کد خبر 161445
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

رئیس کل بانک مرکزی:

قیمت ارز در بازار نرخ سازی است

 قیمت ارز در بازار نرخ سازی است

رییس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبر یک سیما با اشاره به اینکه قیمت ارز در بازار نرخ سازی است و واقعی نیست اظهار داشت: مرکز مبادله ارز و طلا به دلیل مشکلات فنی به موقع آماده نشد اما تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ فرزین افزود: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد و برای ساماندهی و توسعه معاملات ارز و طلا است و در گام اول کلیه نیازهای ارزی مردم مثل دانشجویی و مسافری و درمانی تامین می‌شود. در گام‌های بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را هم راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه یک جریانی تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را ایجاد کند که از مردم تقاضا می‌کنیم به آن‌ها توجه نکنند، گفت: خبرنگاران به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ سازی این جریان‌ها به دور از واقعیت را متوجه شوند. صرافی‌ها و شعب بانک‌های ارزی منتخب در 7 روز هفته فعال هستند. در 3 روز تعطیل اخیر ایران یا امروز که دبی تعطیل بود نرخ درهم را با نرخ سازی بالا می‌بردند!.

پیش بینی می‌کنیم نرخ ارز کاهش یابد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در 600 صرافی و 150 شعبه 5 بانک منتخب ارز عرضه می‌شود و مردم می‌توانند اسکناس ارزی مورد نیاز خود را تامین کنند.

امروز نرخ اسکناس دلار 43300 تومان و یورو 46300 تومان بود و مردم می‌توانند در سامانه ice.ir (بازار متشکل ارزی) نرخ ارز را مشاهده کنند.با اقداماتی که انجام می‌دهیم پیش بینی می‌کنیم این نرخ کاهش بیابد.

عرضه 6.5 میلیارد دلار ارز 28 و 500 تومانی به بازار در 40 روز اخیر

فرزین یاداوری کرد که در 40 روز گذشته طبق وعده 6.5 میلیارد دلار ارز 28500 تومانی عرضه کردیم. امروز در نیما 187 میلیون دلار معامله شد. 300 میلیون درهم نیز در نیما عرضه کردیم. فردا هم در عراق و ترکیه ارزهای جدیدتری عرضه خواهیم کرد.

گزارشاتی به دست ما رسیده که برخی از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند و بعدا در سامانه درخواست ارز می‌کنند که این کار مصداق پولشویی است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

فرزین در ادامه به موضوع حباب ربع سکه ورود کرد و گفت: در هفته آینده ربع سکه هم که حباب زیادی دارد در این بازار عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش بیابد.

برچسب‌ها