کد خبر 155795
۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵

فراز و فرود چهار‌ساله فروش خودرو

فراز و فرود چهار‌ساله فروش خودرو

مرور آمار فروش خودروسازان در کمتر از چهار سال گذشته نشان می‌دهد آنها در مقاطعی که درگیر خودروهای ناقص (غیر‌قابل‌تجاری‌سازی و فروش) بوده‌اند، معمولا افت فروش را تجربه کرده‌اند و با کمرنگ شدن یا رفع این چالش، محصول بیشتری فروخته‌اند. طبق آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده و ابتدای آن فروردین 98 است و انتهای آن آبان امسال، فروش خودروسازان افت‌و‌خیز زیادی را به خود دیده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ در این 44 ماه تحت بررسی، فروش خودروسازان در 16 ماه که بیشتر آن به سال 98 مربوط می‌شود، منفی بوده و در 28 ماه باقی‌مانده روندی صعودی داشته است. بدترین عملکرد فروش خودروسازان در بازه زمانی تحت بررسی، به اردیبهشت 98 با رشد  منفی 66 درصدی مربوط می‌شود. از آن سو بهترین عملکرد خودروسازان در حوزه فروش به فروردین 1400 مربوط می‌شود که آنها موفق شده‌اند رشد 182درصدی را رقم بزنند. همچنین طی امسال و با توجه به اینکه خودروسازان می‌گویند دیگر محصول ناقص به تولید نمی‌رسانند، فروش آنها در هیچ یک از ماه‌های فروردین تا آبان منفی نشده و تماما مثبت بوده است. طی امسال، بهترین عملکرد خودروسازان در حوزه فروش به اردیبهشت با رشد 108 درصدی مربوط می‌شود و کمترین درصد فروش نیز به فروردین مربوط می‌شود.

اما طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و به نقل از اطلاعات بورسی خودروسازان بزرگ کشور ، فروش آنها طی پنج ماه ابتدایی سال 98 تماما منفی بوده اما پس از آن به مدت شش ماه روندی صعودی را تجربه کرده است. بر این اساس، خودروسازان در فروردین 98 و نسبت به ماه مشابه 97 با 44 درصد افت فروش مواجه شده‌اند. این رقم در اردیبهشت اوج گرفته، به نحوی که فروش خودروسازان در این ماه رشد منفی 66 درصدی را به خود می‌بیند. در کل سال 99، این بدترین عملکرد خودروسازان در فروش به شمار می‌رود، موضوعی که به نظر می‌رسد با مساله خودروهای ناقص در ارتباط مستقیم بوده است.

خودروسازان در خرداد 98 نیز با تداوم رشد منفی فروش مواجه بودند اما در مقایسه با اردیبهشت نرخ رشد منفی کمتری را تجربه کردند. در این ماه فروش خودروسازان نسبت به خرداد 97 حدود 53 درصد افت را به خود می‌بیند. در تیرماه نیز با وجود ادامه فروش منفی نسبت به سال قبل، خودروسازان 21درصد محصول کمتری نسبت به ماه مشابه 97 به فروش رساندند. افت فروش خودروسازان اما در مرداد به کمترین میزان خود در پنج ماه ابتدایی سال 98 رسید؛ به نحوی که رشد منفی 9 درصدی را به ثبت رساند.
   
مرور آمار فروش خودروسازان طی شهریور تا بهمن 98 نشان می‌دهد آنها در این بازه زمانی با رشد مداوم فروش در مقایسه با ماه‌های مشابه سال 97 مواجه بودند. طبق آمار، خودروسازان در شهریور 98 و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن 43 درصد بیشتر محصول فروختند. در مهر ماه اما رشد مثبت فروش خودرو به حداقل یعنی یک درصد رسید. این در حالی است که فروش خودروسازان در آبان 98 و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن رشد 65 درصدی را به خود می‌دید. در آذرماه 98 رشد فروش خودروسازان به اوج خود در این سال رسیده و عدد 138درصدی را ثبت کرد. رشد نرخ فروش خودروسازان اما ادامه نیافته، چه آنکه در دی‌ماه به 82 درصد رسید و در بهمن نیز عدد 30 درصد در کارنامه آنها ثبت شد.

در نهایت خودروسازان سال 98 را با رشد منفی فروش خودرو به پایان رساندند، به نحوی که در اسفند این سال و نسبت به ماه مشابه سال 97، حدود 13درصد خودروی کمتری فروختند. غول‌های جاده مخصوص همچنین سال 99 را با رشد منفی فروش آغاز کردند که البته این روند به مدت دو ماه متوقف شد. طبق آمار، فروش خودروسازان در فروردین 99 و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن 11درصد افت کرد، با‌این‌حال در اردیبهشت و خرداد به ترتیب 41 و 69 درصد رشد را (نسبت به ماه‌های مشابه 98) ثبت کرد. در تیر و مرداد باز هم فروش خودروسازان افت کرد که البته میزان آن تک‌رقمی و به ترتیب منفی هشت و منفی یک درصد بود.

طی شهریور و مهر 99 خودروسازان توانستند فروش خود را نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته به ترتیب 9 و 21 درصد بالا ببرند. آنها هرچند در آبان با رشد منفی فروش به میزان چهار درصد مواجه شدند، اما پس از آن به مدت پنج ماه و تا فروردین 1400 پیوسته رشد فروش را تجربه کردند. طبق آمار، فروش خودروسازان در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند و در مقایسه با ماه‌های مشابه سال 98 به ترتیب 7، 1، 21 و 113 درصد بالا رفت. خودروسازان بزرگ کشور همچنین سال 1400 را با رشد سنگین 182درصدی فروش آغاز کردند، موضوعی که با تکمیل خودروهای ناقص در ارتباط است. خودروسازان در تعطیلات نوروز 1400 بخشی از محصولات ناقص خود را تکمیل و تجاری‌سازی کردند و این موضوع دلیل اصلی صعود بلند منحنی فروش آنها در این ماه و نسبت به فروردین 99 محسوب می‌شود.

این در حالی است که فروش خودروسازان در اردیبهشت دوباره وارد فاز افت شد و 19درصد کاهش یافت. در خرداد و تیر فروش خودروسازان باز هم رشد کرد و نسبت به ماه‌های مشابه 99 به ترتیب 8 و 64درصد بالا رفت. مرور آمار مربوط به بازه زمانی چهار ماهه مرداد تا بهمن 1400 نشان می‌دهد خودروسازان یک ماه با افت و ماه دیگر با رشد فروش مواجه شدند. بر این اساس، آنها در مرداد رشد منفی شش‌درصدی فروش را به ثبت رساندند اما در شهریور پنج درصد رشد را تجربه کردند. در مهر ماه دوباره فروش افت کرد و به چهار درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته رسید؛ اما در آبان 12درصد رشد را به خود دید. رشد منفی 13درصدی فروش، حاصل کار خودروسازان در آذر 1400 بود اما آنها توانستند در دی‌ماه و نسبت به ماه مشابه 99 حدود 42 درصد خودروی بیشتری بفروشند. این در حالی است که غول‌های جاده مخصوص سال 1400 را با رشد منفی فروش به پایان رساندند و ابتدا در بهمن دو درصد و سپس در اسفند هشت‌درصد محصول کمتری در مقایسه با ماه‌های مشابه 99 فروختند.

خودروسازان از زمستان 1400 و با الزام وزارت صمت، تمرکز خود را روی تکمیل و تجاری‌سازی محصولات ناقص گذاشتند که نتیجه این اقدام خود را در هشت ماه امسال دیده‌اند. طی امسال و با توجه به اینکه خودروسازان اولا محصولات ناقص خود را تکمیل کردند و ثانیا از اوایل پاییز به بعد دیگر محصول دارای کسری قطعه تولید نکردند، هرگز با کاهش فروش مواجه نشدند. طبق آمار، فروش خودروسازان در فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان امسال و نسبت به ماه‌های مشابه سال 1400 به ترتیب 6، 108، 56، 11، 65، 68، 60 و 67 درصد بالا رفته است. بنابراین اوج فروش خودروسازان طی سال جاری به اردیبهشت با رشد 108درصد و کف فروش نیز به فروردین با رشد شش‌درصدی مربوط می‌شود.

برچسب‌ها