کد خبر 151744
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

سرگذشت شهیدی که 7 قرآن خطی را کتابت کرد

سرگذشت شهیدی که 7 قرآن خطی را کتابت کرد

«حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا سنگی» شهید هنرمندی است که با کتابت 7 قرآن خطی با خط خوش، هنری اصیل از خود به یادگار گذاشت.

در میان شهدا افراد هنرمند بسیاری زیسته‌اند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی پا به عرصه هنر و ادبیات گذاشته و آثار هنری بدیع و خلاقانه‌ای در حوزه هنر خلق کرد‌ه‌اند و در تاریخ ماندگار شده‌اند. «حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا سنگی» از شهدای کاتب قرآن است که  پانزدهم آذرماه  سال1352 در شهر ارومیه متولد شد.‌ این شهید والامقام از ابتدا علاقه وافری به خوشنویسی و موسیقی داشت به گونه‌ای که آشنایی با قلم و دوات، جان و حیات تازه‌ای به او می‌دهد و به قول خانواده، آن بچه شلوغ را به انسانی موقر و آرام تبدیل کرد.
در کلاس‌های هنر مدرسه قلمی را که به دست گرفت تا پایان عمر بر زمین نگذاشت و این کلاس‌ها آغاز راهی شد که تا پایان حیات آن را  ادامه داد و نامش را جاویدان کرد. هنر زیبای خوشنویسی با آموزه‌های دینی پیوند دارد و شهید سنگی در اتصال این پیوند به زیبایی عمل کرد. این هنرمند خوش ذوق  دیپلم در رشته‌ مدیریت دولتی از دانشگاه پیام‌نور ارومیه فارغ‌التحصیل شد اما به دلیل علاقه و روحیه معنوی که از بچگی در شخصیت و  زندگی‌اش شکل گرفته بود او را به سمت روحانیت ‌کشاند و سال 1375در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شد.
پس از تلاش و مطالعات پیوسته در حوزه علمیه موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس شد و لباس مقدس روحانیت را بر تن کرد. با شوقی که به هنر خوشنویسی داشت چندین کتاب قرآن خطی را کتابت کرد که  نخستین جلد قرآن خطي‌اش به نام «قرآن طلايي» معروف شد. روحیه جهادی و انقلابی که با روح و جسم شهید آمیخته شده بود او را به سمت نبرد با نیروهای بعثی کشاند و در عملیات‌هایی چون مرصاد و مناطق دزفول شرکت و مجروح شد.
 پس از پایان جنگ تحمیلی هنوز شوق هنر در وجودش زنده بود و به فعاليت‌هاي هنري و تحصيلي خود از جمله نگارش تابلوها و كتيبه هاي قرآني نفيس ادامه می‌داد. این شهید عزیز سال‌ها در آرزو و طلب شهادت بود تا اینکه در شهریور سال1382 برای زیارت عتبات عالیات عازم کشور عراق شد و با حضور در نماز جمعه‌ای كه به امامت شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر حكیم در بارگاه مطهر حضرت علی(ع) برگزار شد، بر اثر انفجار تروریستی در بمب‌گذاری مقابل حرم مطهر حضرت علی(ع)، ترکش به سمت چپ بندش اصابت کرد. پس از آن به تهران منتقل شد اما به دلیل شدت جراحات وارده، در تاریخ 22 شهریور 1382 به درجه رفیع شهادت نائل آمد. برای گرامیداشت این شهید معزز با «زهرا اسلامی» همسر شهید گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
خانم اسلامی در ابتدا به صوت زیبای قرائت قرآن همسرش اشاره کرد و گفت: آقا رضا از شش سالگی در ارومیه به عنوان قاری قرآن شناخته شده بود.  از همان کودکی در مساجد و هیئت‌های مذهبی فعالیت داشت و با توجه به صدای زیبا و دلنشینی که خداوند به او هدیه داده بود،  مورد تشویق و حمایت روحانیون قرار گرفت. 
همسر شهید سنگی ادامه داد: به كارهاي هنري به ویژه هنر خوشنويسي علاقه‌مند بود؛ این علاقه  به اندازه‌ای بود که در طول سال پول‌هایش را پس‌انداز می‌کرد تا تابستان‌ها بتواند درکلاس‌های انجمن خوشنویسان شرکت کند که سرانجام رویایش به حقیقت پیوست و توانست سال 1369 از انجمن خوشنویسان ایران فارغ‌التحصیل شود. همچنین با آموزش بزرگانی چون فلسفی، سعادتمند، صادقی، هریسی و دیگر استادان ترک در رشته نسخ و ثلث به صورت مکاتبه‌ای بهره‌مند شد. 
وی سخت‌کوشی را یکی از خصوصیات بارز همسرش برای فراگیری هنر خوشنویسی عنوان کرد و گفت: آقا رضا از سال 1370 به صورت مداوم در تحریر و کتابت قرآن فعالیت داشت و موفق شد هفت قرآن خطی را کتابت کند. همسرم به عنوان کاتب قرآن چندین کتاب قرآن خطی را کتابت کرد که اولين جلد قرآن خطي او به نام «قرآن طلايي» معروف و به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا شد. همچنین 40 تابلوی خطاطی و دست‌نوشته او در نمایشگاه‌های سراسر کشور به نمایش گذاشته شده است.
خانم اسلامی در پایان از افتخارات قرآن و تحقیقاتی که شهید در زمینه کتاب وحی انجام داده است سخن گفت و بیان کرد: شهید سنگی سال 1379 در همایش تجلیل از خادمان قرآن کشور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم موفق به دریافت عنوان خادمان قرآن در عرصه امور هنری شد. یکی از تحقیقات همسرم در زمینه قرآن، آوانگاری کل قرآن کریم بود که در تهیه آن از چندین زبان دنیا (انگلیسی، روسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، زبان بین‌المللی اسپرانتو) استفاده و با ترجمه‌های مختلف آن را  آماده کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها