کد خبر 159701
۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲

دوره‌های مهارت‌افزایی برای هیات‌های مذهبی برگزار می‌شود

دوره‌های مهارت‌افزایی برای هیات‌های مذهبی برگزار می‌شود

رئیس سازمان هیات‌ و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری نخستین دوره مهارت‌افزایی برای هزار و 500 هیات خبر داد که مخاطبان این دوره‌ها را مدیران، مسئولان رسانه ای، مسئولان بخش تربیتی و بخش بانوان هیات‌ها تشکیل می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام مجید باباخانی امروز، شنبه هشتم بهمن در نشست خبری نخستین دوره معرفت و مهارت افزایی هیات و تشکل های دینی با اشاره به عملکرد اجتماعی و فرهنگی بسیاری از هیات های مذهبی گفت: برخی از مجموعه هایی که در قالب هیات و تشکل های مذهبی تشکیل می شوند، علاوه بر مراسم مناسکی، در سطح استان های خود برنامه ریزی هایی دارند و در زمینه های فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار هستند.

وی افزود: این مجموعه ها در واقع به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده و به دلیل تنوع فعالیت نقش بیشتری در سطح استان ها دارند و از موتور محرک مناسک مذهبی به عنوان پایه کار استفاده می کنند و به دنبال ساماندهی در حوزه های دیگر هستند. ما در مهرواره هوای نو به دنبال آن بودیم تا فعالیت های هیات ها فراتر از مناسک باشد و به متن زندگی بیاید و هیات های دینی برای همه مردم در متن زندگی برنامه داشته باشند و بسیاری از کسانی که در این دوره حضور پیدا می کنند، همان هیات هایی هستند که گام اول را برداشته اند.

باباخانی با اشاره به جزییات برگزاری نخستین دوره معرفت و مهارت افزایی هیات ها گفت: این دوره در 10 پهنه کشور برگزار می شود که هر پهنه شامل چند استان همجوار است و با استفاده از اساتید استان ها و اساتید ملی، این دوره ها از دو بخش حضوری و غیرحضوری دنبال می شود که آغاز دوره ها با برگزاری یک اردوی دو روزه خواهد بود. البته برنامه های هر پهنه از انتهای بهمن ماه آغاز می شود که نخستین دوره در استان فارس در پهنه جنوب آغاز می شود و استان های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری و بوشهر در این دوره شرکت می کنند.

وی ادامه داد: هر دوره به صورت مستقل دنبال می شود و تا خرداد سال آینده بخش اول دوره ها آغاز می شود و مسئولان هیات ها پس از شرکت در برنامه های حضوری، وارد یک دوره 6 ماهه می شوند که به صورت هفتگی بسته های محتوایی را از طریق بسترهای مجازی دریافت می کنند و در پایان مدرکی ارائه خواهد شد که با همکاری مجموعه آموزش های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه دانشگاه سوره خواهد بود. آزمون تئوری و ارزیابی میدانی تشکل نیز در این دوره دیده شده و این دوره ویژه تشکل های فرهنگی است و چهار رده از تشکل در این دوره حضور پیدا می کنند.

به گفته این مقام مسئول آموزش ها برای مدیران، مسئولان رسانه ها، مسولان بخش تربیتی و مسئولان بخش بانوان هر تشکل خواهد بود که به صورت جداگانه با حضور اساتید برگزار می شود و پیش بینی می شود حدود هزار و 500 تشکل و 6 هزار نفر از اعضای تشکل ها در این دوره شرکت کنند.

انتخاب 1500 موسسه برای شرکت در دوره های مهارتی

 رئیس سازمان هیات‌ و تشکل‌های دینی افزود: یک پایگاه اطلاع رسانی برای این برنامه درنظر گرفته شده است و تا کنون حدود هزار و 400 مجموعه موفق به ثبت نام اولیه شده اند و پیش بینی ما ثبت نام پنج هزار مجموعه باشد که با غربال این تشکل ها درحدود هزار و 500 مجموعه انتخاب خواهد شد.

باباخانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت جوانان وزارت ورزش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حمایت هایی را از این تشکل ها خواهند داشت و تلاش ما این است تا به جای این که امکانات خود را به صورت عمومی به مجموعه ها دهیم، مجموعه هایی را در اولویت قرار دهیم که بتوانند شاخص های موردنظر را در دوره های توانمندی کسب کنند. 

وی از ضرورت برگزاری این دوره ها در استان ها افزود: استمرار دوره های تخصصی و ارتباط با اساتید، از نکات مهم این دوره هاست. مجموعه های شاخص به آن تشکل هایی تعلق خواهد گرفت که بتوانند این دوره ها را با موفقیت طی کنند و از مزایای آن استفاده کنند. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هزینه های برگزاری این دوره ها بیش از یک میلیون تومان برای اردوی دو روزه، آن هم برای هر نفر برآورد می شود ولی از هر شرکت کننده فقط 100 هزار تومان گرفته می شود و کسانی هم که فعال فرهنگی هستند ولی تشکل فرهنگی ندارند، مبلغ 700 هزار تومان پرداخت می کنند.

برچسب‌ها