کد خبر 151788
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

واکنش چهره‌های فرهنگی به درگذشت مرحوم «نادر طالب زاده»

«طالب‌زاده» مکتب نوگرای انقلابی داشت/ شکارچی مسائلی بود که عزت اسلام را تامین می‌کرد/ وداع با مدافع فرهنگ

«طالب‌زاده» مکتب نوگرای انقلابی داشت/ شکارچی مسائلی بود که عزت اسلام را تامین می‌کرد/ وداع با مدافع فرهنگ

آئین تشییع پیکر مطهر مرحوم «نادر طالب‌زاده» با حضور باشکوه چهر‌های فرهنگی و مردم فرهنگ دوست کشور، صبح امروز یازدهم اردیبهشت ماه 1401 در مسجد بلال صدا و سیما برگزار و پس از اقامه نماز با بدرقه حاضران برای تدفین به بهشت زهرا (س) منتقل شد.

در این مراسم وداع که با آخرین روز ماه مبارک رمضان مصادف بود، مردم روزه‌دار از هر قشری حضور داشتند و با چشمانی اشکبار پیکر هنرمندی انقلابی را بدرقه می‌کردند که به باور همرزمانش در جبهه فرهنگی انقلاب، «حاج نادر» تکرار ناپذیر است. در کنار مردم قدرشناس و هنردوست، جمعی از چهره‌های فرهنگی نیز حضور داشتند و خاطرات روزهایی که با «نادر طالب‌زاده» گذرانده بودند را مرور می‌کردند.

خبرنگار پایگاه خبری حیات طیبه در این مراسم با برخی از چهره‌های نام آشنایی که دوستی و همکاری دیرینه با این هنرمند فقید داشته اند، گفت‌وگو کرده است که در ادامه گزیده‌ای از سخنان آن‌ها در فراق «نادر طالب‌زاده» را می‌خوانید:

 

«طالب‌زاده» بسیار می‌خواند و می‌نوشت

علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

مرحوم طالب زاده از آنجا که اهل مطالعه بود و بسیار می خواند و می نوشت، سخن گفتنش متناسب با قواعد درست زبان بود. بسیار سنجیده، درست و موزون سخن می گفت و شخصیت محبوب و جذابی داشت و افراد به محض آنکه به ایشان مراجعه می کردند، جذب شخصیتش می‌شدند و اثر موثری در مخاطبانش می‌گذاشت.

 

شکارچی مسائلی بود که عزت اسلام را تامین می‌کرد

دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

مرحوم طالب‌زاده شکارچی مسائلی بود که بتواند عزت اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین بازگو کردن نقاط ضعف غرب و نقدی که به عمق وجود غرب وجود داشت را تامین کند. سال‌ها سفر کرد تا بتواند خستگی های جامعه غرب را از راه اشتباهی که رفته بود، منعکس کند.

 

مرحوم طالب‌زاده مدافع فرهنگ بود

دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام

مرحوم طالب‌زاده  بیش از چهاردهه خود را وقف پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خنثی کردن توطئه های رسانه ای و هنری دشمنان کرد و در این عرصه، لحظه ای آرامش، ایستایی و سکون نداشت. همان‌طور که شهید حاج قاسم سلیمانی در جبهه های نظامی و امنیتی از انقلاب اسلامی دفاع کرد، مرحوم طالب‌زاده در عرصه فرهنگی دفاع کرد. از دست دادن ایشان خسران بسیار بزرگی است اما همان‌طور که خداوند وعده داده است اگر مومنین در مسیر او باشند این خلاءها را جبران می‌کند، امیدوارم شاگردان و پیروان راهش بتوانند هرچند سخت ولی خسران نبود ایشان را جبران کنند.

 

«طالب‌زاده» مکتب نوگرای انقلابی داشت

بیژن نوباوه، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

کار رسانه‌ای که نادر طالب‌زاده انجام داد یک مکتب تازه بود که باید باقی بماند؛ مکتبی که بالغ و توفنده است. «طالب‌زاده» مکتب نوگرای  انقلابی داشت. انقلاب یک نوگرایی است و مکتب «نادر» یک نوگرای واقعی در درون نوگرایی بود. ایشان به عنوان یک انقلابی نوگرا در رسانه جایگاه ویژه ای دارد.

 

«طالب‌زاده» در غرب زیسته بود اما فرهنگ شرقی داشت

علیرضا قزوه، شاعر و رئیس دفتر موسیقی صدا وسیمای جمهوی اسلامی ایران

مرحوم طالب‌زاده یکی از بهترین پژوهشگرانی بود که که زندگی در غرب را تجربه کرد بدون آنکه در آن فرهنگ خود را کوچک احساس کند و همچنان در آن فرهنگ یک انسان مشرقی با فرهنگ شرقی بود و فرهنگ را خوب می شناخت. یکی از دلسوزان انقلاب بود و از دوره اول انقلاب و جنگ تحمیلی این چهره در عرصه فرهنگی، سرداری بزرگ و اندیشمند بود.

 

«طالب‌زاده» یک روشنفکر جریان‌ساز انقلابی بود

حمید شاه آبادی، معاون سیما سازمان صدا و سیما

شخصیت‌هایی که قادرند هم جریان ساز باشند و هم در نگاه بین‌المللی تاثیر بگذارند، انگشت شمارند. مرحوم طالب زاده را باید یک روشنفکر جریان ساز انقلابی معرفی کرد؛ فردی که توانست یک اندیشه الهی و انقلابی را با شناخت عمیق از نیازهای جهان در دل جوانان نهادینه کند و چراغ و نور جدیدی در دلها روشن سازد و یک زاویه دید نو به نسل جدید ارائه دهد. آنچه «طالب زاده» را از هم‌قطارانش جدا می کند، زاویه دید متفاوت اوست که از اندیشه عمیقش برگرفته شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها