کد خبر 161789
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

سرنوشت تبدیل قطار پیشوا ورامین، به مترو شهری چه شد؟

سرنوشت تبدیل قطار پیشوا ورامین، به مترو شهری چه شد؟

نماینده ورامین در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سرنوشت مترو پیشوا_ورامین، گفت: خوشبختانه موفق شدیم تا توافق دولت را در خصوص تبدیل خط راه آهنی پیشوا ورامین به قطار مترو دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پروژه قطار حومه‌ای تهران- ورامین از مصوبات دولت نهم است که در 17 مرداد سال 88 با حضور وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسئولان محلی آن زمان و دستیار ویژه رئیس جمهور وقت در ستاد تبصره 13 در آن دوره، کلنگ احداث آن در ایستگاه راه‌آهن و رامین به زمین خورد.

 درابتدا ماموریت اجرای این پروژه، به شرکت راه‌آهن محول شد، اما در ادامه با اعتراض مسئولان ورامین، این طرح ملی به شرکت مترو تهران واگذار و مقرر شد تا در سه فاز شهرری تا قرچک، قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا عملیاتی شود.

براساs آخرین اخبار پس از گذشت چند سال از اجرای این طرح و به دلیل اجرای آن در حریم راه‌آهن سراسری تهران – مشهد، مسئول اجرای این عملیات از شرکت مترو به شرکت راه‌آهن تغییر و در پایان دولت دهم، بار دیگر این طرح به شرکت مترو سپرده شد تا جنوب‌شرق تهران با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی به ایستگاه متروی تهران متصل شود.

همچنین در سی‌ام دی‌ماه سال 1392 رئیس وقت شورای اسلامی شهر ورامین، پیشنهاد انتقال راه‌آهن در محدوده شهر ورامین به زیر زمین را مطرح کرد.

رئیس دولت سیزدهم نیز در 28 خرداد 1401 در جریان سفر به شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا با حضور در محل اجرای طرح قطار حومه‌ای که شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران را به پایتخت متصل می‌کند، از روند اجرای این طرح بازدید و در جریان خواسته مردم در تبدیل وضعیت طرح مورد نظر، از راه‌آهن به شرکت مترو قرار گرفت.

«حسین نوش آبادی»، نماینده ورامین در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، در خصوص سرنوشت مترو پیشوا_ورامین، گفت: خوشبختانه موفق شدیم تا توافق دولت را در خصوص تبدیل خط راه اهنی پیشوا ورامین به قطار مترو دریافت کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: حدود پنج ماه قبل، با تسلیم موافقت‌نامه دریافتی فوق از سوی دولت به شرکت مترو تهران، بنا شد تا مراحل اجرایی این طرح از سوی شرکت مترو عملیاتی شود و طبق آخرین اخبار شرکت مترو در حال ایجاد بستر تغییر تحولاتی در تبدیل خطوط راه آهن بین شهری به قطار مترو پیشوا و ورامین است.

نوش آبادی در پایان با اشاره به اینکه اقدامات لازم از سوی مجلس در این خصوص انجام گرفته است، تصریح کرد که متولی اصلی این امر شهرداری تهران است و پی‌گیری برای چگونگی روند عملیاتی و اجرایی شدن این طرح متوجه مسئولان و شهرداری است.

در ادامه این گزارش علارغم اظهار نظر نماینده ورامین مبنی بر اینکه راه‌اندازی مترو پیشوا ورامین از وظایف شهرداری تهران است، «تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، تصریح کرد: اینکه در بودجه 1402 در این خصوص برای شهرداری تهران پیش‌بینی صورت گرفته است یا خیر، مطلع نیستم اما براساس آخرین اخبار بحث اجرایی شدن این طرح به راه آهن واگذار شده بود و تا سال 1401 این ماموریت به شهرداری تهران محول نشده است و مطلع نیستم که این ماموریت در برنامه سال 1402 به شهرداری واگذار شده یا خیر.

وی در پایان گفت: شهرداری تهران فقط متولی خطوط مترو داخل تهران، اسلامشهر و پرند است و طبق برنامه پنج سال جاری، مترو پیشوا ورامین و دیگر قطارهای حومه‌ای به عهده شرکت راه آهن است و جز شرح وظایف شهرداری تهران نیست. امیدوارم در سال پیش رو از سوی مجلس بودجه لازم برای راه‌اندازی و اجرایی کردن این طرح در نظر گرفته شود.

گفتنی است با توجه به روند رو به رشد جمعیت در شهر تهران و ضرورت ایجاد دسترسی آسان برای شهرهای اقماری به منظور مدیریت صحیح توزیع جمعیت و تردد آسان ضروری است که این خط آهن هرچه سریعتر تعیین تکلیف و وارد فاز عملیاتی شود.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها