کد خبر 158891
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

گزارش «حیات» از وضعیت عابر بانک‌ها؛

سرگردانی مردم در تهیه پول از خودپردازها

سرگردانی مردم در تهیه پول از خودپردازها

ضروری است که بانک مرکزی رقم روزانه پرداخت پول نقد را متناسب با نرخ تورم بیشتر کند تا مردم برای تهیه پول نقد سرگردان نشوند.

به گزارش خبرنگار «حیات»؛ نیاز به پول نقد درپی افزایش تورم در حالی افزایش یافته که در چند ماه اخیر به دلیل مسائلی چون محدودیت‌های اینترنت و اعمال مالیات بر تراکنش‌ها، خود‌پردازها به سرعت خالی از اسکناس شده است.

ضمن اینکه با توجه به نیاز برداشت بیشتر شهروندان، سقف 200 هزارتومانی پرداخت روزانه دستگاههای خودپرداز درحالی چند سالی است ثابت مانده است که این رقم به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی چندان نمی‌تواند نیازهای مردم را به پول نقد تامین کند.

این امر سبب شده تا مصرف پول نقد افزایش و اغلب عابربانک‌ها پس از چند ساعت بخصوص در ساعات پایانی روز خالی از اسکناس شده و مردم برای تهیه اسکناس سرگردان شوند.

بانک مرکزی اخیرا حداکثر تراکنش خرید روزانه از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی بانک‌ها از طریق پایانه‌های فروشگاهی و درگاههای پرداخت اینترنتی را از 50 به 100 میلیون تومان افزایش داد. اقدامی که منجر به آن شد تا مشکل مشتریان خرید ارز در صرافی‌ها ازچند کارت بانکی تا حدودی رفع شود. بنا براین ضروری است که بانک مرکزی رقم روزانه پرداخت پول نقد را متناسب با نرخ تورم بیشتر کند تا مردم برای تهیه پول نقد سرگردان نشوند.

به گزارش حیات، اینگونه به نظر می رسد که ضرورت دارد که بانک مرکزی برای افزایش تعداد شارژ پول دستگاههای خودپرداز، بانک‌ها و مشتریانی که دارای دستگاه «ای تی ام» هستند را ملزم به چنین امری کند یا اینکه رقم روزانه پرداخت پول نقد را متناسب با نرخ تورم بیشتر کند که به این طریق مردم برای تهیه پول نقد سرگردان نشوند.

 به گفته کارشناسان، بانک مرکزی همانطورکه درتعطیلات نوروزی تامین نیاز به پول نقد را با افزایش سقف دریافت روزانه هرکارت از 200 هزارتومان به 500 هزارتومان می‌رساند، این روزها نیز برای تامین نیاز مالی شهروندان از دستگاههای خودپرداز در این زمینه باید چاره اندیشی کند. البته این بانک گویا برای جلوگیری ازسوءاستفاده های احتمالی میزان پرداخت روزانه از خودپردازها را 200 هزارتومان در نظر گرفته که اکنون با تورم بسیار بالا رقم 200 هزار تومان چاره ساز نیست.

ظهور بانکداری دیجیتال و استفاده از ابزارهای متنوع و مدرن برای انجام اموربانکی طی 2 دهه اخیر کمک شایانی به تسهیل امورمشتریان بانکی و عموم جامعه کرده به طوری که هم اکنون نیاز به پول نقد کم و نقل و انتقالات پولی نیز آسان شده است حال با توجه به رایج بودن استفاده از پول نقد، مردم نباید به دلیل کمبود نقدینگی در دستگاههای خودپرداز سرگردان شود زیرا پول نقد هنوز کابرد خود را داشته و مردم به آن احتیاج دارند.

مشتریان پول خود را به بانک ها سپرده اند و بانک ها در چنین فرایندی از محل رسوب پول منتفع می شوند بنابراین سیستم بانکی در قبال روابطی که با مشتریان دارد نباید دستگاههای خودپرداز را از پول خالی نگه دارد.

در پایان گفتنی است از آنجایی که انجام تراکنش‌های متعدد برای بانک ها سودآوری را به دنبال دارد، سیستم بانکی براستفاده از انجام نقل و انتقال پول بصورت الکترونیکی تمرکز دارد که این امر هرچند در راستای پیشرفت تکنولوژی و آسان شدن امورات صحیح به نظر می رسد، اما نباید در تامین نیاز پول نقد برای مردم از طریق تامین ذخایر دستگاههای خودپرداز کم توجه باشد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها