کد خبر 152193
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

گفت‌وگو با دکتر یوسف علایی فرزند جانباز 35 درصد متوفی:

حضور در مرزهای علم و دانش توطئه دشمنان را خنثی می‌کند

حضور در مرزهای علم و دانش توطئه دشمنان را خنثی می‌کند

دکتر یوسف علایی گفت: ما باید با توان علمی و حضور در سنگرهای علم و دانش، توطئه های دشمنان را خنثی کرده و همانند والدین خود که در جنگ و میادین دفاع، حافظ منافع ملی و ارزش ها بودند، از مرزهای علمی کشور دفاع کنیم.

دکتر یوسف علایی در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار حیات طیبه با بیان اینکه  متولد سال 1365 در استان اردبیل و فرزند حبیب علایی جانباز 35 درصد متوفی است، بیان کرد: پدرم در عملیات والفجر از چند ناحیه مجروح شد، همچنین در یکی از عملیات‌ها بر اثر بمباران شیمیایی ریه‌اش آسیب دید و اسفند ماه سال 1384 به علت توده شیمیایی و از بین رفتن ریه‌اش فوت کرد. 

علایی در مورد موفقیت تحصیلی‌اش عنوان کرد: در رشته زراعت و اصلاح نباتات در گرایش ژنتیک بیومتری دارای مدرک دکتری تخصصی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هستم. تا کنون بیش از 50 مقاله چاپ شده در مجلات و کنفرانس‌های بین‌المللی دارم و عضو هیات داوری بیش از 30 ژورنال خارجی هستم. 

وی با بیان اینکه در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مشغول به ‌کار است، افزود: موضوع مقاله‌هایی که ارائه دادم در مورد تنش‌های زیستی برای جبران خشکی و کم آبی است. بنابراین طی تحقیقاتی که انجام شد توانستم به نتایج‌ خوبی دست پیدا کنم و با استفاده از کودهای زیستی و غیر شیمیایی در شرایط خشکی و کم‌آبی افزایش عملکرد محصولاتی مانند گندم، جو، عدس، سویا و سیب‌زمینی را داشته باشم. 

علایی در ادامه تصریح کرد: پنج طرح تحقیقاتی ارائه داده‌ام و با استفاده از بیوفرتیلایزرها و کودهای غیر شیمیایی و زیستی توانستم عملکرد گندم و ذرت را در شرایط خشکی افزایش دهم. در کل نتایج خیلی خوبی بدست آمد و خروجی آن هم چندین مقاله شد که در مجلات و کنفرانس‌های داخلی و خارجی به چاپ رسید.

وی اضافه کرد:‌ یک کتاب با عنوان درمان با گیاهان دارویی به چاپ رسانده‌ام، همچنین عنوان پایان نامه دکتری‌ام بررسی تحمل به شوری در تعدادی از ژنوتیپ‌های کتان با استفاده از روش‌های بیوشیمیایی، مورفولوژی و بیان ژن بود.

علایی اظهار کرد: فرزندان جامعه ایثارگری باید راه شهدا را ادامه دهند و در مسیر رشد آرمان‌های انقلاب عقب‌نشینی نکنند، همچنین امروز هرکدام از ما وظیفه‌ای بر عهده داریم و اگر نقش و وظیفه خود را درست انجام ندهیم و مسیر تعالی و پیشرفت را طی نکنیم در مقابل ایثارگران و در پیشگاه خداوند مسئول هستیم.

این نخبه نمونه ضمن توصیه به فرزندان جامعه ایثارگری بیان کرد: ما باید با توان علمی و حضور در سنگرهای علم و دانش، توطئه های دشمنان را خنثی کرده و همانند والدین خود که در جنگ و میادین دفاع، حافظ منافع ملی و ارزش ها بودند، از مرزهای علمی کشور دفاع کنیم.

انتهای گزارش/

برچسب‌ها