کد خبر 155246
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

«حیات» از روزهای پر دود تهران گزارش می دهد؛

نفس بریده

نفس بریده

بیش از 10 روز از وضعیت نامناسب هوای تهران می‌گذرد و هر روز شاهد آلودگی بیشتری در پایتخت هستیم که گویا قرار نیست فکری برای آن شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات؛ بیش از یک هفته از آلودگی شدید هوا در تهران و برخی دیگر از کلانشهرهای کشور می‌گذرد که تا به امروز به جز تعطیلی مدارس در شهرهای آلوده، اقدامی برای مقابله و کاهش آن انجام نشده است. موضوعی که این روزها پایتخت نشینان را نسبت به سایر هموطنان بیشتر درگیر خود کرده و حالا این شهر به بیست و یکمین شهر آلوده دنیا تبدیل شده.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا با معظل آلودگی هوا مواجه هستند و سالانه 6 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند؛ چراکه این موضوع سومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه شناخته شده و در حال حاضر هم شاهد هستیم که آلاینده‌های موجود در آسمان منجر به تهدید سلامت شهروندان شده است.

احتراق سوخت خودروها، عملکرد انسان و نقش او در صنعت و... همگی مواردی هستند که در آلودگی هوا نقش دارند و این معظل را در فصل سرما بیشتر شاهد هستیم و هر چه جلوتر می‌رویم، این موضوع بیشتر دیده می‌شود و در حال حاضر کشور ما از بین 117 کشور رتبه 24 را به خود اختصاص داده و همانطور که گفته شد در بین پایتخت‌های دنیا تهران رتبه 21 را دارد و با این اوضاع باید به صورت جدی فکری برای تهران کرد.

در همین راستا سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: «بیش از 26 هزار نفر در ایران و 6 هزار و 400 نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و هزینه سالیانه مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا نیز سالانه 30 میلیارد دلار است. آلاینده‌های هوا دچار اضطراب و استرس و پرخاشگری می‌شود و تعداد روزهای ناسالم تهران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.»

وی با بیان اینکه در رابطه با آلودگی هوا قوانین بسیاری تدوین شده است و احکام بر زمین مانده بسیاری از برنامه دوم تا ششم توسعه مانده، ادامه می‌دهد: «خودروهای بی استاندارد هنوز در   سطح شهر تردد می‌کنند و خودروهای فرسوده بیش از 30 برابر خودروی یورو 2 در حال تولید آلودگی هستند، اما فقط به دنبال تغییر استانداردها هستیم. ایجاد محدودیت تردد برای ناوگان، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه زیرساخت برای عابران پیاده، ارائه تسهیلات برای توسعه ناوگان برقی از جمله اقدامات مهم برای کنترل آلودگی هوا است.»

همانطور که گفته شد، همه ساله با شروع فصل سرد پدیده آلودگی هوا میهمان شهرهای پرجمعیت ما می‌شود و این موضوع اختلال در زندگی شهروندان، آسیب به سلامتی و حتی مرگ و میر را به دنبال دارد که در این خصوص باید راهکارهایی اندیشیده شود و طبق گزارش سازمان هواشناسی از بعد از ظهر امروز تا چهارشنبه 30 آذرماه این آلودگی هوا تداوم دارد و زمانی که آلودگی هوا وجود دارد شاهد افزایش غلظت گازها و ذراتی مثل کربن دی اکسید، کربن مونوکسید، اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرّار، گرد و غبار و اوزون که برای سلامت انسان و سایر موجودات زنده مضر هستند خواهیم بود.

این را هم می‌دانم که آلودگی هوا عوامل مختلفی دارد و حجم عظیمی از این آلودگی مربوط به فعالیت‌های انسانی است و هوای هر منطقه با توجه به موقعیتی که دارد با عوامل مختلفی آلوده می‌شود که باید برای شناسایی و حل این عوامل تلاش بیشتر صورت بگیرد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و الزام کارخانه‌ها به رعایت استانداردهای آلایندگی و مناسب سازی سوخت و استانداردسازی خودروها عوامل مهمی برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت است.

این روزها در صورت تداوم آلودگی هوا، کاهش کیفیت هوا را خواهیم داشت که در این صورت برای همه گروه‌های حساس وضعیت ناسالم می‌شود و حال باتوجه به این وضع، توصیه می‌شود شهروندان از هزگونه تردد غیرضروری خودداری کنند و از ورزش در فضای باز نیز خودداری شود. همچنین توصیه می‌شود شهروندان استفاده از ماسک در فضای باز، تغذیه مناسب و نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا در منازل را در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب‌ها