کد خبر 157494
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس در گفتگو با «حیات»:

خنثی‌سازی تحریم‌ها با استفاده از پول ملی در مبادلات بین‌المللی

خنثی‌سازی تحریم‌ها با استفاده از پول ملی در مبادلات بین‌المللی

علیرضا بیگی گفت: ایجاد پیمان پولی مشترک و اتصال آن به اقتصاد کشورهای پرقدرتی مانند ایران،چین،روسیه و ترکیه می‌تواند تهدیداتی را که از رهگذر دلار متوجه این کشورها می‌شود، تا حد زیادی خنثی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در سال‌های اخیر، به دلیل مسدود بودن ذخایر ارزی کشور و عدم امکان تامین ارزهای جهان‌روا برای بخشی از واردات، کشور ما پذیرفته که در مقابل بخشی از صادرات نفتی و غیرنفتی خود، ارزهایی نظیر روبل روسیه، یوآن چین، روپیه هندوستان، دینار عراق و لیر ترکیه را قبول کند.

هر چند بسیاری از این ارزها، جهان‌روا محسوب نشده و فقط برای واردات از همان کشورها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما این امر در شرایط فعلی با توجه به لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود و تامین ارز واردات مورد نیاز کشور ایجاد شده است.

با جابجایی به موقع برخی از دارایی‌ها توسط بانک مرکزی، ذخایر ارزی بانک مرکزی در شرایط مطلوبی قرار گرفته که تسهیل مبادلات تجاری را تا حد امکان فراهم نموده است. همچنین، با راه‌اندازی سازو کاری برای انجام تبادلات تجاری به صورت تهاتر و بدون وابستگی به ارزهای جهان‌روا، به کاهش وابستگی به مسیرهای رایج مبادلات مالی در سیستم‌های بین‌المللی کمک شایانی شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ایران تاکنون با کشورهای روسیه، عراق و ترکیه در مسیر انعقاد و اجرای پیمان دوجانبه پولی با هدف حذف دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای ملی گام برداشته و حتی مذاکراتی با دولت پاکستان نیز داشته است.

علیرضا بیگی نماینده‌ مردم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات با عنوان این مطلب که امکان انجام معاملات جهانی با دلار از کشورمان گرفته شده است؛ گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های به وجود آمده از سوی جامعه جهانی علیه ایران و ایجاد وضعیت دو‌قطبی تحریم و غیر تحریم برای برخی کشورها در جهان، لازم به نظر می‌رسد که باید با سایر ارزها تبادلات تجاری و اقتصادی بین‌المللی را انجام دهیم.

بیگی با اشاره به عدم امکان تعریف واحد پولی مشترک مورد قبول ایران و شرکای تجاری کشورمان گفت: ایجاد پیمان پولی مشترک و اتصال آن به اقتصاد کشورهای پرقدرتی مانند ایران، چین، روسیه و ترکیه می‌تواند تهدیداتی را که از رهگذر دلار متوجه این کشورها می‌شود، تا حد زیادی خنثی کند.

وی در ادامه تصریح کرد: هم‌زمان با اقدامات ایران در خصوص جایگزین کردن منابع ملی دیگر به جای دلار، در کشورهای روسیه، چین و ترکیه نیز اراده‌ای ایجاد شده تا به سمت استفاده از یک واحد پولی مشترک بروند تا به راحتی مبادلات تجاری را انجام دهند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه با تاکید بر این مطلب که این واحد پولی اوراسیایی محسوب می‌شود، گفت: کشور ترکیه از رهگذر وابستگی به دلار و تبادلات اقتصادی همواره مورد تهدید بوده و همین امر سبب شده است که معاملات خود را تنها به دلار گره نزند.

وی در ادامه افزود: این امر اراده‌ای را میان کشورهای ایران، چین، روسیه و ترکیه سبب شده است که به سمت واحد پولی مشترک رفته و بتوانند به راحتی مبادلات تجاری را انجام دهند و شرایط ایجاد پیوستن سایر کشورها برای معاملات تجاری و اقتصادی با این واحد پولی فراهم شود.

بیگی تصریح کرد: تحقق این امر و اتصال آن به اقتصاد کشورهای پرقدرتی مانند ایران، چین، روسیه و ترکیه می‌تواند در مقابل تهدیداتی که از رهگذر دلار متوجه این کشورها می‌شود ،ایستادگی کنند.

این نماینده‌ی مجلس با تاکید بر اینکه ایران برای جایگزین کردن واحد پولی به جای دلار برای معاملات بین‌‌المللی خود بسیار مصمم است، گفت: تحریم روسیه، چین و ترکیه نیز باعث شده تا این کشورها به مانند کشورمان به دستیابی این واحد پولی و جایگزینی آن به دلار در معاملات اقتصادی متمرکز شوند.

بیگی در پایان این گفتگو با اشاره به اینکه حذف دلار از معاملات تجارت جهانی باعـث ایجاد نگرانی در آمریکا شده است، بیان کرد: کشور عربستان نیز برای مبادلات نفتی خود با چین، فقط به دلار اکتفا نکرده و یوان را نیز در این چرخه مورد استفاده قرار می‌دهد که این تهدیدی جدی برای برتری سایر واحدهای پولی به دلار به حساب می‌آید که در گذر زمان باعث انزوای اقتصادی آمریکا خواهد شد.

برچسب‌ها