کد خبر 161005
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

در دومین نشست «دیدگاه» مطرح شد؛

اقتصاد دیجیتال صرفا فناوری اطلاعات نیست /بی‌توجهی به صنایع کوچک ادامه دارد

اقتصاد دیجیتال صرفا فناوری اطلاعات نیست /بی‌توجهی به صنایع کوچک ادامه دارد

به عقیده فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال، تعریف درستی از اقتصاد دیجیتال ارائه نشده است. اقتصاد دیجیتال صرفا به تکنولوژی و فناوری محدود نمی‌شود، بلکه استراتژی ورود به سازمان‌های مختلفی را نیاز دارد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، دومین نشست «دیدگاه» با موضوع «نقش اقتصاد دیجیتال در توسعه کشورها، جایگاه آن در برنامه توسعه هفتم و قانون بودجه 1402» توسط سازمان ملی کارآفرینی، روز سه‌شنبه 18 بهمن در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. این نشست دربرگیرنده نظرات کارشناسی فعالان این حوزه بود. اسفندیار جهانگرد، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه ضمن تاکید بر اینکه اگر اینستاگرام فیلتر شده، مجلس باید دلایل خود را به دولت ارائه دهد، بیان کرد: خیلی از کشورها هستند که برخی از اپلیکیشن‌ها را فیلتر می‌کنند، اما دلایل موثق خود را نیز ارائه می‌دهند».

وی صحبت‌های خود را با یک سوال به پایان رسانداقتصاد دیجیتال و شکاف دیجیتال جدید، چگونه بر نابرابری تاثیر می‌گذارد؟

در ادامه فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی صنایع، معدن و کشاورزی تهران نیز پیرامون چالش‌های حوزه اقتصاد دیجیتال اضافه کرد: در چالش‌های به وجود آمده، بزرگ‌ترین مشکل ما این بود که دانش تخصیص‌ منابع را نداشتیم و یا به کار نبردیم. به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، کمتر 10 درصد از برنامه توسعه اجرا شده است.

او ضمن تاکید بر اهمیت تحلیل و اندازه‌گیری ادامه داد: در برنامه ششم توسعه آمده، ایجاد محیط مناسب برای اشتغالزایی، این مورد قابل اندازه گیری نیست و پارامتر مناسب برایش وجود ندارد. وقتی تعداد اولویت‌ها زیاد است در واقع اولویتی وجود ندارد.

فردیس در خصوص صنایع مهم کشور نیز افزود: صنعت غذا، مواد و صنایع شیمیایی، فلزات پایه، منابع معدنی غیرفلزی چهار صنعت سرآمد کشور هستند. میزان تکنولوژی این صنایع از متوسط پایین‌تر است. در نتیجه لو تک محسوب می‌شوند. در این صورت چطور می‌توانیم با های‌تک‌های جهانی رقابت کنیم؟

رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال همچنین اظهار کرد: مادامی که فکر کنیم که سازمان ICT باید به ما بگوید چطور درگاه ایجاد کنیم، چالش داریم، چرا که وزارت کشاورزی، صمت و… در استراتژی اقتصاد دیجیتال سهیم هستند. وقتی این وزارتخانه‌ها درگیر نشوند، قاعده دقیقی وجود ندارد، پس بخش خصوصی نمی‌تواند به درستی وارد شود و حتی سرمایه خود را وارد کند. اقتصاد دیجیتال صرفا ICT نیست، بلکه همه عرصه‌های زندگی را در بر می‌گیرد.

محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان کارآفرینی در نقد برنامه بودجه نیز در این نشست ضمن اشاره به بخش‌های مختلف بودجه افزود: متاسفانه همواره به صنایع کوچک پرداخته نشده، به زنجیره ارزش توجه نشده و نگاه اکوسیستمی هم وجود نداشته است.

مجتبی توانگری، نماینده مجلس و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در پایان نشست خاطرنشان کرد:  در بخش سیاست‌گذاری، نکته‌ای وجود دارد. ما اینجا تنظیم‌گر و رگولاتور نداریم. نمونه‌اش را هم در صدا و سیما دیدیم. قاعده و قانون کلی حتی با تعریف صدا و سیما وجود ندارد. در بخش رمزارز و دیگر بخش‌ها نیز این مشکلاتی وجود دارد. حکمرانی در فضای مجازی همان حکمرانی اقتصاد دیجیتال است. مثلا همین پیام رسان‌ها، اگر اقتصادی نباشند، دولت تا حدی می‌تواند به آنها بودجه اختصاص دهد. من طی نامه‌ای از رئیس جمهور خواستم تا جریمه بابت این موضوع مطرح شود.

برچسب‌ها