کد خبر 155873
۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

«حیات» از رویکرد دوگانه دولت آلمان در قبال ایران گزارش می دهد؛

ژرمن های بدعهد

ژرمن های بدعهد

دولت آلمان که به همراه برخی از کشورهای غربی در «جنگی ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی، اقدام به حمایت از آشوبگران می کرد، در تازه ترین رویکرد خصمانه، ضمانت‌های صادراتی و تجاری با کشورمان را معلق کرد.

به گزارش گروه سیاسی «حیات»؛ در ماه های اخیر غربی ها با هدایت کاخ سفید، با طرح سناریوهای خائنانه در پی فشار علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. در این میان دولت آلمان که به عنوان کوتوله سیاسی در اروپا مطرح است و  همکاری ایران در مسئله صلح افغانستان و همچنین پذیرش عضویت آن‌ها در 1+5 به جای اینکه ممنون ما باشند را فراموش کرده و با عملکردی همچون صدور قطعنامه در مجامع بین‌المللی و تسهیل برای برگزاری تجمع ضد ایرانی معدودی از وطن‌فروشان و اعضای منافقین در برلین، محاسبات غلط خود را نمایان ساخته است.

در تازه ترین اقدام خصمانه ژرمن های بدعهد و برای خوش رقصی در پیشگاه آمریکای تروریست، از تعلیق رسمی ضمانت‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری خود در تجارت با تهران، خبر دادند.

وزارت اقتصاد آلمان همچنین اعلام کرد که سایر «قالب‌های اقتصادی» از جمله گفتمان با ایران در حوزه انرژی را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادراتی، شرکت‌های آلمانی را برابر ضرر و زیان ناشی از عدم پرداخت پول صادرات، مصون می‌دارد. ضمانت‌های سرمایه‌گذاری نیز از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت‌های آلمانی مقابل مخاطرات سیاسی در کشورهایی که سرمایه‌گذاری در آنها انجام شده، محافظت می‌کند.

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده که استفاده از این ابزارها برای پروژه‌های موجود در ایران، دهه‌ها معلق شده بود تا اینکه در نتیجه توافق ایران با قدرت‌های جهان از جمله آلمان بر سر برنامه هسته‌ای تهران، در مقطعی کوتاه از سال 2016 استفاده از این ابزارها رفع تعلیق شد. بنا به اعلام این وزارتخانه، در آن برهه برای تعداد معدودی از پروژه‌ها، ضمانت‌های مذکور اعطا یا تمدید شد اما از سال 2019 هیچ ضمانت جدیدی اعطا نشده است.

البته آلمانی‌ها تا همین روزهای پیش به دنبال گسترش رابطه تجاری با کشورمان بودند تاجاییکه، وب سایت «nziv» در گزارشی از وضعیت روابط تجاری میان ایران و آلمان در ماه‌های اخیر و از جمله در زمان اغتشاشات داخلی در ایران نوشت: «با وجود سرکوب خشونت آمیز دولت ایران علیه معترضان، معاملات تجاری بین آلمان و ایران در حال رونق است. آمارهای منتشر شده اخیر از اداره آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد که آلمان از ژانویه تا پایان اکتبر 2022، 2/1 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است. همچنین آلمان حدود 260 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. اتاق صنعت و بازرگانی آلمان و ایران در وب سایت خود به این مسئله مباهات کرده‌اند که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا است.»

در بیانیه وزارت اقتصاد آلمان آمده که دولت برلین، حالا تصمیم گرفته تا تمام ضمانت‌ها را «به طور کامل» تعلیق کند و معافیت‌ها تنها در صورت وجود دلایل بشردوستانهِ مستند، قابل اعطا خواهد بود. به ادعای این وزارتخانه، حجم تجارت ایران و آلمان در سال 2021، در مجموع 1.76 میلیارد یورو (حدود 1.9 میلیارد دلار) و در 9 ماه نخست سال جاری نیز 1.49 میلیارد دلار بوده است.

 گفتنی است؛ اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هم در هفته‌های گذشته با طرح اظهاراتی ضد ایرانی  اعلام کرده بود: ما می‌خواهیم فشار بر سپاه پاسداران ایران و رهبری سیاسی ایران را بیشتر کنیم.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان پیش از این با نقض قوانین بین المللی در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل به حمایت از آشوبگران در ایران مبادرت ورزیده بود. «کریستوفر برگر» (Christofer Burger) با تکرار مواضع خصمانه برلین علیه تهران در این خصوص گفته بود که کشورش برای تصویب قطعنامه حقوق بشر در مورد ایران در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بسیار تلاش کرده بود.

اما ژرمن ها به نظر اشتباه محاسباتی را همچنان ادامه می دهند و دیدار یکی از لیدرهای مجازی اغتشاشات اخیر ایران با رئیس‌جمهور آلمان خبری بود که اواخر هفته گذشته منتشر شد. علی کریمی پس از نقش‌آفرینی مجازی در آشوب‌های اخیر کشور، توانست همراه با خانواده‌اش ویزای امریکا را دریافت کند و قرار است به زودی از آلمان به امریکا برود. 

آلمانی‌ها برای براندازان در ظاهر سنگ تمام گذاشتند، از حمایت در موضع‌گیری‌ها تا اعمال فشار به دولت ایران تا اداهایی همچون برعهده گرفتن کفالت سیاسی متهمان امنیتی ایران تا شرکت در صدور قطعنامه ضد ایرانی تا میزبانی تجمعات ضدایرانی در این کشور و....  نقش داشته اند.

سرانجام اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در هر ماجرایی که یک سوی آن ایران بوده، آلمانی‌ها همیشه در کنار سوی مقابل ایستاده‌اند. در جریان انقلاب اسلامی، در جنگ تحمیلی، در ماجرای میکونوس، در کنفرانس برلین و در هزار و یک موضوع دیگر آن‌ها همیشه رویکرد ضدایرانی را برگزیده‌اند.

برچسب‌ها