کد خبر 152989
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

قاضی زاده هاشمی در نشست مسئولین پای میز مطالبه؛

7 درصد از کارکنان دولت از ایثارگران هستند/ نرخ بی مسکنی در بین ایثارگران بیش از نرخ جامعه است

7 درصد از کارکنان دولت از ایثارگران هستند/ نرخ بی مسکنی در بین ایثارگران بیش از نرخ جامعه است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سهمیه 25 درصدی ایثارگران در دستگاه‌های دولتی گفت: سهمیه‌ای 25 درصدی به مدت 40 سال برای استخدام ایثارگران در دستگاه‌‌های دولتی وجود داشته که طبق بررسی‌ها تنها 7 درصد از کل کارکنان دولت ایثارگران هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در نشست مسئولین پای میز مطالبه که در محل دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهارکرد: امروز دانشجویان اعلام کردند که برخی از مدیران دانش و علم کافی برای مسئولیت خود ندارند و بنده این ایراد را رد نمی‌کنم.

وی افزود: همه را نباید به یک چشم نگاه کرد؛ افراد علمی و پرتلاشی داریم که کوشش می‌کنند تا اقدامات آن‌ها مبتنی بر شواهد علمی باشد. برخی از مدیران نیز هستند که بر اساس عادات، سنت‌ها و سلایق عمل می‌کنند، ما هم اکنون هر 2 مدل این مدیران را در کشور داریم.

 

جامعه محصول رفتارهای خرد است

در ادامه این نشست قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بسیاری از مطالب گفته شده توسط دانشجویان حاضر در این جلسه بسیار دقیق و درست است، افزود: ما با عامل انسانی روبه‌رو هستیم و انسان یک شخصیت جامع پذیر دارد، هر فردی در این جامعه براساس نوع خانواده و قومیت، تحصیل و تربیت و… نقشی هایی را می‌پذیرد و بر اساس آن رفتار می‌کند، یعنی باوری برای آن خلق می‌شود که بر اساس آن باور رفتار می‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: جامعه محصول تمامی این رفتارهای خرد است و هرکسی در نقش خود قرار می‌گیرد و رفتاری می‌کند که برآیند کل آن، برآیند رفتار یک جامعه است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در همین جلسه که نشسته‌ایم، دو دیدگاه بین دوستان در زمینه ایثارگران وجود داشت و این تفاوت نگاه‌ها را ما در حوزه‌های مختلف نظیر فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … در کشور داریم.

وی ادامه داد: فضای این روزها را نگاه کنید، احساس امنیت روانی در بین مردم ایجاد شده و ممکن است فردی با یک صحنه درگیری روبه رو نشده باشد، امابه لحاظ روحی باتوجه به وجود رسانه، اثر رسانه، انتقال اخبار و… احساس عدم امنیت وجود دارد؛ حالا این را در کنار جنگ با دشمن تا بن دندان مسلح قرار دهید که به کشور ما حمله کرد و در آغاز انقلاب که ارتش مناسبی نداشتیم، نیروهای داوطلب به میدان رفتند و با دفاع از کشور از اشغال آن جلوگیری کردند.

 

باید به افرادی که در جنگ فداکاری کردند متعهد بود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما به لحاظ اخلاقی نسبت به افرادی که در دوران جنگ سلامتی یا جان خود را از دست داده‌اند، آیا نباید متعهد باشیم؟ آیا نباید به آن‌ها رسیدگی کنیم؟ باید به این افراد متعهد بود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی که مرکز قانون گذاری است، سلسه امتیازاتی را برای دوره زمانی 40 ساله آرام آرام تصویب کرده است. ممکن است بنده به عنوان رئیس بنیاد با برخی از این قوانین موافق نباشم، به عنوان مثال در حوزه سهمیه تحصیل نگاه من توجه به سهمیه توانمندسازی است، اما شاید عده‌ای دیگر نظری متفاوت داشته باشند و اختلاف نظری پیش بیاید.

قاضی زاده ادامه داد: در زمینه ارائه خدمات ویژه‌تر به این افراد، اعداد و ارقام خلاف این را ثابت می‌کنند. به عنوان مثال اگر تسهیلات اشتغال می‌دهیم، به جز بنیاد شهید کمیته امداد و بهزیستی هم تسهیلات ارائه می‌دهند.

 

7 درصد از کارکنان دولت از ایثارگران هستند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سهمیه 25 درصدی ایثارگران در دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و افزود: ما سهمیه‌ای 25 درصدی برای استخدام ایثارگران دردستگاه‌‌های دولتی داشتیم که طبق بررسی‌ها تنها 7 درصد از کل کارکنان دولت ایثارگران هستند این در حالی است که این سهمیه 25 درصدی  40 سال وجود داشته است.

 

نرخ بی مسکنی در بین ایثارگران بیش از نرخ جامعه است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در حوزه مسکن هم به همین شکل است، نرخ بی مسکنی در بین ایثارگران بیش از نرخ جامعه است؛ متوسط سن ایثارگران در حال حاضر 60 سال و متوسط سن جامعه 32 سال است و نرخ بیکاری در خانواده ایثارگران بیشتر از جامعه است.

وی ادامه داد: ذهنیت ایجاد شده، ذهنیت دقیقی نیست؛ بنیاد، دولت و سازمان‌های مربوطه کار خود را انجام نداده‌اند، در صورتی که قرار بوده امکانات ویژه‌تری برای این قشر در نظر گرفته شود و به لحاظ همان ملاحظات اخلاقی باید در اولویت قرار می‌گرفتند.

قاضی زاده با بیان اینکه ما کشوری مسلمان هستیم اما تمامی کشورهای دنیا خانواده‌های سربازان خود را در اولویت قرار می‌دهند، گفت: در زمینه رفاه اجتماعی امسال بیش از 100 درصد رشد داشته‌ایم و در زمینه اشتغال و وام 150 میلیونی امسال با حمایت دولت و مجلس رشد قابل توجه ای را تجربه کردیم.

 

نمی گذاریم کار کسی به خاطر نبود تسهیلات روی زمین بماند

وی تاکید کرد: اگر کارآفرین قدرتمندی داشته باشیم که حجم زیادی شغل یا اشتغال فناورانه ایجاد کند، باتوجه به تفاهم نامه‌ای که با صندوق توسعه ملی داریم تامین منابع می‌کنیم و نمیگذاریم کار کسی به خاطر نبود تسهیلات بر روی زمین بماند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امسال منابع ما نسبت به سال قبل 7 برابر شده است، گفت: دولت همت کرد و در بحث اشتغال اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. موضوع مسکن به دلیل تامین زمین، ساخت و ساز و… به زمان بیشتری نسبت به اشتغال نیاز دارد.

وی با اشاره به مسائل حوزه تعلیم و تربیت گفت: بنده این نظام اموزش و پرورش عمومی را قبول ندارم چراکه تعلیم و تربیت نباید از 7 سالگی شروع شود. مغز انسان تا سن 5 سالگی رشد 85 درصدی دارد و در سن 8 سالگی نزدیک به 97 درصد رشد می‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در حال حاضر در نظام‌های تعلیم و تربیت جدید ، سن آموزش 3 سالگی در نظر گرفته می شود و برخی کشورها از دوره شیرخارگی بسیاری آموزش‌ها را آغاز می کنند.

قاضی زاده بیان کرد: فرد در سن بلوغ باید مهارت‌های اولیه زندگی و شغل را کسب کرده باشد و‌اگر علاقه داشت تخصص خود را کسب کند. در مجموع باید تغییرات زیادی در آموزش ایجاد شود.

 

سرمایه گذاری عظیم دولت در فیبر نوری

قاضی زاده درباره علت ضعیف بودن اینترنت با اشاره به وعده‌های انتخاباتی گفت: ما در یک وضعیت امنیتی هستیم و در مورد مسائلی که به وجود می آید، مسئولان امنیتی تشخیص می‌دهند اینترنت در شهری قطع شود یا خیر چراکه جان مردم از اینترنت واجب‌تر است؛ اما به طور کلی هم سرعت و هم پهنای باند متفاوت شده است.

وی بیان کرد: ما در سرعت و پهنای باند وضعیتمان نسبت به زمانی که این دولت را آغاز کردیم، بهتر شده است چراکه دولت وارد یک سرمایه گذاری عظیم فیبر نوری و فضایی از زاویه تسهیل گری در اینترنت شده است.

 

بازگشت دانشمندان از کشورهای اروپایی سرعت یافته است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره سوال مطرح شده‌ای مبنی بر خروج جوانان از کشور گفت: در دوران ابتدای انقلاب شما جوانان نبودین، اما ما بودیم و در آن دوران بزرگ شدیم، در آن دوران نیز خیلی از افراد از کشور خارج شدند و وضع ما در حال حاضر بسیار بهتر است.

وی ادامه داد: آن دوران پزشک نداشتیم و بزرگان صنایع کشور از کشور به خاطر فضای انقلابی و …رفتند؛ تقریبا هیچ هنرپیشه‌ای از قبل انقلاب نماند و تعداد کمی در کشور ماندند.

قاضی زاده گفت: طبق گزارش معاون اسبق علمی فناوری ریاست جمهوری، برگشت دانشمندان ما از کشورهای اروپایی سرعت خوبی پیدا کرده و دلیل اصلی هم شرایط سخت زندگی در کشورهای دیگر است.

 

در نظر گرفتن تسهیلات برای رزمندگان

معاون رئیس جمهور درباره گله برخی از خانواده رزمندگان نسبت به تسهیلات ایثارگران گفت: ما برای رزمندگان نیز تسهیلاتی داریم و نمونه آن تبدیل وضعیتی است که برای آن‌ها وجود دارد، اما مانند جانبازان نیست.

وی ادامه داد: شرایط جانباز 5 درصد با جانباز 70 درصد متفاوت است و به خاطر متفاوت بودن شرایط آن‌ها، نوع رسیدگی ما نیز متفاوت خواهد بود.
قاضی زاده بیان کرد: یکی از اشکالات ما این است که به جای اصلاح، دنبال مقصر هستیم؛ بلکه باید دنبال اشکال باشیم تا آن را حل کنیم.

 

گشت ارشاد مسولان راه اندازی شده است

وی ادامه داد: گشت ارشاد مسئولان را رئیس جمهور راه‌اندازی کرده و به بنیاد شهید آمدند و لیست گزارشات و … را به ما گفتند و پیگیری شد. در حال حاضر سازمان به سازمان می‌روند و این وعده رئیس جمهور انجام شده است.

قاضی زاده ادامه داد: اینکه بگوییم یک نظام اداری بی نقص داریم حرف غلطی است، اما مسئله اصلی این است که با این نقص کنار بیاییم یا خیر؟ که کنار نمی‌آییم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نظام، جامعه شفافیت بخش‌های مختلفی دارد و یکی از کارهای بحث شفافیت، موضوع صدور مجوزها است؛ یکی از امضاهای طلایی موضوع مجوز بود.

وی ادامه داد: روند دولت را که می بینیم حرکت همه‌جانبه در حوزه‌های اجرایی به سمت شفافیت است.

قاضی زاده ادامه داد: در مصوبات، برای نخبگان خیلی از شرایطی که برای سایرین در نظر گرفته شده را برای نخبگان برداشته‌ایم؛ افراد نخبه خارج از سهمیه استخدام می‌شوند و رسته شغلی متفاوتی نیز دارند.

معاون رییس جمهور بیان کرد: دولت مردمی خود را به مردم پاسخگو می‌داند و ما هرکجا باشیم خود را مستحق نقد می‌دانیم و در سفرهای استانی به دنبال اجرای مصوبات و تصمیمات هستیم.

برچسب‌ها