رئیس جمهور اوکراین باید دهه 90 را بخاطر آورد؛ وقتی بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا طی مذاکراتی اوکراین را خلا سلاح اتمی کرد و به آنها وعده داد تا از اوکراین حمایت های لازم را دریغ نکند. اما امروز شاهد خلاف این تعهد نسبت به اوکراین هستیم.

وی ادامه داد: اگر اوکراین در ابتدای جنگ متوجه می‌شد که غرب به این اندازه آن را رها می‌کند و برای ارسال تانک به این کشور چانه زنی می‌کند، شاید وارد تقابل با روسیه نمی‌شد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی افزود: غرب در مقابل ایران دچار نافهمی بزرگی است که هم برای خود مشکلات عدیده ای را بوجود آورده هم سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم کشور ما شده است.

وی تصریح کرد: غربی ها با اعمال بی فکرانه خود سبب مشکلات عدیده‌ای برای منافع ایران و کشورهای دیگر و خودشان شده‌اند در حالی که می‌توانستند در بسیاری از صنایع پتروشیمی، نفتی و عمرانی ایران فعالیت داشته باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دیدارها و گفتگوهایی که مسئولین و نمایندگان دور یازدهم با مسئولین کشورهای غربی داشتند، بارها تکرار شد که ارتباطمان را با آمریکا درست کنند، گفت: کشورهای غربی بارها تاکید کردند که این عدم ارتباط منافع کشورهایشان را به خطر انداخته لذا خواستار سرمایه گذاری در ایران و راه اندازی شرکت‌های سرمایه گذاری، تجاری، صادراتی و وارداتی با ایران هستند.

وی افزود: کشورهای مذاکره کننده اظهار کردند بخاطر عدم ارتباط ایران و آمریکا متضرر شده‌اند همانگونه که کشور ما متضرر شده است و این ضرر دو جانبه دلیلش بی عقلی غربی هاست.

رحیمی جهان آبادی گفت: آمریکا درک درستی ندارند که اگر داشت برجام را رها نمی‌کرد. برجام بهترین فرصت برای رفع تنش بین دو کشور و منافع متقابل بود.

وی گفت: ایران همان موقع با توجه با اختلاف نظرهایی که در کشور وجود داشت، رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت برجام را امضا کرد و با این موضوع عاقلانه برخورد شد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی تشریح کرد: وقتی شخصیتی مثل ترامپ زیر میز بازی می‌زند و منافع دو طرف را به خطر می اندازد. مصداق بارزی است برعقلانیت جمهوری اسلامی که در غرب وجود ندارد.

وی افزود: امروز آمریکا هرچقدر تلاش می‌کنند دیگر نمی‌تواند برجام را احیا کند و به بازی سابقشان برگردد، لذا به نتیجه نمی رسد و راهی جز این نیز ندارد.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه کشورهای زیادی واسطه آمریکا برای مذاکره با ایران هستند، گفت: شرایط ما شرایط جدیدی است و همه کشورها می دانند که ایران کشور مقتدری است.

برچسب‌ها