کد خبر 161196
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

حیات گزارش می دهد؛

تورم مسکن در پایتخت از بانک مرکزی پیشی گرفت/ چرایی عدم انتشار آمار ماهانه حوزه مسکن در بهمن ماه از سوی بانک مرکزی

تورم مسکن در پایتخت از بانک مرکزی پیشی گرفت/ چرایی عدم انتشار آمار ماهانه حوزه مسکن در بهمن ماه از سوی بانک مرکزی

اعلام آخرین اخبار از مرکز آمار گویای این مهم است که تورم موجود در ماههای آخر سال جاری در حوزه مسکن تهران سطحی بالاتر از بانک مرکزی را تجربه کرده و نشان از تورم بالا در حوزه مسکن دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ اعلام آخرین اخبار از مرکز آمار گویای این مهم است که تورم موجود در ماههای آخر سال‌جاری در حوزه مسکن تهران سطحی بالاتر از بانک مرکزی را تجربه کرده و نشان  از تورم بالا در حوزه مسکن دارد. این در حالی است که علارغم رسم هر ماه بانک مرکزی در خصوص اعلام آمار تورم ماهانه در حوزه مسکن، آمار ماه جاری در این خصوص از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است.

براساس این گزارش، آخرین اطلاعات از مرکز آمار ایران نشان می دهد که شاخص قیمت مسکن تهران در دی‌ماه برابر با 191.4 است. این به این معناست که قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایتخت کشورمان بالای 54 میلیون تومان بوده و برای ورود به سطح 55 میلیون تومانی روند افزایشی به خود گرفته است. تورم مسکن در زمستان 1401 رشد چشم‌گیری داشته و بیشترین قیمت را در سالهای اخیر تجربه می‌کند.

در ادامه لازم به ذکر است که  حوزه اقتصادی بانک مرکزی موظف است ابتدای هر ماه آمار مرتبط با قیمت مسکن را اعلام کند با این حال هیچ گزارشی از سوی بانک مرکزی در این خصوص منتشر نشده است.

«آلبرت بغزیان» استاد دانشگاه و اقتصاد‌دان، در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی حیات، در پاسخ به علت عدم انتشار آمار تورم و قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی، عنوان کرد: نیاز به بازنگری در آمارهای ارائه شده می تواند یکی از دلایل اعلام نکردن آمار تورم و قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی باشد. چرا که اعلام آمار بدون در نظر گرفتن برخی صلاح‌دید‌ها، ایجاد انتظارات تورمی را در کشور خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اعلام نکردن آمار ماهانه از سوی بانک مرکزی، باعث ایجاد نگرانی میان عموم جامعه و تورم بیشتر در حوزه مسکن خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد که علت این تاخیر بررسی بانک مرکزی در خصوص صحت و درستی آمار ماههای گذشته است تا آمار و ارقام معقول‌تر و واقعی‌تری در این خصوص منتشر شود.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها