کد خبر 161822
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵

غذاهایی برای مبارزه با سرطان

غذاهایی برای مبارزه با سرطان

مصرف گوجه فرنگی، چای سبز، لوبیا، کلم و... می‌تواند به شما در پیشگیری از انواع سرطان‌ها کمک کند

به گزارش گروه سلامت حیات؛ سرطان دومین علت مرگ و میر جهانی است و مسئول مرگ و میر سالانه 9.6میلیون نفر در سال 2018 بوده است. اما نکته مهم و خوشحال کننده این است که 50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و 50 درصد درمان شونده هستند. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سرطان دومین علت مرگ ایرانی‌ها هم بوده و ما نزدیک به 250 هزار سرطانی و هر سال 110 هزار مورد جدید ابتلا داریم. هیچ غذایی نمی‌تواند از سرطان جلوگیری کند، اما ترکیب مناسب غذاها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

 

 

ترکیب مناسب مواد خوراکی و کاهش خطر ابتلا به سرطان

به‌ گزارش Web MD؛ متخصصان تاکید می‌کنند که در زمان صرف غذا، حداقل دو سوم بشقاب خود را با غذاهای گیاهی و حداکثر یک سوم را با پروتئین حیوانی پر کنید. به‌گفته موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، این یک اقدام مهم برای مبارزه با سرطان است.ترکیب مناسب مواد خوراکی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

 

 

  میوه‌های رنگارنگ

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی ضد‌سرطان هستند و هر‌چه رنگ بیشتری داشته باشند، مواد مغذی بیشتری دارند. این غذاها در کاهش وزن بسیار موثر هستند. چاقی خود عامل مهم ابتلا به بسیاری از سرطان‌هاست؛ از جمله سرطان روده بزرگ، مری و کلیه. پس سعی کنید هر روز سبزیجات مختلف به ویژه سبزیجات سبز تیره، قرمز و نارنجی بخورید.

 

 

  گوجه‌فرنگی

برخی از مطالعات خوردن گوجه‌فرنگی را با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان پروستات مرتبط دانسته‌اند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که محصولات فراوری‌شده گوجه‌فرنگی مانند آب گوجه‌فرنگی، سس یا رب، ظرفیت مبارزه با سرطان را افزایش می‌دهند.

 

 

  چای سبز

چای، به‌ویژه چای سبز، ممکن است یک مبارز قوی با سرطان باشد. در مطالعات آزمایشگاهی، چای سبز رشد سرطان در سلول‌های روده بزرگ، کبد، پستان و پروستات را کند یا از آن جلوگیری کرده است. همچنین تأثیر مشابهی در بافت ریه و پوست داشته است. در برخی از مطالعات طولانی‌مدت، مصرف چای با خطر کمتر ابتلا به سرطان مثانه، معده و پانکراس مرتبط بود. اما قبل از این که بتوان چای را به‌عنوان یک مبارز با سرطان توصیه کرد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برچسب‌ها