کد خبر 160890
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

هشدار هواشناسی در خصوص سیل در 15 استان و وزش باد شدید

هشدار هواشناسی در خصوص سیل در 15 استان و وزش باد شدید

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی نسبت به احتمال وقوع سیل در 15 استان، وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در شمال و جنوب کشور اعلام خطر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تقویت سامانه بارشی، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف خبر داده است.

 

این وضعیت جوی روز سه‌شنبه (18 بهمن) در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، لرستان، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، ایلام، جنوب و غرب اصفهان، روز چهارشنبه (19 بهمن) در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه گلستان، مازندران و گیلان و روز پنج‌شنبه (20 بهمن) در ارتفاعات گیلان، مازندران و گلستان مورد انتظار است.

 

بر اثر این وضعیت جوی احتمال انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز دور از انتظار نخواهد بود.

 

سازمان هواشناسی در همین راستا آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول را لازم دانسته است. 

 

سازمان هواشناسی کشور همچنین در ادامه این هشدار نسبت به افزایش شدید گرادیان فشار، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک هشدار داد. 

 

این مخاطرات در روز سه‌شنبه (18 بهمن) در غرب یزد و شمال شرق فارس، روز چهارشنبه(19 بهمن) در کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق فارس، یزد و شرق و شمال هرمزگان و روز پنج‌شنبه (20 بهمن) در نیمه شمالی و شرق سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود.

برچسب‌ها